Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: HvornÃ¥r er en enhed "hurtig" ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvornår er en enhed "hurtig" ?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
HOLM Acoustics View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 11 Mar 2009
Location: Copenhagen
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote HOLM Acoustics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HvornÃ¥r er en enhed "hurtig" ?
    Posted: 31 Jul 2009 at 14:25
Ved godt denne post burde ligge under arrangementer - men nu handler denne trÃ¥d om impulsgengivelse og det kan vi jo nogen sjov med. Er der nogen der kunne være interesseret i at lytte til højttalere med mere eller mindre korrekt impulsgengivelse. Vi stiller gerne lokaler til rÃ¥dighed og hvis en af jer i trÃ¥den kunne stille højttalere incl. delefiltre til rÃ¥dighed, kunne vi gøre en hyggelig aften ud af det. SÃ¥ kunne vi i flok prøve at gøre os lyttemæssigt kloge pÃ¥ hvad det betyder om impulsgengivelsen er korrekt eller ej? Vi kan korrigere impulseresons sÃ¥ der ikke er post-ringning og justere Q pÃ¥ bassen digitalt/elektronisk sÃ¥ vi kan lave den "Naturlige" impulserespons vi har lyst til. Hvis der er interesse i denne trÃ¥d poster jeg et indlæg under arrangementer.
 
Lidt at se pÃ¥: Impuls mÃ¥ling pÃ¥ B&W 800D (BlÃ¥ kurve: ukorrigeret respons; Rød kurve: korrigeret respons) 
 
 
m.v.h.
Thomas
Back to Top
HOLM Acoustics View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 11 Mar 2009
Location: Copenhagen
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote HOLM Acoustics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2009 at 23:49
Hmm! Ask kommer tilbage fra ferie og fortæller han var med til arrangementet"Delefilter teori dag og forberedelse" SÃ¥ der er nok en del af jer der har prøvet at høre korrekt impulsrespons. Vi er dog stadig pÃ¥, skulle der være interesse?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2009 at 00:11
Ja det er korrekt! Det var spændende at se systemet, det spillede helt andeledes mere blødt og pænt end jeg er vant til, var somom der manglede noget kant og råhed.

Bassen som man ellers skulle mene at der var meget tjæk på nu hvor den er impuls perfekt, synes jeg dog manglede noget definition i forhold til hvad jeg er vant til der hjemme, her tænker jeg specielt på da vi hørte pink floyd - money: Det lød fremragende men bassen var blød og ulden og forsangerens stemme var ikke længere hæs/rå men blød og lækker - om dette er sådan det virkelig lyder skal jeg ikke kunne sige, det var bare min oplevelse af det. Det med bassen kan selvfølgelig også have noget at gøre med at de højttalere vi lyttede på ikke var afstemt så pænt, men i følge holm målingerne skulle de jo performe perfekt.
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2009 at 22:53
Vi korrigerede alt andet end bassen den dag ;-)

De Sonus faber vi korrigerede var desværre med delefilter, så jeg kunne ikke rette impulsen op i bassen pga. måling. Jeg ŕettede "kun" op på impuls = gain, phase fra 400 Hz og opefter. Jeg husker at I kommenterede bassen mere en diskant/mellemtone, som egentlig var der jeg ændrede noget. Vi er nok ude i noget med maskeringer osv = psykoakustik - måske kunne vi bedre høre den ikke perfekte bas når resten af lydbilledet var snorlige. Måske noget andet...

Så kappen og co. har endnu ikke hørt et impulskorrekt bas-system ;-)
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2009 at 23:44
Originally posted by ask

Vi korrigerede alt andet end bassen den dag ;-)

De Sonus faber vi korrigerede var desværre med delefilter, så jeg kunne ikke rette impulsen op i bassen pga. måling. Jeg ŕettede "kun" op på impuls = gain, phase fra 400 Hz og opefter. Jeg husker at I kommenterede bassen mere en diskant/mellemtone, som egentlig var der jeg ændrede noget. Vi er nok ude i noget med maskeringer osv = psykoakustik - måske kunne vi bedre høre den ikke perfekte bas når resten af lydbilledet var snorlige. Måske noget andet...

Så kappen og co. har endnu ikke hørt et impulskorrekt bas-system ;-)
 


Haha, ja det kan selvfølgelig have noget med det at gøre! Troede egentlig den lille 2vejs med 15W og xt25 som vi havde gang i inde ved siden af havde fået hele turen.

Noget jeg synes kunne være sjovt at prøve, var at tage nogle relativt ringe og billige enheder og få holm til at korrigere dem ind og derefter se hvor godt de kan bringes til at spille.
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2009 at 08:18
15W boxen var portet for at kunne lave bas nok.
Hvis jeg skulle korrigere den skulle jeg stoppe porten til, men så ville vi ikke kunne spille højt nok. Det jeg gjorde med 15W boxen i bunden var at løfte den så den spillede lineært til 40 Hz og derefter rullede af.

Impulssvarert for en portet box, hvor porten er til for at lave extra bas, er ofte ikke hurtigt. Ulrik var da også enig med mig i dette
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2009 at 11:46
Aha, jeg anede ikke at det kun virkede med lukkede kabinetter.

Portet kabinetter kan være noget forfærdeligt lort ja. Men hvis de bliver afstemt rigtigt, så kan de altså også være lige så gode som lukket, jeg mener ikke at man kan se hele sandheden i et impuls eller step svar, eftersom membranen i et lukket kabinet altid vil have et langt større udsving i praksis end et bassrefleks kabinet på samme størrelse med samme enheder. Har man dog ubegrænset membran areal og kabinet volumen, er lukket afgjort det bedste valg, men i de fleste situationer, mener jeg ikke at det er. Specielt hvis en enhed skal spille bas og mellemtone på samme tid, så er basrefleks jo det eneste rigtige! - Det vil jo udelukke brugen af holm impuls korrektion på samtlige 2 og 2½ vejs højttalere.

Sådan som jeg ser det, er den værste fjende for god bas gengivelse: Rummet, det vil altid være problematisk at reproducere bas i en alm stue, om det så er portet/lukket eller noget helt andet.


Men jeg vil se meget frem til at høre et impulskorrekt system engang i fremtiden (gerne i Jylland LOL). Hvor den har fået alt hvad den kan trække med holm korrektion - for det lød bestemt rigtig godt sidste jeg hørte det, dog som jeg har nævnt tidligere, helt anderledes end min reference.
Back to Top
HOLM Acoustics View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 11 Mar 2009
Location: Copenhagen
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote HOLM Acoustics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2009 at 12:22
Ikke for at Hijacke tråden totalt over i DSPre, men..
 
PÃ¥ DSPre kan man kan vælge i hvilket frekvensomrÃ¥de man vil impulskorrigere, f.eks helt ned til lige før porten tager over. Derved fÃ¥r du styr pÃ¥ impulssvaret fra selve membranen uden at pille i hvad porten laver eller membranudsvinget. SÃ¥ din 2 og 2½ vejs konstruktion er intakt, dyb-mellemtone og diskant er impulskorrekt men impulssvaret af portkonstruktionen er der ikke pillet ved. Jeg er helt enig i at langt de fleste lytterum er en meget destruktiv kraft pÃ¥ bas impulsresponsen samt steady state frekvensgang. Derfor har vi Room adaption som kan skubbe amplitude som funktion af frekvens bedre pÃ¥ plads. Man kan ogsÃ¥ begrænse Room adaption til kun at lave noget i den helt lave ende, sÃ¥ man ikke ødelægger impulskorrektionen af mellem og diskant. Vi bruger sjældent Room adaption over 150-200Hz.
 
Men nogle mere dedikerede (og velhavende?) audiofile har lytterum der fungerer ogsÃ¥ ved lave frekvenser og der giver det super god mening at korrigere impulsrespons helt ned i subben. Men som altid ender spørgsmÃ¥let pÃ¥ personlig smag.
Back to Top
Sarinelli View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 23 Okt 2009
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Sarinelli Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2009 at 07:10
Jeg går ud fra, at du mener, hvilke parametre, der giver en subjektiv hurtig lyd/bas?

Subjektivt hurtig bas er en svær ting at definere - teoretisk er det vel noget med at få en bas, der opfører sig mest muligt som en diskant, elektrisk set??? De basser findes faktisk, men skal sidde i ultrasmå kabinetter og spiller ikke bas over 100hz - virkelig brugbart?

Ligesom alt andet inden for hi-fi, handler fornemmelsen af hurtighed om afkobling og isolation: (i min verden)

-Små transformere lyder bedre end store, da de kobler blødere til nettet, og derved opsamler mindre støj.
-Drop parallelkoblede og "for store" elektrolytter - det giver langsom lyd, da du skal undgå unødig opladet energi.
-"Høj" seriemodstand i spoler til bas/mellemtoner lyder bedre, da lyden "slipper" mere og er mindre mekanisk. Tuner man samtidig "for højt" i forhold til enhedens Fs, vil lyden subjektivt blive hurtigere...
- "Tilpas" højt Qts lyder bedre end "for lavt",da lyden bliver kold og monitoragtig - fokus skifter fra musikformidling til "præsentation".
- lad være med at presse enheden nedefter i frekvens - det gælder både diskanter, men især basser (5" tunet til 30hz er no-no)
- Glem DC-koblet grej  - især, hvis de indeholder servoer - det giver ogsÃ¥ langsom lyd.

Jeg er klar over, at ovennævnte ikke er "efter bogen", men da enheden jo fungerer i samspil med forstærker, kabinet, rum og afkobling, må man tage flere ting med i ens betragtninger.

Jeg tror returstrøm fra højttaleren spiller en rigtig stor rolle, meget større, end man umiddelbart skulle tro.

En enhed med meget stor magnet med en seriespole med lav DC-modstand, vil pumpe meget mere returstrøm tilbage i forstærkeren, end en med lille magnet og en spole med høj DC-modstand.

Medmindre forstærkeren er "ligeglad", hvilket jeg endnu ikke har oplevet en der var, vil jeg altid være tilhænger af sidstnævnte og tilpasse kabinet og evt. port til enhed og seriespole...

Det smarteste er, at det tilmed også typisk er billigere at bygge højttalere med enheder med små magneter og seriespoler med høj DC-modstand...

"Perfektion" er sjældent vejen til vellyd (har min tegnebog og jeg erfaret...)
WLM Diva klon
DIY kabler
DIY Rør PP & SE
Micromega MyDAC
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2009 at 09:55
Hej

Er der nogle som gider uddybe Sarinelli's kommentar om den høje seriemodstand i serie med bas og mellemtone.

Anvender de fleste DIY'ere ikke de største spoler med den mindste modstand?

JH/


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz