Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: HvornÃ¥r er en enhed "hurtig" ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvornår er en enhed "hurtig" ?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HvornÃ¥r er en enhed "hurtig" ?
    Posted: 04 Jan 2009 at 16:32
Hey,

Der har været en del snak om dette område her på det sidste, og jeg vil her kort prøve og fortælle hvornår jeg mener en enhed er hurtig.

Meget kort, mener jeg at jo hurtigere en enhed er til at reagere på et signal, jo hurtigere er den. Altså jo længere tid en enhed holder på en given energi, jo langsommere er den. Enheder med høj Le (selvinduktion) holder på energien længere end enheder med lav Le. Derfor går enheder med lav Le også højere op i frekvens, end enheder med høj Le. Det er også derfor spoler bliver brugt i serie ved lavpas filtre. De lader ikke højfrekvent passere. Og jo større seriespole, jo mindre højfrekvent.

Jeg kunne dog forestille mig det også hænger sammen med enhedens impedans. Altså at man ikke kan sige at en enhed med 4ohm spole er lige så hurtig som en enhed med en 8ohm spole, hvis Le er ens. Hvordan det hænger sammen ved jeg ikke. Men jeg håber en gæste tråd kunne være mere uddybende, og super spændende fra en akustisk prof.

Jeg mener også at membranvægten har noget af sige. Dog så lidt at det i praksis ikke har det store at sige. Hvorfor? Fordi Mms sidder som en serie spole i det ækvivalente diagram over en enhed i en kasse.

Jeg vil forsøge at få en akustisk uddannet til at uddybe og fortælle om det er rigtig eller ej, samt hvad der er. Jeg vil ikke love noget, men jeg vil i hvert faldet prøve. Men ovenstående er hvordan jeg p.t. ser det hænger sammen.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2009 at 15:04
Der er et interessant dokument som omhandler det her: http://www.diycable.com/main/pdf/WooferSpeed.pdf


Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2009 at 17:40
Interessant, det skal da lige læses. Men spændende hvis vi kunne få en akustikker til at udtale sig om det.
 
En anden ting jeg syntes kunne være spændende at víde mere om er en enheds T/M data, hvad er de enkelte udtryk for og hvad betyder det i den store sammenhæng, deyye skulle så nok være i en anden tråd.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
HOLM Acoustics View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 11 Mar 2009
Location: Copenhagen
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote HOLM Acoustics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2009 at 21:05
PDF'en er rigtig god læsning! MÃ¥ske er analogierne lidt uldne da de lægger hÃ¥nden over back EMF, (Den modsat rettede spænding der genereres af spolen nÃ¥r den bevæger sig igennem magnetfeltet). Anyway, hvis man vil have hurtigere transientrespns pÃ¥ en højttaler skal man bruge en strømgenerator der kan tvinge strøm igennem spolen - det har jeg gjort pÃ¥ bÃ¥ndhøjttalere med ganske rimeligt resultat. Men Pdf'en omhandler bashøjtalere.. man har vel ikke behov for at den har en hurtig transientrespons = højfrekvent output? Det er bl.a. derfor vi delefiltrerer til mellemtone og/eller diskant med mindre induktans og langt hurtigere transientrespons. Man skal dog have delayet/fasen til at passe i delefrekvenserne, det er bare sÃ¥ vigtigt! transientresponsen/Q er dog vigtig for alle enheder da dette fortæller noget om hvad hver højttalerenhed gennem af restenergi udover det oprindelige filtrerede signal. Jo lavere Q er, des mere korrekt gengiver enheden det signal den bliver pÃ¥trykt - skal man helt i hus skal der digital korrigering af transient responsen i spil..  
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 14:44
En enheds evne til at reagere pÃ¥ (og dermed gengive) transienter hænger i meget høj grad ogsÃ¥ sammen med graden af ulineariteter. Det gælder særligt ulineariteter i (kant-) ophænget. Nogle typer gummi udviser hysterese (træghed) i en ikke ubetydelig grad. Det gælder særligt højdæmpende gummi (som kan give nogle flotte frekvensgange men samtidig ikke tilgodeser dynamikken). Spidserne af transienterne rundes ganske enkelt af.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2009 at 16:24

Alle de ting der er nævnt indtil nu er teknisk korrekte for en "hurtig enhed" Jeg tror dog det de fleste opfatter som en enhed eller et system de ville kalde hurtig, er nÃ¥r enheden er istand til at stoppe efter signalet er væk, sÃ¥ man ikke fÃ¥r en udtværing af impulssvaret pÃ¥ systemet/enheden. f.x en stramt afstemt bas gengivelse kunne kaldes hurtig eller mÃ¥ske kort... Meget PA kan opfattes pÃ¥ denne mÃ¥de, jeg ville mÃ¥ske faktisk karakterisere meget af det som værende overdæmpet.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2009 at 19:25
Hylle, hvorvidt en (lavtabs-) enhed stopper hurtigt afhænger jo helt og holdent af forstærkerens dæmpningsfaktor samt kabinetafstemningen.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2009 at 19:42
Filteret har vel også en del at sige her? Har det høj dc modstand eller tendenser til ringning, kan det jo også have en skadelig virkning på transientsvaret.

Når du siger lavtabsenhed, mener du så en enhed med relativ høj Qms og lav Qes ?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2009 at 23:05
Lavt tab = lav Rms (og højt Qms, men højt Qms kan også være udtryk for høj fs eller høj Mms)

Edited by USXX - 30 Jul 2009 at 23:06
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2009 at 13:09
Jeg er helt enig med jer i jeres beskrivelse af faktorerne for en lavtabs driver i et velafstemt kabinet. Når tingen er velafstemte får man en impulsrigtig bas. Det er det, jeg troer mange vil kalde en hurtig bas da der ingen udtværing er af impussvaret fra systemt. Det er ren spekulation fra min side for, at sætte ord på, hvad man høre er svært, og kan betyde helt forskellige ting fra person til person.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz