Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: De nye 5" Satori
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


De nye 5" Satori

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: De nye 5" Satori
    Posted: 03 Okt 2014 at 10:20
De ser fine ud. Der spørges ind til dykket ved 1.5khz på DIYaudio:



DIYaudio

Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2014 at 11:12
Det er jo det evige spørgsmål. Jeg har forklaret det så mange gange gennem årene, at jeg troede, folk havde fattet det. 

Det er det karakteristiske kantdyk, som opstår i overgangen fra stempelområdet til opbrydningsområdet. Man kan sagtens lave enheder, der ikke har dette dyk. Man kan bruge et gummimateriale til kantophænget, der har høj dæmpning (og derfor i praksis også får hysterese/ulineariteter). Det måler smukt, men det dræber sandelig også dynamik og detaljer i meget hørbar grad - meget poleret/pæn lyd (og uendelig livløst). Man kan også bruge en relativt stejl straight edge membran. Det begrænser båndbredden (hvilket måske ikke er så slemt, da der alligevel skal deles - men det betyder nu alligevel noget for, hvordan den spiller op til begrænsningen), men det giver også en mere resonant grundstruktur af opbrydningerne. Endelig kan man bare bruge en meget stiv membran (fx aluminium) med en "almindelig" profil - så er der så at sige impedanstilpasning mellem membran og kantophæng. Igen er der så opbrydningerne at slås med - men de kan tæmmes (mange producenter vil bare gerne spare de tre ekstra komponenter i delefilteret af hensyn til kost). Jeg kan rigtig godt lide papir/lavtabs gummi-kombinationen, og det er vigtigt at slå fast, at kantdykket ikke i sig selv lyder dårligt - det har ikke en resonant klang, sådan som opbrydnings-peaks lidt højere i frekvensområdet som regel har. Den lineære forvrængning, der følger med dykket ubetydelig (det er et lille blødt dyk). Det kan da være med til at farve lyden (noget ALLE højttaler-enheder i en eller anden grad og på en eller anden måde gør) - men da vil det tilføre en snert af varme til en samtidig velopløst lyd (takket være gummiet med lav dæmpning), hvor mange deciderede opbrydninger tilfører kølighed og resonant karakter. Denne enhed er jo så langt fra ene om at have dette dyk (det ligger faktisk i alle enheder - om det så er synligt på frekvensgangen eller ej er en anden ting). Det har Satori 6½" (MW16P) også, og den enhed er meget bredt opfattet som den standard 6½" basmellemtoneenhed på markedet med den bedste mellemtonegengivelse. Det gælder også, at en stor andel af Scan-Speak's 15W og 18W Revelator-enheder (uden coating) har dette dyk, men derfor er det ikke sikkert, at de målinger, man finder i databladene nødvendigvis har det. Vi stræber efter at vise/udvælge målinger for repræsentative gennemsnitsenheder.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2014 at 11:18
Det har de (dem på diyaudio) så ikke fattet

Men tak for info. Hvornår kommer de i handelen?
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2014 at 11:20
Det slår tydeligt igennem på impedanskurven, hvis en enhed har denne kantresonans (dyk eller ej på frekvensgangen - den 2. harmoniske, der følger med, er der alligevel i lige så stor grad).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2014 at 11:22
De er i princippet i handelen (ellers ville de ikke være på hjemmesiden). Det er kun et spørgsmål om, at forhandlerne lægger ordre.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2014 at 11:23
Originally posted by Fasen

Det har de (dem på diyaudio) så ikke fattet


...og jeg gider ikke forklare dem det (igen).


Edited by USXX - 03 Okt 2014 at 11:24
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2014 at 11:24
Originally posted by USXX



Originally posted by Fasen

Det har de (dem på diyaudio) så ikke fattet


...og jeg gider ikke forklare dem det (igen).



Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2014 at 14:48
Det opstår vewl netop fordi Sb jagter det de ser som det optimale kompromis mellem dæmpning/kontrol og give afkald på opløsning, attach mm
Som allerede nævnt et overdæmpet system er INGEn kunst at lave og det vil på PAPIR 'lyde' bedre (læs: se bedre ud) desværre er det sådan at vi lytter med ørerne men læser grafen men øjnene, og ikke ALLE formår at se sammenhængene........

Jeg har altid provokeret vkunderne (da jeg var i branchen) med at sige at vi SAGTENS kunne lave en snorlige enhed.... nemlig en OVERDÆMPET enhed, men det strider jo mod ALT de de forbindetr med en GOD enhed..... Jeg bruge også ofte eksemplet 'et køkenbord' sætter du strøm til den så måler den SNORLIGE men har absolut INGEN dynamik, da den IKKE reagerer på 'signalet' vi tilfører dem, ergo den er OVERDÆMPER....... STÆRKT overdrevet, men det fremmer OFTE forståelsen :-)
Blot min vinkel på sagen......... :-)
Albert :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz