Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Billigt i gang med Aktiv Deling
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Billigt i gang med Aktiv Deling

 Post Reply Post Reply
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Billigt i gang med Aktiv Deling
    Posted: 12 Sep 2014 at 13:25
Hej Alle

Tænkte jeg lige ville smide et par billeder op af mit første testrun af miniDSP. Det er et forsøg indtil at det sæt højttalere jeg er ved at bygge nu står klar. Så kunne jeg jo lige finde ud af om aktiv deling er noget jeg gider at arbejde videre med.

Først købte jeg en gammel Marantz surroundforstærker. Brugtmarkedet bugner med disse glimrende forstærkere, som kan købes for en slik fordi de lige mangler den nyeste HDMI. Denne Marantz SR4001 kan snildt findes til en plovmand. Så prisen taget i betragtning tænkte jeg at det ikke gør noget at "modde" lidt på denne, og så bygge de 2 miniDSP 2x4 ind i forstærkeren, så det hele fylder mindre.

















Og må sige at jeg er positivt overrasket over hvad de små fætre kan. I dag skal jeg til at lege med deres REW integration, da jeg synes at jeg har fået delefrekvenserne godt på plads. :)


Edited by rskriver - 12 Sep 2014 at 13:51
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2014 at 15:07
Super spændende projekt, ikke lige sikker på jeg kan overskue hvordan då får alle de preout til at 'sige noget' med mindre du kører noget 'snurrundt' lyd?
Men godt tænkt med ældre snurrundtspille, dem har vi vil stort set alle stående en eller flere af :-)
Albert :-)
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2014 at 15:50
Er det ikke bare at bruge "pre in" som de fleste 5,1 og 7,1 har? Jeg har før lavet aktiv deling på den måde :)
Mvh 
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2014 at 16:15
Ideen da den først tog form stod i at forbinde hele molevitten til 1 enkelt kasse.

Altså benytte den indbyggede DAC i surroundforstærkeren og indbygge miniDSP'erne i kabinettet, så der ikke skulle ekstern DAC og miniDSP bokse til at ligge rundt omkring.

Men at benytte den optiske indgang, og så dernæst forbinde forstærkerens pre-outs med dens pre-ins var nok et no-go. Så benytter derfor stadig min V-DAC II til formålet, men ellers funger det vældig fint. Også det at alle de RCA kabler der skal trækkes til sådan en gang aktiv deling er indeni/under forstærker kabinettet.

Det var egentlig bare for at vise ideen til andre der drømmer om at prøve aktiv deling, men ligesom jeg selv troede det ville koste en formue i effekt-forstærkere og anden elektronik :)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2014 at 19:16
Spændende og praktisk tilgang til aktiv deling.

Hvorledes klarer miniDSP'erne sig rent støjmæssigt, når du placerer dem så tæt på anden elektronik?

På billedet ser det også ud som om, den ene sidder forholdsvis tæt på forstærkerens transformator.

Oplever du sus eller brum i dine højttalere?



Edited by Enthusiast - 16 Sep 2014 at 19:16
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2014 at 20:33
Nej jeg må indrømme at jeg havde mine tvivl mht alt jeg læste med miniDSP'ernes høje støjniveau. Men som alting står nu, og jeg ikke spiller noget, og 
lægger ørene til højttalerne hører jeg ikke nogen støj/susen, så undrer mig over hvor ståhejen kommer fra. Specielt som du også siger, tænkte jeg også over om det var et problem at sætte dem så tæt på anden elektronik.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz