Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til at forstÃ¥ gatening
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til at forstå gatening

 Post Reply Post Reply
Author
Message
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til at forstÃ¥ gatening
    Posted: 19 Aug 2009 at 08:56
Jeg har målt lidt på min hjemmefuskede højttaler, for at se hvor tæt mit første forsøg af et filter, var på ret frekvensgang. Til formålet har jeg en MCE2000 microfon kapsel (ukalibreret 20Hz-20KHz +/-2dB) og HolmImpulse.
 
 
Jeg har leget med forskellige gateing afstande og det ser ud som om at hvis man har en kort afstand bliver diskanten mest korrekt, mens at bassen bliver helt flad (hvilket jeg ikke tror på). Den røde er programmets eget bud. Hvis jeg trækker gateningen helt ud i den anden side (grøn) så får jeg den bas jeg tror mest på.
 
Hvad kan i flinke eksperter, hjælpe en nybegynder i målingernes fine kunst?
 
PS: Min baggrund er ingeniør og ved en del om elektronik, lidt om bygning af højttaleren, mindre om at fÃ¥ den til at blive pæn og endnu mindre om akustik og mÃ¥linger (Ã¥benbart) 
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2009 at 08:58
Skynder mig at sige at jeg også har masser af målinger med den uden filteret. Filteret blev lige lavet hurtigt for at kunne få lyd ud af højttaleren og så jeg havde noget jeg kunne finpusse på Smile
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2009 at 09:26
Hey,

Der er et eller andet galt. Har du et billede af opstillingen?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2009 at 09:39
Hvis du gater, definerer du et tidsvindue hvor du vil kigge på impulsen, tager du et for stort vindue, medtager du rummets impuls. Her er det altså vigtigt at du gater således at den første reflektion udebliver! Når du gater, så definerer du et tidsvindue og som du nok ved, er periodetiden for en basbølge langt længere end en diskant, derfor mister du opløsning ned af til, man kan måle ned til ca. 200-400Hz i en normal stue med en normal måleopstilling.

Når du måler så sørg for at der er frit rundt om højttaleren og microfonen, ellers får du reflektioner på impulsen og jo længere tid der går før de reflektioner kommer med på impulsreponsen, jo dybere og mere nøjagtigt kan du måle.

Men lav gerne et billede af måleopstillingen.
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2009 at 15:31
Jeg har desværre ikke lige kamera her pÃ¥ stedet lige nu, men jeg kan da forsøge at beskrive opstillingen. PÃ¥ mit sofabord stod i 1,5L cola flaske og derpÃ¥ (i ca. 1,7m afstand fra højttaleren) sad kapslen i en stiv ledning ca. 10 cm over flaskens top. Lidt intamistisk  Big smile
Bag mikrofonen er min sofa og bagvægen, så måske er afstanden mellem mikrofonen og bagvægen for kort (ca. 1 meter)
 
Skal jeg forstå det sådan at man ikke kan stole på den del af målingen som ligger under gating markeringen?
 
Så jeg bør fjerne mit sofabord og sofa, således at der er helt frit mellem (og omkring) mikrofon og højttaler?
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2009 at 20:18
Hey,

"Så jeg bør fjerne mit sofabord og sofa, således at der er helt frit mellem (og omkring) mikrofon og højttaler?"

ja. Tongue
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2009 at 10:07
Der er som sådan ikke noget galt med målingen.

Husk de reflektioner som du ser er ekstra vejlængde for lyden til mikrofonen

(I øvrigt lidt google: http://www.mh-audio.nl/Farfield.asp)

Du har en ved 20cm ca. Den ser ikke god ud:
- Er det højtaleren?
- eller står den direkte op ad en væg?
- Eller måske reflektion fra dit mikrofonstativ som måske kun er ca 10 cm bagved kapslen?



Edited by ask - 20 Aug 2009 at 10:16
Verify your first impulse by HOLMImpulse
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz