Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: KØBT : SS D3004/660000
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


KØBT : SS D3004/660000

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: KØBT : SS D3004/660000
    Posted: 03 Sep 2014 at 08:24
Der er vist kun 1.5 db i følsomhedsforskel. Wink 
Jeg har kortvarigt haft 4531'eren kørende som mellem tone i en 3 vejs. Og 8531'en lød klart "bedre" i mine øre... Nu er der ogsÃ¥ forskelle i data (Og Ulrik nævner at 4'eren er bedre til refleks..), sÃ¥ hvad der fÃ¥r den til at lyde bedre (i mine ører) aner jeg ikke. Optimering af filter til 4'eren kunne sikkert flytte noget...
Anyway, kig f.eks pÃ¥ Troels Gravesens 15w konstruktioner som inspiration. Han har en klar forkærlighed for 15w8531...   
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2014 at 08:40
Jamen det er da korrekt, men han spiller også med rørgrej, og flere ting k hans konstruktioner er lidt LA LA i mine øjne...

Fx en 75L refleksafstemning til en 26w8861T00 er helt i hegnet... Har prøvet det, og det lød bestemt ikke godt...
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2014 at 09:32
Der er sikkert basis for smuttere i hans brede konstruktions portefølje...
 
Anyway, jeg har hans Ellam Flex spillende og den er simpelthen forrygende..... Wink  
Er ved at lave en refleks box til denne, med en 22w4851, til at give mere punch i bunden, sÃ¥ sq spændende hvordan dét kommer til at spille an....  W/4851T00  
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2014 at 12:39
Originally posted by ronnie rasmussen

Jamen det er da korrekt, men han spiller også med rørgrej, og flere ting k hans konstruktioner er lidt LA LA i mine øjne...

Fx en 75L refleksafstemning til en 26w8861T00 er helt i hegnet... Har prøvet det, og det lød bestemt ikke godt...

Ahh, mon ikke han har nogenlunde styr på hvad han laver.

Michael
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2014 at 14:38
Tjo det kan man jo mene...

Men 75 liter til den enhed er helt gak gak, JEG ELSKER BAS, men jeg har aldrig i mit liv hørt så upræcis og mudret bas i mit liv, den tuning er i min verden slet ikke den gode enhed retfærdig...
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 10:08
75l er det mindste, 8861 skal have, hvis data står til troende. Jeg har hørt hans egen Jensen 1071 (med 8861) i hans stue og var særdeles godt tilfreds.

Hvilken afstemningsfrekvens brugte du?
Hvordan var kabinettet afstivet?
Hvor sad porten i forhold til enheden og hvor stor diameter havde den?
Kunne dæmpematerialet bevæge sig?

Der er mange fælder i basrefleksdesign Wink
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Sep 2014 at 00:03
den som han har i stuen som JEG kender til, den har akustiske ventiler, så det er ikke det samme som en decideret refleks jo, det endte også op med at jeg skubbede en gang acoustilux i portene for at styre det bare en smule så det blev til at høre på...
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2014 at 22:37
Puttede du acustilux i de akustiske ventiler?

nÃ¥ men anyway, jeg har hørt de originale versioner, og det spillede Smile
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Sep 2014 at 15:55
Som jeg læser det, placerede Ronnie acustilux i basrefleksporten så de blev ala en akustisk ventil.

Jeg bruger i øvrigt to akustiske ventiler til 60 liter og hvad jeg husker ca 500-600 gram dæmpeuld. Bruger dem kun op til 50 hz.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Sep 2014 at 17:42
Akustiske ventiler introducerer et TAB i systemet og er efter min mening spild af strøm. De sænker Q uden at sænke fs nævneværdigt - det samme resultat kunne man opnå med en større magnet hvor man så ville få øget effektivitet i tilgift.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz