Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: limning af ophæng til membran
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


limning af ophæng til membran

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: limning af ophæng til membran
    Posted: 25 Aug 2014 at 15:51
Hej,

Har fået et sæt Avance Alpha 440 af en ven. Regner med at de skal videre til en anden ven...

Men der er et lille problem idet ophænget har løstnet sig på membranen.

Hvordan limer jeg det bedst ?

Det vil være oplagt at prøve med trælim idet jeg har det liggende, men vil gerne gøre det ordentigt første gang.



Er der nogen som kender højttalerne og vil knytte et par ord til dem.

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2014 at 20:38
NÃ¥r du skal vælge lim til at samle bløddelene i en højtaler, er der skræmmende mange ting, du skal tage hensyn til. 
Du skal først og fremmest have en lim, der kan binde på begge materiale (gummi er et problembarn) og limen på heller ikke nedbryde/ændre materialerne uhensigtsmæssigt.
Men trælim er nok et dårligt valg, dat det næppe kan hæfte på gummi.

Hvis bølgen er gået løs hele vejen rundt, skal du også tage hensyn til centreringen af spolen i gabet. Men det er et mindre problem, når enheden er med faseplug.
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2014 at 21:23
Hvilket materiale er membranen lavet af ?
mvh. Kim
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2014 at 22:01
Bølgen er gået løs lidt under halvdelen af vejen rundt. Resten ser ud til at hænge godt ved.

Pas på membranen, det ligner en blanding mellem glasfiber og pap.

Jeg tænker at god gammeldags kontaktlim mÃ¥ kunne lime de to emner sammen, men om det er for hÃ¥rdt ved gummiet? 
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2014 at 09:16
Gummi tåler kontaktlim, men hvis du giver for meget, vil gummiet udvide sig indtil det er tørt igen. Så kunsten er at give nok til at membranen kan mættes, og lidt nok så gummiet holder formen. Giv evt. membranen et tyndt lag lim først, og se hvordan det opfører sig.
mvh. Kim
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2014 at 11:28
I produktion bruger man normalt kontakt lim, jeg vil foreslå dig at smøre lidt kontakt lim på gummibølgen i et meget jævnt lag, evt med pensel. Og vente til det begynder at tøre, sådan at det ikke er helt flydende mere, så man ikke klemmer det ud over kanten på bølgen og ud over membranen. Kontakt lim skal jo altid være begyndt at tørre før man klemmer de to parter sammen. Evt også komme kontakt lim på modparten, altså membranen i dette tilfælde.
 
Hvis man har vandbaseret kontaktlim kan det også godt bruges, i en snæver vending.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2014 at 10:26
Tak for hjælpen.

SÃ¥ fik jeg skaffet noget kontaktlim. Jeg tog chancen og limede det hele pÃ¥ en gang. Jeg synes selv at resultat blev OK - Jeg fik ikke alignet ophænget helt sÃ¥ godt som jeg ville, men det er nok minimalt hvad det betyder for lyden. Det falder i hvert fald ikke af de næste 5 Ã¥r Big smile

Det er nogle fine enheder:

Og vægten pÃ¥ enhedenShocked :


Jeg påførte lim på membranen af to omgange med pap og lod det tørre ca 8 min:


Det færdige resultat (kom til at trække en tråd over ophænget og lod det tørre før jeg trak det af, det meste i hvert fald...). Limningen er udført i bunden af billedet.



Jeg malede lidt ekstra lim bag membranen/ophænget for at lukke det helt tæt der hvor jeg ikke havde fået nok lim på:



Jeg synes stadigvæk limen stinker en smule selvom jeg limede i gÃ¥r aftes. Er det stadigvæk klogt at sætte enheden til tørre i et rum hvor jeg ikke opholder mig, eller er det giftige i limen fordampet nu ? 


Edited by Roky - 27 Aug 2014 at 10:29
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2014 at 11:29
Kontaktlim i de mængder er ikke farligt, så nyd du bare den rus det giver. Men det er ikke noget du skal indånde hver dag.

Michael
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2014 at 16:25
Det er da et ok resultat, når det er et første forsøg udi højttaler rep.
Men er der ikke noget med, at kontaktlim skal påføres begge flader og tørre i x-antal minutter før emnerne trykkes sammen. Mener det var sådan i gamle dage, men måske det er en skrøne.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2014 at 18:32
Den er ikke forvist længere så.

Jo tak. Jo jeg pÃ¥førte lim pÃ¥ begge flader. Det det jo binder øjeblikkeligt havde jeg ikke mulighed for at justere de 1-2 mm jeg gerne ville. Men først og fremmest var mÃ¥let at undgÃ¥ at der kom buler i ophænget. Det bagpÃ¥ var blot for at sikre det lidt ekstra- Selvom virkningen nok er absolut minimal.

Ved at google kontaktlim, fandt jeg ud af at den også findes i en klar udgave, det er da værd at overveje til en anden gang.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz