Forum Home Forum Home > Bazar - Køb / Salg > Salg
  New Posts New Posts RSS Feed: DIY subs m/2x23W (2 stk) Ny pris
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DIY subs m/2x23W (2 stk) Ny pris

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DIY subs m/2x23W (2 stk) Ny pris
    Posted: 19 Aug 2014 at 16:11
Jeg skal opgradere mit subwoofer-system til endnu større subwoofere, så jeg vil gerne sælge mine to trofaste reference subwoofere gennem de sidste 3 år.

De er opbygget af 2 aktive Scan-Speak 23W4557T00 enheder per subwoofer i lukket kabinet (nypris 2620/stk - samlet 10.480,-).
Der bruges en OAudio 500W RMS aktiv forstærker i hver subwoofer til at trække dem med. Valget faldt på denne forstærker, da den har gode
justeringsmuligheder, og også et subsonic filter, så man kan sortere frekvenser fra under en valgfri frekvens. Så kan man beskytte enhederne ved f.eks. ikke at spille under 18Hz samt trimme dem til ens lytterum.

Der er samlet elektronik for ca. 17.000 kroner i indkøb - dertil kommer træ, finér etc..

Der er gået en lang række tests forud (testkabinetter, målinger etc.), før jeg er nået frem til dette resultat.

Jeg målte i sin tid et F3 på 18Hz (med en Velodyne SMS-1) uden at justere på forstærkeren. Så de kan spille meget dybt, og i kraft af den lukkede opbygning, så er de også fremragende til musik.

De er visuelt små og fremstår i ægte valnøddefinér med silkematsort-lakeret front og bagplade.
Der er små skønhedsfejl hvis man kigger grundigt efter, men generelt får jeg meget positive meldinger fra besøgende.
Den ene subwoofer har fire små huller i toppen efter spen!ses fra en anden højttaler, ellers er de identiske.

Jeg kan være behjælpelig med tilslutning, justering og målinger af dem i deres nye hjem, da jeg har måleudstyr og en del erfaring på området.

Specs per subwoofer:
Højde: 60
Bredde: 30
Dybde: 50
Vægt: 35Kg

De sælges umiddelbart kun samlet.

Kom gerne med et realistisk bud.

Afhentningspris: 5.500,-


Edited by daniels - 11 Jan 2015 at 16:32
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 16:14
Og lidt billeder:










__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2015 at 16:32
Kom og hent dem for 5.500 kroner!
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2015 at 18:06
dælme en god pris!
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 20:55
Jeg er i gang med at sælge mine 18" subs og skal have noget mindre, da vi flytter i lejlighed 
Så de skal bygges om......hvordan tror du, enhederne vil opføre sig i et 55 liters kabinet?
De skal passe ind i et Montanamodul.

P.S. Er det mine gamle 26W, dumhar til salg?

Mvh. Michael
Michael B.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 23:00
Jeg læste godt din tråd, og overvejede også at anbefale de 23W enheder, men vidste ikke om det ville være lidt partisk, når nu jeg selv sælger flere af dem (?)

Mine erfaringer bekræfter hvad de teoretiske beregninger viser; at 25-30 liter per enhed er fint.

Bevares de vil egne sig godt til lidt mere volumen (30-35 liter per enhed), men et Q=0,7 er fint når lavt volumen er et kritisk punkt i konstruktionen.
Det er svært at finde enheder der kan det samme som disse 23W'er, og følsomheden har aldrig været noget problem - de OAudio amps jeg bruger er rigeligt power til to styks.

Ja, det er dine gamle 26W jeg har til salg
Jeg har kun leget lidt med dem, så fik jeg mig et sæt 12" Audio Technology Flexunits, og valgte så at fortsætte med dem - det er dog ikke blevet til noget endnu, da der er masser af andre projekter i gang
Faktisk ser de 26W4867 ud til at klare sig fint i et 45-55 liter lukket kabinet

Edited by daniels - 12 Feb 2015 at 23:01
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2015 at 10:44
Hvordan vil du dimensionere et kabinet på 55 liter, med to enheder i hvert?

En anden forumbruger har brugt akustiske ventiler, men det har jeg absolut ingen erfaring med. 
Michael B.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2015 at 18:57
Originally posted by Dichael

<span style=": rgba255, 255, 255, 0;">Hvordan vil du dimensionere et kabinet på 55 liter, med to enheder i hvert?</span>
<span style=": rgba255, 255, 255, 0;"></span>
<span style=": rgba255, 255, 255, 0;">En anden forumbruger har brugt akustiske ventiler, men det har jeg absolut ingen erfaring med. </span>




Det kommer helt an på ønskerne til udformningen af kabinettet.
For du kan reelt lave kabinettet som du vil. Det med "de gyldne mål" som nogen snakker om, har jeg aldrig oplevet skulle give nogen som helst fordele i subwoofere.

Akustiske ventiler har jeg tidligere brugt (for en del år siden) i nogle konstruktioner, og selvom de giver en kontrolleret ventilation og enhederne ser volumen som større end den reelt er (med de fordele/ulemper det giver), så har jeg ikke positive oplevelser nok til at ville anbefale det i dag - og slet ikke til subwoofere.
Kontrolleret utæthed i et kabinet er noget svært noget at ramme helt præcist med.

Det er muligt man kan trimme noget med dem, men jeg har ikke kunne finde nogen fidus i dem. Tror stadig jeg har en større kasse stående med Scan-Speaks ventiler, som jeg modificerede med forskellig modstand i filten i ventilen, som jeg testede med dengang.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2015 at 20:01
Spot on, Daniels. "kontrolleret utæthed" - det er hvad en ventil er!
Hvem vil introducere tab i sit baskabinet? Hvis Q er for højt, får man lavere Q og mere dybbas ved i stedet at bygge et større kabinet. Hvis man insisterer på samme kabinetstørrelse, kan en lignende enhed med større magnet give et lavere Q og større effektivitet. 
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2015 at 21:47
Jeg er nok også mere til de 23w......

Daniel kan jo overveje, om vi skal bytte. Jeg har et par 18" subs Smile
Jeg kan flå enhederne ud af kasserne og nuppe de 23w uden forstærkere?
Michael B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz