Forum Home Forum Home > Bazar - Køb / Salg > Salg
  New Posts New Posts RSS Feed: DIY subs m/2x23W (2 stk) Ny pris
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DIY subs m/2x23W (2 stk) Ny pris

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DIY subs m/2x23W (2 stk) Ny pris
    Posted: 15 Feb 2015 at 22:55
Originally posted by felsby

Spot on, Daniels. "kontrolleret utæthed" - det er hvad en ventil er!
Hvem vil introducere tab i sit baskabinet? Hvis Q er for højt, får man lavere Q og mere dybbas ved i stedet at bygge et større kabinet. Hvis man insisterer på samme kabinetstørrelse, kan en lignende enhed med større magnet give et lavere Q og større effektivitet. 

Det er ikke mange rosende ord der er tilovers for en akustisk ventil Big smile. Såvidt jeg erindrer, medfører brugen af akustisk ventil, en "forøgelse" af volumen på mellem 10-15 procent. Det er da værd at tage med. Så skal man ikke bygge større kabinet og ud at købe nye enheder... Jeg er ikke connaisseur i brugen af akustiske ventiler, men der var på et tidspunkt en tråd på hifi4all, startet af selvbyggeren "mijo" eller var det "milo"?. Han advokerede i hvert fald positivt for brugen af akustisk ventil.   
Beklager OT


Edited by Roky - 15 Feb 2015 at 22:58
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 00:03
Originally posted by Dichael

Jeg er nok også mere til de 23w......
Daniel kan jo overveje, om vi skal bytte. Jeg har et par 18" subs Smile
Jeg kan flå enhederne ud af kasserne og nuppe de 23w uden forstærkere?


Desværre ingen bytte.
Jeg har jo allerede mine næste subwoofere i gang her:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1515&title=subwoofer-sub-ne

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 00:07
Originally posted by Roky



Originally posted by felsby

Spot on, Daniels. "kontrolleret utæthed" - det er hvad en ventil er!
Hvem vil introducere tab i sit baskabinet? Hvis Q er for højt, får man lavere Q og mere dybbas ved i stedet at bygge et større kabinet. Hvis man insisterer på samme kabinetstørrelse<span style="line-height: 1.4;">, kan en lignende enhed med større magnet give et lavere Q </span><i style="line-height: 1.4;">og <span style="line-height: 1.4;">større effektivitet. </span>

Det er ikke mange rosende ord der er tilovers for en akustisk ventil Big smile. Såvidt jeg erindrer, medfører brugen af akustisk ventil, en "forøgelse" af volumen på mellem 10-15 procent. Det er da værd at tage med. Så skal man ikke bygge større kabinet og ud at købe nye enheder... Jeg er ikke connaisseur i brugen af akustiske ventiler, men der var på et tidspunkt en tråd på hifi4all, startet af selvbyggeren "mijo" eller var det "milo"?. Han advokerede i hvert fald positivt for brugen af akustisk ventil.   
Beklager OT



Men de 10-15 procent som du referere til er jo på bekostning af noget andet - nemlig dyb bas og kontrol - Som @felsby og jeg selv er inde på i de tidligere indlæg.
Hvis akustiske ventiler kun havde positive sider, så ville det nok også være brugt en del mere

En akustisk ventil er en kontrolleret utæthed - og et utæt kabinet er sjældent en god ide.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 00:14
Jeg kan godt huske miju's baskasser med en Peerless 315SWR og de tre akustiske ventiler per side.
Der er fordele - men sandelig også ulemper - ved akustiske ventiler, og jeg har oplevet ulemperne som langt værre end fordelene.

Nu kan akustiske ventiler også lette trækket for selve forstærkeren, så det kan være her at der kan opleves en forbedring - men man kommer ikke uden om at det kvæler dybbassen - ligesom dæmpemidler i en subwoofer.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 00:52
Såvidt jeg erindrer havde miju dæmpemateriale i højttalerne før og efter han satte akustiske ventiler i. Jeg har også dæmpemateriale i mine baskabinetter - det tog en rum tid før jeg ramte plet. Det er flere år siden jeg rodede med det, men jeg kan huske, at det var meget kritisk, at der var den rette mængde i kabinetterne. Over 50 % udfyldt med løst dæmpemateriale. Lyden gik fra slap og buldrende, til kontant (26W revelator).

Hvis Qtc bliver mindre, hvorfor får man så dårligere og mindre dybbas ud af det? Miju's test viste jo det modsatte. 


Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 01:10
Originally posted by Roky

Såvidt jeg erindrer havde miju dæmpemateriale i højttalerne før og efter han satte akustiske ventiler i. Jeg har også dæmpemateriale i mine baskabinetter - det tog en rum tid før jeg ramte plet. Det er flere år siden jeg rodede med det, men jeg kan huske, at det var meget kritisk, at der var den rette mængde i kabinetterne. Over 50 % udfyldt med løst dæmpemateriale. Lyden gik fra slap og buldrende, til kontant (26W revelator).
Hvis Qtc bliver mindre, hvorfor får man så dårligere og mindre dybbas ud af det? Miju's test viste jo det modsatte. 


Jeg bruger ikke dæmpemateriale i baskabinetter der skal spille under 100Hz. I bedste fald er det presset filt jeg bruger - foruden bitumen.

Jeg kan ikke lige forklare hvad den tekniske forklaring er, men jeg vil tro at hvis luften i kabinettet skal "ånde" igennem et filter - som dæmpemateriale eller en utæthed er - så vil der opstå en slags ekstra gummi-effekt i højttaleren, som simpelthen vil modarbejde enhedens vandring og øge forvrængningen, så den dybe bas bliver forringet.

Jeg synes selv det giver en hvis logik, at hvis man vil bruge et kammer til sin basenhed som et trykkammer, der skal skabe over- og undertryk med vandringen af enheden, så bør der optimalt set være så fri bevægelse af luften som muligt.

Måske et emne til en ny tråd i teknik-forummet
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 07:26
Kære alle.

Sagen er klar for mig: jeg orker ikke at eksperimentere, men skal have noget, der fungerer fra starten. Dette forum er spækket med viden og jeg kan allerede nu se, at jeg skal gå efter en anden løsning end 26W.
Tak for dit tilbud om et lyt, Roky.....kunne ellers være hyggeligt, at gense mim Mini Dsp 2x4Smile

Jeg kæmper videre med mine 18" og kommer tilbage, Daniel.
Din Ub kunne være løsningen for mig.

Alternativt har Tony Gee netop færdiggjort en 10" SS Discovey baseret, som også kunne være en ide.

Tak for inputs, allesammen!


Michael B.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 08:15
Originally posted by Roky

Originally posted by felsby

Spot on, Daniels. "kontrolleret utæthed" - det er hvad en ventil er!
Hvem vil introducere tab i sit baskabinet? Hvis Q er for højt, får man lavere Q og mere dybbas ved i stedet at bygge et større kabinet. Hvis man insisterer på samme kabinetstørrelse, kan en lignende enhed med større magnet give et lavere Q og større effektivitet. 

Det er ikke mange rosende ord der er tilovers for en akustisk ventil Big smile. Såvidt jeg erindrer, medfører brugen af akustisk ventil, en "forøgelse" af volumen på mellem 10-15 procent.

Beklager osse OT..."volumenforøgelsen" med en ventil går kun på et lavere Q (pga. tabet i ventilen) - egenresonansen for det (tidl.) lukkede kabinet falder ikke med 10%.

Men du har ret, jeg har ikke mange roser. Som Daniels siger er utætheder ikke noget at stræbe efter. Lav hellere en åben baffel Big smile


Edited by felsby - 16 Feb 2015 at 08:15
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 15:01
Originally posted by Dichael

Kære alle.
Sagen er klar for mig: jeg orker ikke at eksperimentere, men skal have noget, der fungerer fra starten. Dette forum er spækket med viden og jeg kan allerede nu se, at jeg skal gå efter en anden løsning end 26W.
Tak for dit tilbud om et lyt, Roky.....kunne ellers være hyggeligt, at gense mim Mini Dsp 2x4Smile
Jeg kæmper videre med mine 18" og kommer tilbage, Daniel.
Din Ub kunne være løsningen for mig.
Alternativt har Tony Gee netop færdiggjort en 10" SS Discovey baseret, som også kunne være en ide.
Tak for inputs, allesammen!


Det er sjældent man får et perfekt resultat i første hug med DIY. Jeg når da selv igennem ret mange kabinetter inden jeg er tilfreds med det endelige resultat.

Du kan kigge på de Dayton enheder jeg bruger i mine nye subs. De kan godt nøjes med 50 liter - og både lydkvalitet og lydtryk følges rigtigt godt ad her.

Du skal være velkommen at vende tilbage.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 21:43
Akustisk ventil vs lukket kabinet. Det fortsætter her:

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1571&PID=19902
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz