Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Nye højtalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nye højtalere

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye højtalere
    Posted: 19 Aug 2014 at 21:17
Måske med SB29 og Satori 6½" på fronten, og en 10" eller 12" i siden. A la Vienna Mahler.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 22:38
Ja det er en mulighed jeg ogsÃ¥ har tænkt. Der er vist en af SB`s 10" som kan klare sig i et  ca.35 liters lukket kabinet. Her tænker jeg pÃ¥ Jan Nielsen som benytter to af slagsen i ca. 70-75 liter lukket. Hvordan volumen skal være i et portet kabinet ved jeg dog ikke. Jeg vil bare ikke have en kæmpe kasse stÃ¥ende mere. Men 70-75 liter er jo heller ikke slemt. SpørsmÃ¥let er bare hvor man skal dele mellem bas og bas/mellemtone med enheder siddende pÃ¥ siden, de skal vel ogsÃ¥ sidde tæt pÃ¥ gulvet for at udnytte roomgain. Ved at bruge to 10" fjerner man jo ogsÃ¥ vibrationer i kabinettet. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 13:23
@Eriek - jeg er helt enig i, at bassens afstemning har indflydelse langt opadtil - men det, der giver maskeringer i øvre mellembånd, er stående/alternerende bas-energi som følge af dårligt pulssvar. At den partout skal gå til 30 Hz er jeg ikke nødvendigvis enig i. Det forekommer mig lidt, at du 'sub-optimere' mod dette og overser konsekvenserne. Du sætter jo entydigt enheden på mere arbejde i det ulineære område. Det er et 2-vejs system følsomt overfor, da den samme enhed skal spille bas (mere større membranudsving) samtidig med, at den skal gengive delikat mellemtone. Derved moduleres mellemtonen i større grad. Til alt held er Satori'en en af de bedre bas-mellemtoner hvad det angår (der er godt med kobber i magnetsystemet) - men alligevel. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, hvad jeg ville gøre/vælge - men smag og behag (og egen erfaring).

Edited by USXX - 20 Aug 2014 at 13:24
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 16:35
USXX, du har naturligvis ret. Et mer arbejde i bunden vil ødelægge mellemtonen. Jeg tror det ender op med noget MTM og så regulær basproduktion med en 10" eller 12" siddende på siden, altså en trevejs højtaler. Der findes jo 10" / 12" derude som ikke kræver kæmpe kabinetter.
Til MTM er der jo flere muligheder 4",5" eller 6" med en diskant i midten. Bas/mellemtonen skal bare kunne møde bassen ved 100/150 Hz.  
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 17:12
@Eriek,

Det er da en kedelig besked med hørenedsættelsen, men det sker, - selv i de bedste familier. Og alle fÃ¥r, hvad enten de accepterer det eller ej nedsat frekvensomrÃ¥de og følsomhed med alderen. 

Er det begge ører der har hængekøje fra ca. 2-10kHz, er et sæt højttalere, hvor delefilter delvis kompenserer for hængekøjen selvfølgelig en mulighed. 3 vejs er nok bedst her, så mellemtone og diskant kan tilpasses.

Er hørenedsættelsen "kun" på det ene øre, er en løsning sværere hvis vi taler stereo-perspektiv.

Som udgangspunkt kan du bede om en frekvenskurve over din hørelse, den burde være gratis. Så kan du se hvor der skal korrigeres i delefilter.

Mvh/Mik112






Edited by Mik112 - 20 Aug 2014 at 17:17
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 18:09
Originally posted by Mik112

@Eriek,

Det er da en kedelig besked med hørenedsættelsen, men det sker, - selv i de bedste familier. Og alle fÃ¥r, hvad enten de accepterer det eller ej nedsat frekvensomrÃ¥de og følsomhed med alderen. 

Er det begge ører der har hængekøje fra ca. 2-10kHz, er et sæt højttalere, hvor delefilter delvis kompenserer for hængekøjen selvfølgelig en mulighed. 3 vejs er nok bedst her, så mellemtone og diskant kan tilpasses.

Er hørenedsættelsen "kun" på det ene øre, er en løsning sværere hvis vi taler stereo-perspektiv.

Som udgangspunkt kan du bede om en frekvenskurve over din hørelse, den burde være gratis. Så kan du se hvor der skal korrigeres i delefilter.

Mvh/Mik112

Ja det er noget møg som er kommet snigende, dvs. andre har gjort mig opmærksom pÃ¥ det, ved at jeg sagde hvad og var meget ofte. Hvis jeg skulle forklare noget og den anden sagde ja, tog jeg det for var og genfortalte med den reaktion at folk kiggede frustreret pÃ¥ mig. Musik fra anlægget har oftes lydt skingert. Hvilket jo er fordi mellemtone/ nedre diskant er der hvor mit høretab ligger. Med min DRpre kan jeg tildels kompensere. 
Tabet er pÃ¥ begge øre og nogenlunde ens. Jeg var til 3 høretest, samt jeg lavede en selv via et link fra H4A. dvs. 4 tests og der var sammenfald. Nu er høretest lavet til alm. tale dvs. op til 8Khz. hvor musik jo har meget større bÃ¥ndbredde, sÃ¥ det er svært at lave en ideel modsvarende kurve. ifl. høretest er det største fald ca. 60db nede. hvilket jo ikke kan klares helt med dsp, men lidt har ogsÃ¥ sin ret. Til dag bruger jeg nu høreapparater, men de duer ikke til musiklytning. I og med kun noget af hørelsen er nedsat kræves lidt bedre høreapparater dvs. dyre 21000kr.   

Det er jo også derfor jeg vil have mindre ht. som kan stilles tæt på bagvæg. Mine nuværende dipole plannar/bånd, dipole basser skal stå langt ude i rummet. Kravene er jo af "naturlige" årsager blevet noget ændret men jeg ønsker stadig at høre musik dog uden de store ambitioner for detaljelytning. :)

Mvh.



Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2014 at 16:35
Jeg fik i dag afmystificeret mine opfattelse af " almindelige" højtalere passivt filter mm. Hørte hos System Audio et par Ranger Master. Stort fint lydbilled, selv om jeg er vant til linesouce syntes jeg ikke der manglede noget. Dog som jeg havde forventet savnede jeg at de kunne gå dybere (40Hz.) Som jeg er vant til kan kvindestemmer nærmest gøre ondt i mine øre, men ikke på de her SA. Hm, jeg tror det er for mange refleksioner i mit rum, samt det at mine egne ht. er dipole hvilket forstærker refleksioner. Så alt en positiv oplevelse, og klar til mere almindelige ht. med passive filtre og mindre enheder end det vante.

SÃ¥ er det sÃ¥ bare om jeg har tÃ¥lmodighed til at vente pÃ¥ USXX  omtalte Satori 2 ½ vejs, specielt nÃ¥r der ingen frigivelses dato forligger.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2015 at 19:27
NÃ¥ der er gÃ¥et en rum  tid efterhÃ¥nden og jeg har egentlig hele tiden sat næsen op efter Ulriks 2.5 vejs Satori ht. Jeg er dog støt ind i det problem, at jeg ikke kan fÃ¥ solgt mine egne højtalere, ved mindre jeg gÃ¥r uacceptabelt ned i pris og det er de bare for gode til. 

Planen er at fÃ¥ en mindre ht. som kan stÃ¥ tæt pÃ¥ bagvæggen 20-30cm fra bagvæggen, hvilket er svært med 2 12" i OB i H-baffel samt egne planner enheder ogsÃ¥ OB. 

Jeg vil i stedet for lave en U-baffel og sideplacere basserne, en på hver side og have åbning bag til. På den måde kan de stå tættere på bagvæggen ift.nuværende 120cm. Det største problem er mellemtone /diskant her går det helt galt tæt på bagvæggen, så jeg skal lave et lukket kabinet.
Jeg forstiller mig en 6.5" satori og Satori diskanten i ca.12 liter lukket kabinet, de skal kun spille ned til 100-150Hz. Er der nogen herinde som har erfaring med de to enheder i lukket kabinet og kun med det snævre arbejdsområde.

På forhånd tak.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2015 at 14:02
Nå lidt nyt er der sket. jeg har fået lavet mine U-bafler og sidemonteret mini 12" GR. servo basser. I og med min hørenedsættelse mente jeg ikke det var nødvendigt med noget særligt op af til. Jeg fik 15 Tang band 4" fullrange og har 4 i linie i et lukket kabinet. Men nej det dur ikke. Der mangler i den grad luft i diskantområdet som jeg ikke havde troet at jeg kunne høre. Såh nyt projekt igen. En mulighed er at fjerne et par Tang Band og sætte en diskant mellem to TB altså MWTMW hvilket flere mener ikke er så godt pga. et smalt lydbilled. En enkel TB med diskant ovenpå, arh. 4" til at dække området ned til 200Hz. tror jeg ikke på.
Og så spørgsmået: Er Satori 6.5" overkill fra ca. 200Hz. og op til f.eks. SB29RDC-4. Som sagt basmellemtonen skal dække fra ca. 200Hz. i lukket kabinet. Jeg håber på et par svar fra jer som kender div. enheder og som har byggeerfaring.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2015 at 22:24
Eriek, det bør i næsten alle sammenhænge være personen, som sætter begrænsningen for oplevelsen - ikke udstyret :)

Satorien lyder som et godt valg. Hvis du har en speciel præference mht. diskanttyper, så ville jeg nok lige give SB29'eren et lyt, hvis du ikke allerede har, inden du køber den.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz