Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmĂĄl
  New Posts New Posts RSS Feed: Nye højtalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nye højtalere

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye højtalere
    Posted: 18 Aug 2014 at 19:02

Hej forum.

 

Jeg har desværre få bekræftet/ konstateret en kraftig høre nedsættelse fra 2.5 Khz. Jeg kan høre igen fra ca. 10Khz. og har kunne kompensere ved at lave et hæv på 5db. På min Holm Acoustics Dspre. Det er slet ikke nok men giver trodsalt lidt musikglæde tilbage. Mine ellers nye konstruerede ht. får jeg desværre ikke den store glæde af, jeg bliver faktisk lidt ked af ikke at kunne høre hvad de faktisk kan.

 

Jeg er jo stadig glad for musik, men går ned i krav til ht. da jeg alligevel ikke kan høre dem ordentlig, så noget nyt skal ske. Mine kommende ht. skal være relativt små, de skal ikke stå midt ude i rummet som mine nuværende dipoler, men tættere på bagvæggen i min 30kvm. stue.

 

Jeg har overvejet en tovejs konstruktion bestĂĄende af:

 

1 stk. SB diskant, har endnu ikke besluttet hvilken model.

4 stk. SB 6.5” Satori til at dække basområdet.

 

Jeg vil lave lukket kabinet med ca. 14l pr. basenhed. Systemet bliver aktivt da jeg vil bruge mine Dspre og mine forstærkere, hvor der jo kan boostes i bunden.

 

Skal lige tilføje at jeg meget sjældent spiller højt, da det gør ondt i mine øre.

 

Som mit system er nu bruger jeg to filtre: et til min hørenedsættelse og et som andre kan holde ud at høre på. J

 

Jeg kender den alm. 6” SB som jeg benyttede ĂĄr tilbage 8 stk. pr. side de kunne  gĂĄ ned til 20Hz. Uden det gik galt.

Mit krav er at de 4 Satori skal kunne trækkes ned til 30Hz.

 

Og så til spørgsmålene.

 

Hvor vil det være hensigtsmæssigt  at lægge div. delefrekvenser?

Er det overkill at bruge SB Satori i stedet for stanard 6” enheden?

Jeg mener at have læst et sted at Satori enhederne snildt kan nå en diskant, så man ikke behøver en mellemtone enhed, er det rigtigt.

 

Jeg kan godt se at der kunne bruges en større bas, men jeg vil have en sød slank lille ht. derfor flere små enheder som kan mærkes i rummet.

 

HĂĄber pĂĄ lidt feedback Mvh.

 

Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 08:28
Er der overhoved ikke nogen som har kommentarer til mit evt. kommende højtalersystem med SB enheder, der jo en del af jer som kender disse enheder?
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 09:17
Jeg kan kun sige god for satori enheden. Den spiller fantastisk :)
Jeg ser dog lidt udfordringer i at skulle fĂĄ 4 stk basser til at spille ordentligt sammen med en diskant. Satori kan sagtens nĂĄ sb´s diskanter, men det dur ikke at alle 4 basser skal spille mellemtone. Du bliver umiddelbart nød til at tilføje en mellemtone, eller lave det som en regulær 2,5vejs med 2 stk basser og en diskant. 
Med venlig hilsen 

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 09:20
Eller lave det som en 2,5vejs som oppefra ser sĂĄdan ud :

MW
 T
MW
 W
 W

MW = Mid/woofer
W = Woofer
T= Diskant


Hvis det skal være et lidt mere kosteffektivt system, så kan jeg også anbefale SB17MFC. De spiller også forrygende.



Edited by Frost - 19 Aug 2014 at 09:42
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 09:29
Hej Eriek,

Først og fremmest er jeg ked at høre, at du døjer med høretab - men dejligt at du ikke har mistet lysten til højttalere.

Satori 6½" kan om nogen 6½" gĂĄ højt op i frekvens - men generelt har ingen 6½" bas/mellemtone (som det jo er) problemer med at nĂĄ sammen med en diskant. Det er jo netop det, man ser i utallige traditionelle 2-vejs konstruktioner. Hvis du vil bruge 2 stk. 6½" pr. side, sĂĄ har Frost ret. Du mĂĄ da enten lave en 2½-vejs konstruktion eller en 2-vejs D'Appolito/MTM - ellers er du ovre i en 3-vejs, hvilket der slet ikke er grund til med de enheder. Du vil gerne have dem til at gĂĄ dybt - og det magter de ogsĂĄ, men det er synd og skam med de enheder at putte dem i et lukket kabinet. Med et lukket kabenet fĂĄr du dem ikke derned uden elektronisk kompensering. Det vil bare sætte enhederne pĂĄ endnu mere arbejde, og der er i forvejen mere membranbevægelse i det brugbare (dyb-) basomrĂĄde med lukket drift. Du kommer rigtig langt med en SB29RDC diskant. 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 09:30
Hvis det er en 3-kanals DSPre, du har. Så vil jeg da anbefale, at du bygger en 3-vejs højtaler.
Satori'en er en fantastisk enhed, men det er lidt spild at bruge dem som bas i en 3-vejs. Men som (bas)mellemtone er den uden sidestykke (jeg har selv brugt den sammen med min DSPre).

Mht. delefrekvens, så er du nok nød til at bygge højtaleren før du vælger hvor enhederne bedst spiller sammen. men du behøver ikke være bange for at Satori'en ikke kan nå op til diskanten.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 09:34
@ Frost - ja, MFC'erne overraskede også mig. Det er første gang, at jeg virkelig har kunnet lide en PP-membran (nok fordi det er lykkedes at få dem til at virke så godt med et lavtabs kantophæng). Det spiller det hele uden at være øretrættende, og så er de super nemme at lave filter til.

Edited by USXX - 19 Aug 2014 at 09:34
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 09:37
Enig med Ulrik. SB29RDC er et glimrende bud på en diskant. Men jeg ville nok se om der ikke kunne blive råd til en TW29R. Det er 1260,- mere for et sæt (Rabu priser) og med den forforstærker og (bas)mellemtone er du allered ved at gå all-in.

Jeg har selv spillet på Satori 6½" sammen med Scan-speak R29. Det er en glimrende kombi.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 11:30
Jeg er også rigtig godt tilfreds med SB17MFC. Har dog ikke hørt Satori - Mest fordi jeg allerede er ganske godt tilfreds.

Deler ved 2,8 Khz 12 LR2 uden problemer

mvh
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 20:46
Mange tak for div. input.

Min første tanke var såmænd også at indføre en mellemtone og bruge TW29R men stadig basenheder og altså køre trevejs
Jeg kan vist ikke sådan lige lave 2.5 med min DSpre, som jeg vil bruge som filter men trevejs kan lade sig gøre. Grunden til de 4 basser er pga. mit rum som er lydmæssigt dårligt. Jeg har prøvet de alm. 6" SB med kun to enheder og det var ikke rigtig nok, derfor tænkte jeg der skulle mere til. Den trevejs Rabu sælger er også interessant specielt hvis enhederne blev skiftet til Satori for at få det sidste med, men igen tror jeg der skal mere til end to basser.

Til USXX. Jeg har mulighed med DSpre at kompensere nedad til. Grunden til det lukkede kabinet er netop muligheden for at trække enhederne ned til 30Hz. eller lidt under, hvilket man jo ikke kan hvis en port er tunet til 34Hz. Måske Satori kan komme længere ned end de 6" jeg har haft. Jeg kender dem ikke men kan se fs er noget lavere en SB17 NRXC35 som de vist nok hed. Jeg mener at det har stor betydning at en ht. kan gå dybt, da det har indflydelse hele vejen op til diskanten.

Pt. har jeg et bassystem fra GR-Researts som spiller ned til 20Hz. og kan indstilles til 14Hz. i åben baffel og har via det erfaret vigtigheden af dyb bas. Jeg har bare tabt lysten til en stor ht. midt i stuen da jeg alligevel ikke har den store glæde af dem grundet mine hørelse, som at skyde gråspurve med kanoner.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz