Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Horn igen!
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Horn igen!

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Horn igen!
    Posted: 04 Aug 2014 at 18:42
Det kunne nu være sjovt med horn. Hver gang jeg har hørt et, er jeg blevet glad. Min bror hørte Zingali og var også begejstret.

Vi kunne tænke os en løsning som Zingali med 38cm horn med 2-vejs koaksialdriver, og så en direktstrålende 15" under ca. 600Hz.

Inspireret af Hylle fandt jeg www.stereo-lab.de hvor man kan få fremstillet indbygningshorn, dvs. at man kan lime hornet ind i en ordinær kasse og derved vinde lidt volumen til bassen.
Hvad drivere angår ser der ud til at være enighed om at BMS 4590 vil være et godt valg. Det er en koaksial driver, der skal deles omkring 6kHz.
Det er værre med bassen, hvor der er lige så mange meninger som hjemmeside. Jeg fik dog et tip om AE Speakers som ser interessant ud, med den rigtige kombination af følsomhed og basformåen. Hvis vi ender på 96dB/2.83V er målet nået. Et alternativ kunne være Eminence.

Der findes kommercielle løsninger. Stereolab har deres egen elegante 12" version men jeg er ikke begejstret for bassen med højt mekanisk tab. Mere interessant er Eckhorns løsning, der dog har hornet på top. Den kunne komme i spil.

Så er det jeg spørger jer: Er jeg skør? Sikkert. Kan det bringes til at virke?



Edited by felsby - 04 Aug 2014 at 18:50
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2014 at 18:58
Det kunne da være enormt spændende at følge...:)
Mvh.
Friman
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2014 at 20:11
Følger også lige med. AE enhederne er super spændende, men der er bare ikke så mange der har dem i europa. 
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2014 at 20:32
Hvis der er nogen med forstand på motorsystemdesign der fatter AE Speakers Lambda motor må de gerne udlægge teksten.
AE sender via FedEx og nu også via skib. Så de skulle nok kunne skaffes. Jeg er meget interesseret i at høre jeres mening om dem vs. Eminence vs. noget helt tredje.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2014 at 21:14
Du skal da have nogle horn i denne størrelse ;)

Det kunne være fedt at følge. Hvilken model er det på billedet?

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 11:55
hehe :-)
Billedet? Af Zingali? Vistnok en nu udgået model, men denne kan bruges som inspiration.
Fidus ved ens horn- og driverstørrelse er at givet at bassen kører stempeldrift (uden opbrud) ved delefrekvensen, er spredning af bas og horn ens ved denne frekvens.

Edited by felsby - 05 Aug 2014 at 12:21
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 12:34
Den Zingali er da også en afsindig smuk højttaler at se på. Det bliver spændende at følge tråden. Held og lykke med projektet. 

Venligst Michael
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 12:45
ja, lad os nu se. Der er adskillige hurdles:
- 120 l kasser i stuen
- $
- håndværksmæssigt krævende

Men givetvis en stor gevinst hvis det lykkes :-)
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 13:00
Spændende ideer, du går i altfald all-in på drivere + horn fra starten. Jeg var mere forsigtig og købte brugte horn driver og bruget en woofer jeg havde "på lager".
 
Jeg vil foreslå om du kan komme til at høre nogle systemer først som minder om hvad du vil bygge, og så se om du vil kaste penge i projektet. Zingali har været importeret til DK, så måske...
 
Ellers vil jeg gøre opmærksom på Tractrix horn er meget retningsbestemt, så lyden er kun god på en plads lige midt mellem højttalerne, som er rettet ind mod lytte positionen. Det skal man gøre op med sig om man kan leve med et "egoist" system.
 
Samtidig, horn kan nogle fede dynamiske ting, og er meget detaljeret, men der vil være favninger og resonanser som er stort set umulig at slippe helt af med. Men det kan maskeres rigtig godt.
Mit system Tractrix + BC compressiondriver er i altflad ikke helt fri for det. Men alle enheder og materialer har jo sin egen lyd.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 13:17
Rigtigt spændende projekt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz