Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Horn igen!
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Horn igen!

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Horn igen!
    Posted: 05 Aug 2014 at 13:45
Tak, Hylle: Ja, der skal definitivt lyttes til Zingali. Som linket viser, kan det lade sig gøre i DK!

Tak Busk. Egtl. er dette jo et lille jeg-har-lige-et-par-timer-til-overs Busk projekt :-)
Jeg tænker en sandwich af 16mm MDF og 9mm birkekrydsfiner, og så med en aftagelig front i tre blokke: hornmunding, bas og refleksspalte. Så kan man udskifte disse fronter ved hardwareskift.
Byggeteknisk er det sværeste at få monteret hornet stabilt. Det skal bære en 9kg kompressionsdriver!

Hvis hornet arbejder efter hensigten, spreder det lige godt/dårligt uanset type. Det er mundingsdiameteren der afgør dette. Men du har ret i at der ikke er megen spredning i en 38cm mellemtone. Til gengæld er der færre vægreflektioner, og det samlede lydbillede er mere afhængigt af on-axis responsen end af powerresponset.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 14:13
hahahaha
Lægger jeg navn til bygge projekter Thumbs Up
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JJO View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Jan 2009
Location: Greve
Online Status: Offline
Posts: 82
  Quote JJO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 14:25
Hej Flensby

Det er muligt at lytte på Zingali hos AVCentrum i Farum

Jeg vil anbefale et 3 ordens filter til høj pass delen på 2" BMS driveren.


/JJO
Is there any reason not to build a perfectly box?
Hvis alt ser ud til at virke ved første øjekast, så har man overset noget!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 14:35
Tak for det, JJO! Vi skal forbi avcentrum.
Ja, sådan en driver bryder sig ikke om lavfrekvens og da slet ikke hvis det ligger under hornets afskæringsfrekvens. Jeg tror derfor også at det betaler sig at investere i en bas med gode mellemtoneegenskaber, så man ikke tvinges til at presse kompressionsdriveren unødigt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 15:06
Her er lidt horn-/waveguide-teori.

http://gedlee.com   (gå ned under Papers og vælg "Letter to the Editor..."

Kolbrek's artikler kan ikke længere findes på Audio-X-Press, men den samlede artikel findes på Kolbrek's egen hjemmeside (under Horn i menuen foroven).


Earl Geddes ved, hvad han taler om.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 16:56
Tak for links, Ulrik. Meget godt læsestof. Jeg er også igang med Philip Newell: Studio Monitoring Design. Der er meget om horn.
Har du en mening om AE motordesignet som jeg linkede til på side 1?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 19:33
Ja, jeg kender godt det motor-design. Det adskiller sig kun fra andre systemer ved det (meget) højere polstykke, som samtidig har kobber hele vejen op. Vi bruger fx kobber i hele spolens længde men har kun et polstykke, der rager en lille smule højere op end toppladen. Andre har højt polstykke uden kobber. AE's design er i mine øjne nødvendigvis hverken bedre eller dårligere end så mange andre optimerede designs - men det er sikkert fint. For det første er ulineær harmonisk forvrængning ikke noget, der korrelerer med (dårlig) lydkvalitet - medmindre forvrængningsniveauet er temmelig højt (lineær forvrængning er langt mere hørbart). Jeg kan i den sammenhæng nævne, at jeg ALDRIG NOGENSINDE har brugt forvrængningsmålinger i udviklingsarbejdet - men det betyder ingenlunde, at jeg ikke optimerer. Dertil forekommer det mig, at AE forsøger at minimere 2. harmonisk forvrængning i jagten på symmetri - og samtidig har de en stor klump "død" jern hængende over spolen. Det er kobberet, der redder dem - uden det, kunne jeg godt forestille mig højere 3. harmonisk end 2. harmonisk, og det er ikke ønskeligt. I sidste ende synes jeg, at de glemmer helhedsbilledet. De søger at optimere magnetsystemet (hvilket er meget fornuftigt), men det interessante er jo i virkeligheden at betragte magnetsystemets og ophængets ulineariteter sammen, da det giver det endelige forvrængningsbillede - og det er ikke nødvendigvis særlig godt, hvis blot den ene del er blindt optimeret. Anyway, de tænker over tingene, så det er sikkert en rigtig fin enhed (jeg har ingen erfaring med den). Det vigtige ved optimering er, at man ved, hvad man vil have - og ikke mindst hvorfor. I forbindelse med højttalerudvikling er der adskillige fælder i den sammenhæng - noget kan synes smart og indlysende, men i helheden er det det måske ikke.




Edited by USXX - 06 Aug 2014 at 13:50
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 20:56
1000 tak. Har du andre bud på 96dB/W 12" eller 15", modtages de med kyshånd! Ellers synes jeg den AE15x ser OK ud...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 21:09
Jeg har desværre ikke så meget erfaring med den slags systemer/enheder (jeg har udviklet nogle professionelle 15" og 18" subwoofere - ellers ikke). Det er jo lidt et valg mellem (tilstrækkelig) bas og evnen til at spille/nå sammen med horn-driveren. Til sådan en 2-vejs ville jeg nok være tilbøjelig til at vælge en 12" (af hensyn til mellemtonen) - og så evt. supplere med subs. Prøv B&C, http://bcspeakers.com eller RCF, http://www.rcf.it (men der er jo mange andre derude).

Edited by USXX - 05 Aug 2014 at 21:09
Back to Top
JJO View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Jan 2009
Location: Greve
Online Status: Offline
Posts: 82
  Quote JJO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2014 at 10:49

Hej Flensby

 

Jeg vil foreslå Fane - P15/500

Jeg har lavet nogle PA konstruktioner med 2 15" fane og BMS driveren med det store BMS horn jeg har gode erfaringer med at dele mellem 600 og 800 Hz. fane enhederne går til ca. 2KHz uden problemer.

/JJO

Is there any reason not to build a perfectly box?
Hvis alt ser ud til at virke ved første øjekast, så har man overset noget!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz