Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak

 Post Reply Post Reply Page  <1 5678>
Author
Message
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak
    Posted: 24 Aug 2014 at 18:26
Kan vi ikke få et billede den anden vej?
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2014 at 19:05
Så gerne.
Lytte_position.jpg

Edited by vincent. - 24 Aug 2014 at 19:09
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2014 at 19:50
Tak - det ser godt ud. Afspiller og højttalere og nix weider Tongue

Meeeeeeeeen jeg kunne forestille mig et kæmpe løft af lydkvaliteten med noget dæmpning,
som du jo allerede er i gang med. Her vil jeg faktisk foreslå¨at du prøver med en madras eller to bag højttalerne frem for bag sofaen. Har du en skummadras eller lignende i gæste værelset tager
denne denne test ikke mange øjeblikke. Hvad du så ender op med af dæmpning / diffusering kan der være rigtigt mange løsninger på - kommer jo lidt an på hvad du finder ud af under eksperimenterne. Vi følger gerne med - så rapporter hellere undervejs end slutresultatet Wink

Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2014 at 20:19
Jeg skal nok holde jer med i loopet omkring akustik regulering. Der er meget at hente på den konto, det er jeg ikke et sekund i tvivl om..

Ja ikke så meget nonsens, afspiller og aktive højttalere, jeg høre musik og syntes det er sjovt at rode med højttalere da der her nemt kan høres ændringer, ikke så meget vodo med diverse kabler dimser og dutter her.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2014 at 21:39
Jeg fandt lige et nyttigt værktøj til jer andre der også vil rode lidt rundt med deres rum akustik.

http://iac-nordic.dk/dk/beregning/

Edited by vincent. - 24 Aug 2014 at 21:40
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2014 at 15:01
Jeg synes det er værd at nævne at målingerne er lavet med 24dB/oktav smoothing, hvilket er langt mindre udglatning, end hvad man normalt bruger, når man normalt viser kurver - der ser jeg ofte 3-6dB/oktav.

Så de opfører sig rigtigt pænt de højttalere.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2014 at 16:12
Originally posted by vincent.

Jeg fandt lige et nyttigt værktøj til jer andre der også vil rode lidt rundt med deres rum akustik.

http://iac-nordic.dk/dk/beregning/

Jeg bruger selv REW 5 - Room EQ Wizard (freeware) til at måle med. 
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Aug 2014 at 21:40
Det andet er ikke til at måle med, men til at beregne efterklangs tid og frekvens respons i rummet.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2014 at 23:14
Så er der efter hånden blevet banket nogle timer i enhederne, de åbner op som alle andre enheder gør det. En af de helt store forcer ved disse frem for nogle af de andre jeg har bygget med er det totalt ubesværet stereo perspektiv de banker op. Man kan side i stuen med åbne øjne og lyset tændt stirrende direkte på højttalerne og stadig undre sig over at lyden opstår i rummet imellem og på begge sider af højttalerne samt også i dybden. De er et stykke for sig på den konto.
De er ærlige i forhold til det der kommer ind, super indspilning ind super indspilning ud, uldent ind uldent ud. Dog uden at blive skinger blot lyse hvis musikken ligger op til det. Specielt mellem tonen og diskanten er glider ubemærket ind over hindanden.
Bunden er noget helt andet end jeg var vant til fra mine tidligere 26W, betydeligt mere defineret, man kan nemt side med fornemmesen af at der mangler bund i forhold til de gamle referencer, men sandheden er nok snare at der er kontrol på en helt anden måde, dette kommer sig til tydeligt udtryk når man smider noget bund tung musik på der faktisk går i kælderen eksempelvis trentemøler, så kommer der bund væltende i mængder, sætter man derimod James taylor gaia på så er historien en anden, den dybe sekvens i nummeret er dyb, men meget fast og kontrolleret og slet ikke som på den måde mine tidligere 26W gav udtryk for, disse sad også i tryk kammer ligesom mine accuton enheder gør det.
Der er stadig plads til forebringer og justeringer. Men devisen må være at sider man med lysten til at prøve accuton skal man gøre sig det klart at det er noget helt andet end meget af det andet, nogle vil måske finde dem kedelige og umusikalske. Jeg finder dem utroligt gode med de præferencer jeg har i forhold til rigtige instrumenter, de kommer det nærmere på godt og ondt, det er i min bog en kvalitet, men helt sikkert også for meget af det gode for andre hvis man går efter det klassiske poleret hifi højttaler der helst skal perfome godt med det meste grej for alt blive solgt, dermed også sagt at man bliver straffet hvis man ikke bruger ørene og vælger sit grej med omtanke da alt bliver serveret råt for usødet.
Alt i alt en sjov og ærlig musik formidler som kommer til at være en del af mit hifi liv i mange år. Smag er heldigvis individuel, så er der nysgerrige DIY sjæle der ude kan et lyt godt arrangeres efter aftale.


Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2014 at 23:00
Jeg havde fornøjelsen af at have besøg af Robert GS samt Digitalthor i går i min ydmyg hybel, der blev i sagens natur nørdet hifi, hvilket jo er til stor fornøjelse for alle her inde.. Men som jeg også selv tidligere har været inde på skal der gøres noget ved akustikken i mit rum, så nu må jeg hellere tage mig sammen.. Jeg har derfor været i dialog med et par firmaer i dag om netop dette, specielt et tiltaler mig meget da de hurtigt kom på banen med løsnings forslag og ikke kun i forhold til akustik, deres produkter er ikke helt fjollet dyre. Det virker til at de sætter en ære i at hjælpe på bedst mulig vis ud fra ens behov, i kan læse lidt mere om dem her

Edited by vincent. - 22 Dec 2014 at 23:01
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 5678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz