Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>
Author
Message
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak
    Posted: 19 Aug 2014 at 17:35
Hej Busk,

Hvis de sorte VSS1510 kabinetter skal sælges, - så kontakt mig lige med en ca. pris. Købes evt. incl. filtre og enheder.

Mvh/Mik112
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2014 at 23:38
Så skete der lidt mere i den lille stue ude på landet, jeg havde Daniels forbi med hans måle grej, første konklusion var at jeg trods alle ods ikke er helt døv og faktisk havde ramt frekvens gang rimeligt fornuftigt.

Så gik der lidt tid med målinger og fase, skønt vi ende op med stort set samme frekvens gang som mit eget bud på blot at lytte skete der alligevel ting og sager skønt frekvens gangen ikke afslørede dette.

Det er slet ikke nørdet færdigt i nu, men på den tid der er brugt på det i dag er systemet blevet mere åbent og detaljeret, der blev lavet lidt rum korrektion i bunden hvilket fik bunden til at falde i hak.

Men jeg vil ikke være dommer på hvordan det lyder da det vil blive en meget subjektiv vurdering, men det kan jo være at Daniels har lyst til at smide et ord eller to ind omkring hans lytte oplevelser.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 09:41
Det er afgjort et spændende projekt @vincent har gang i

Generelt lød og målte systemet rigtigt pænt - specielt fordi @Vincent kun har brugt ørerne

Vi legede lidt med tidskorrektion i lyttepositionen og fik også rettet lidt i bassen, som @vincent også nævner.

Det er et særdeles vellydende system som @vincent har fået sat sammen. Enorm dynamik, overskud og knivskarp levering af alle transistienter.
Flot lyd må jeg sige.

Højttalerne er hudløst ærlige, og jeg ved nogen vil kunne beskrive dem som en anelse lyse eller for analytiske - men det er helt klart min egen præference og også den måde at levere musikken på som jeg selv mener er mest "korrekt".

Så et rigtigt flot projekt, som @vincent sagtens kan være stolt af.


Det er også rigtigt gode enheder hele vejen igennem - og samspillet mellem den beryllium diskant og Accuton enhederne er utrolig god.

Og er der ikke nogle torne på roserne?
Måske kun at der kan hentes endnu mere ved at fokusere på fase og forvrængning - men her begynder det at blive rigtigt svært...

Som de står og spiller er der high-end for alle pengene
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 10:00
Det lyder afgjort som om en demo vil være en god ide! Big smile

Vincent, jeg tror at du skal lade dig inspirere af daniels´s kommentarer om den "lyse" klang. Ofte er en lidt mørkere karakter til at begynde med kedelig, men den er i længden mere realistisk.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 22:21
@Felsby jeg tror man skal passe på med at blande begreberne sammen, ja de er lyse i klangen, men ikke skarpe, bare ærlige. Jeg har heldigvis af og til glæden at høre rigtige instrumenter og har der igennem en præference i forhold til lyd, guitar bækner er ikke altid pæne live, de kan sagtens være harske og skarpe, ligesom de også kan være bløde alt afhængigt af musikernes lyd ideal, dette skinner også igennem på mit system, nogle optagelser er mørke tilbagelænet hvor andre kan være helt fremme i skoene så man ikke kan lade vær med at blinke med øjne når bækkenet for en over nakken.

@Daniels, jeg takker for de pæne ord og en god frisk vinkel på vores skønne hobby, altid sjovt at møde andre ligesindet, nu må jeg bare smøge ærmerne op og arbejde videre med systemet.

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 23:02
Når man lytter til live uforstærkede instrumenter kan referencen ikke blive bedre. Thumbs Up
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2014 at 08:15
Som @vincent er inde på, så er det jeg kalder en "lysere klang" ikke skingert eller overstyrende.
Jeg ved blot at mange vil betragte dem som sådan.

Men som jeg også skrev, så foretrækker jeg selv den klang, da jeg synes den er mere realistisk og den lidt mørkere klang, mange gerne vil have, giver musikken en live-sound, som jeg ikke synes er realistisk på ikke-PA-forstærkede optagelser.
Den klang som @vincent har fået synes jeg virker tættere på uforstærkede instrumenter end hvad mange andre foretrækker.

Smag og opfattelser er jo forskelligt
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2014 at 18:20
Det er bestemt sjove enheder at arbejde med, som de målinger Daniels lavede også indikere opføre de sig meget pænt, der er så at sige nærmest heller ikke lavet andet end delay og korrektion i bunden. Der deles med 8 ordens linkwitz Riley filter med deling ved 200 Hz og 2300 Hz.

Edited by vincent. - 22 Aug 2014 at 18:22
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2014 at 21:50
Og så lige en måling fra lytte position med en 1 kasse, eneste EQ er udligning i bunden for rummet.Lytte_position_1_speaker.jpgNear_field_B_-_M_-T_-_1_meter.jpgLytte_posistion_med_phase_1_kasse.png

Edited by vincent. - 22 Aug 2014 at 21:56
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2014 at 15:08
Hmm så blev det søndag og hvad er mere naturligt end at rode lidt med sin hobby.

Det vinder ikke en design pris, men det er også kun et forsøg for at finde frem til den rette løsning på en lidt træls efterklang i mit drenge værelse.

Det virker efter hensigten, så nu går jagten ind på en mere visuel behagelig oplevelse. Jeg skal lige have fat i nogle prøver på enden tunge teater velour tæpper eller tunge uld tæppe, de vejer fra 500 gram til ca. 1200 gram M2 De tungeste af dem burde have en effekt ned til ca. 350 - 400 Hz. Tanken er at få dem hængt op på en kraftig gardin skinne ca 20 cm fra bag væggen så jeg kan trække dem til og fra efter ønsket akustik. Lige nu er den næsten for død, specielt til klassisk musik, det fungere formidabelt til pop og rock.test.jpg

Edited by vincent. - 24 Aug 2014 at 15:10
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz