Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak

 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt DIY projekt. Accuton og Scan speak
    Posted: 29 Jul 2014 at 21:23
Originally posted by vincent.

Lige nu er det kun nogle store huller i gulvet, men jeg skal nok tage lidt billeder og samle lidt info når han når til at få liv i det..
nu vil jeg ikke hijacke tråden med dette projekt, men de store huller er også spændende! Hils derude og sig at vi er flere, der er meget interesserede. Måske med Vincent som spionfotograf Cool
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2014 at 22:00
Jeg skal nok lave lidt spionage.. Jeg er ikke så følsom over for om tråden bliver rodet lidt rundt. Vi er her jo for at nørde.. Men hvis folk skal have en chance for at kunne følge med giver det måske mening at jeg laver en ny tråd omkring drengerøv projektet med horn i gulvet.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2014 at 08:59
Originally posted by vincent.

Jeg skal nok lave lidt spionage.. Jeg er ikke så følsom over for om tråden bliver rodet lidt rundt. Vi er her jo for at nørde.. Men hvis folk skal have en chance for at kunne følge med giver det måske mening at jeg laver en ny tråd omkring drengerøv projektet med horn i gulvet.

Thumbs Up
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2014 at 23:42
Nå, det går da fremad med projektet. Det begynder at hænge nogenlunde fornuftigt sammen. men aldrig før har jeg rodet med en højttaler der er så følsom over for ændringer i filter osv. Ganske sjovt at rode med.. Men de skal lige måles rigtigt igennem, jeg har kun en smart live og den er ikke det bedste valg til det formål.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 22:53
Nå i skarpe hjerne, nu har jeg rodet lidt videre med projektet og målt lidt mere. Hvis jeg delayer min diskanter med 470us er den i perfekt tid med mellem tonen, men systemet lyder så lidt lukket, men hvis jeg derimod delayer diskanten til 521us bliver systemet mere luftigt og klare i stemme gengivelse. Er det fasen der bliver påvirket af det eller hvad er forklaringen, det er jo ikke just en stor tidsforskel

Lad høre i skarpe hjerner.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2014 at 08:43
Ved at indskyde delay påvirker du jo netop fasen.
Hvordan ved du at enhederne spiller i fase ved de nævnte delays - har du målt delay?

Jeg har ikke selv den dybdeborende viden og kun begrænset erfaring med den aktive digitale deling. Men her er et par ting, jeg ville prøve at undersøge.

Prøv at sætte diskanten i elektrisk modfase (vend kablerne) og mål frekvensrespons på mellemtone og diskant samlet med din filteropsætning aktiveret (midt mellem diskant og mellemtone i ca. 1m afstand).

I hvilken opsætning ser du den største udfasning (dyk i frekvenskurven) i og omkring delefrekvensen?

Det kan give dig en ide om, hvilken opsætning der er fasemæssigt mest korrekt (i delefrekvensen). 

Prøv også at lave en frekvensmåling på enhederne i fase med filter. Ser det fornuftigt ud i begge dine delay-opsætninger eller opstår der frekvensmæssige unoder rundt om delefrekvensen?
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2014 at 14:32
Originally posted by Enthusiast



Prøv at sætte diskanten i elektrisk modfase (vend kablerne) ...


Det er nu nok at sætte flueben i boksen reverse phase, programmere filtret og måle igen.

Du kan få en tilnærmelsesvis idé om størrelsen på delay ved at kigge på impulsresponsen for de forskellige enheder - difference skulle være nogenlunde tydelig. For at optimere yderligere kan man hvis man laver samme nummer som før angivet med reverse phase kigge på hvornår der er mest udfasning i delefrekvensen dybest dip i frekvensgangen. Dette forudsætter dog at der er samme niveau for begge enheder omkring delefrekvensen og at flankestejlhederne også matcher.

Mvh. Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2014 at 23:26
Forløbet i softwaren bliver også meget pænere i programmet med det forøget delay, men der er ikke rigtig noget hentet ved at fasevende diskanten.

Men det er jo utroligt nemt at arbejde med det fine ground sound software.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2014 at 08:43
Originally posted by vincent.

Forløbet i softwaren bliver også meget pænere i programmet med det forøget delay, men der er ikke rigtig noget hentet ved at fasevende diskanten.

Men det er jo utroligt nemt at arbejde med det fine ground sound software.

Hvis du ikke ser et klart dyk i frekvenskurven i og omkring delefrekvensen, når du vender fasen på diskanten, så er dit indtastede delay ikke korrekt.

Men jeg har måske misforstået, hvad du mener med ovenstående.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2014 at 20:35
Programmet kan jo ikke hvide hvad placeringen af diskanten er så delayet kan jo i mit vedkommende godt være skævt da front baflen hælder for over.. Ikke meget, men diskanten sider alligevel ca 5 cm længere fremme end mellem tonen set svingspole start på membranen.

Men jeg får ikke et kraftigt dyk i frekvens ved at fase vende diskanten, det lille s formet bump der er på kurven ændre sig blot til modsat kurve.

Edited by vincent. - 11 Aug 2014 at 20:36
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz