Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs projekt. Placering af basser.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs projekt. Placering af basser.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs projekt. Placering af basser.
    Posted: 24 Jul 2014 at 18:25
Hej drenge.

Efter konsultation med jer, er projektet så småt ved at være i gang.
Jeg har fulgt jeres råd og har nu ændret Qtc-målet fra 0,8 til 0,707. 

Så har købt nye plader, og er godt i gang med at fræse, save og lime det nye lukkede kabinet som bliver på ca. 71 liter, som hver skal huse 2stks Scan-Speak 21W/8555-00 enheder i parallel.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/21w-8555-00.pdf

Da det bliver en lukket konstruktion, og jeg ikke har ret megen erfaring hermed, frygter jeg måske lidt at bassen bliver en anelse tynd. Aner det dog ikke, da jeg jo ikke har nogen erfaring med hvordan 2stk seriøse 8" basser lyder i et lukket kabinet. (Hvad synes i?)

Nå men! Spørgsmål lyder så, er der forskel på room-gain ved forskellige placeringer af basenhederne.
F.eks. hvis begge basserne placeres nederst på frontbafflen, vil det så give mere roomgain pga. bounce fra gulvet ift. en WTMW konfiguration, eller er det reelt set hip som hap? :)

Mvh
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 20:01
Ja, begge basser nederst giver lidt mere saft. Men WTMW exciterer færre rumresonanser. Alle disse valg...

Lukkede kabinetter lyder ikke tynde, bare lidt mere tørre. Du får masser af smæk. Sørg bare for at filteret giver en let faldende respons, så diskanten ikke stikker næsen for meget frem. Det bliver man træt af.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 20:19
Tak for svar Felsby. 

Jamen så var mine anelser trods alt korrekte, også mht. WTMW. 
Jeg har haft flere højttalere i min stue med WTMW konfiguration, og jeg har egentlig altid været en positiv oplevelse. Måske har jeg en stue der har en ækel akustik. Der er i hvert fald store bare flader.

Så skal jeg bare beslutte mig mellem de 2. (Ender nok med at slå plat og krone)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 21:25
hvad med at lave to testkabinetter og lytte efter? Evt. de to blivende kasser og så bare to forskellige fronter at teste. Så er der bare en front at kassere.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 22:32
Tænker de to tests skal have forskellige filtre ikke?
Kan jeg bedømme noget ud fra testen før filtre er lavet?
Ja jeg kunne måske nok bedømme forskellen på bassen. Og det i sig selv kunne egentlig være ret spændende at afklare :)
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2014 at 00:02
Tænker dog det bliver en TMWW, for at få diskanten tættere på ørehøjde kontra WTMW. 

Er det helt bananas?
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2014 at 20:28
Det med diskant i ørehøjde kan jo klares ved at tilte højttaleren. Diskanten kommer jo som sådan ikke højere op men du får jo en diskant der spiller direkte mod øret. Ligeså får du også med en mtmw også en mere ens afstand fra basserne.

Venligst Michael
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2014 at 20:35
- og efter min mening er der ingen lov der siger at diskanten skal være i ørehøjde. Så længe vinklen er < 15 grader ville jeg være tilfreds.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2014 at 22:51
Det er noget vigtigere at diskanten er i nærheden af ørehøjde når der er enheder over dem da de skærmer for lydens vertikale spredning.

Venligst Michael
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2014 at 23:12
Ikke forstået, Michael. Med en plan baffel (+enheder) over og under diskanten har du da stadig 180 grader at gøre med?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz