Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori 2½-vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori 2½-vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori 2½-vejs
    Posted: 03 Sep 2014 at 21:43
Det bliver spændende at se hvad de 3 muligheder løber op i i kroner.
Kan du afsløre dimensioner på kabinettet?
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2014 at 22:14
Godaften.

Tak for Info USXX, jeg vil se spændt frem til de højtalere. Jeg har ellers spekuleret pÃ¥ om jeg bare skulle købe en færdig konstruktion f.eks. Fra System Audio og sÃ¥ evt. Supplere med en sub hvis den ikke gÃ¥r langt nok ned. Omvendt er det ogsÃ¥ svært at hoppe pÃ¥ en færdig ht. Velvidende at det sikkert kan gøres bedre ved selv at rodede med det og sÃ¥ vel ogsÃ¥ billigere pÃ¥ denne mÃ¥de. 

Jeg kan huske mine TNT år til bage de leverede fin dyb bas, hvilket også var 2 stk. 6.5" 18w8545. Så hvis de to Satori kan gøre det lige så godt og formodentlig bedre, er jeg nok med på vognen, afhængig af hvor lang tid der går før den denne ht. offentliggøres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 08:45
Originally posted by JAV

Det bliver spændende at se hvad de 3 muligheder løber op i i kroner.
Kan du afsløre dimensioner på kabinettet?

H x B x D  =  101 x 19 x 34 cm   (højden er inkl. fod).

Diskantens center er 13 cm fra øvre kant (15 mm mellemrum til øverste bas og 20 mm mellemrum mellem basserne) - alle enheder sidder pÃ¥ baflens vertikale centerlinje. 

Baflen hælder 7 grader bagover (det samme gør bagvæggen. På baflens øvre del er der en kraftig asymmetrisk facet. Der er tale om ét stort/fælles kammer med tre afstivninger plus skrå indvendig bundplade. Der er to 50 mm porte på bagsiden - den ene lige bag diskanten og den anden under nedre bas ca. 32 cm oppe fra bunden. Tuningsfrekvensen (målt) er 36 Hz. Kabinettet er i 18 mm MDF (asiatisk standard-dimension), men jeg måler det til ca. 18,5 mm (tolerancer) - brug blot 19 mm. Højttaleren "svæver" på en 24 mm fod/bundplade, der kan afmonteres - i hulrummet mellem denne og den indvendige skrå bundplade monteres delefilteret. Der anvendes solide single wiring binding posts i terminalplade.


Edited by USXX - 04 Sep 2014 at 08:47
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 09:45
I kan da også lige få en "filter teaser". Der er 2. orden på alle enheder, en serie-modstand på højpas-delen og en (lille) modstand i serie med parallel-kondensatoren på den nederste bas - otte komponenter i alt. Diskanten er tilsluttet i modfase.
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 11:43
Det bliver FEDT at høre dem til julefrokosten :-)
Ik' Ulrik?
Så giver jeg gerne en øl mere......
Albert :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 11:47
Ja, det bliver spændende at høre dem i en noget anderledes rumakustik - men jeg tror godt, de kan klare det. Den ekstra øl tager jeg uanset Wink

Edited by USXX - 04 Sep 2014 at 11:48
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 17:03
Det lyder spændende. Selv om der er delefilter kan jeg vel stadig lave lidt tilpasning med min DSpre, her tænker jeg på det hæv jeg bruger fra ca. 2500Hz. - 9500Hz. max 5-6db. dette grundede min hørenedsættelse, ellers må filteret ud og gøres aktivt mellem basser og diskanten og så lade den enhed som kun spiller bas have en spole hægtet på den ½ vejs hvis du forstår hvad jeg mener med det.

Det vil vel i et færdigt kabinet være muligt at lime betunen pÃ¥ ikke? tænker bare for at tage de sidste vibrationer. 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 17:33
Fedt. Det lyder som et tiltalende design.

Hvorfor har du valgt at placere diskanten så tæt på øvre kant?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 18:25
Originally posted by JAV

Fedt. Det lyder som et tiltalende design.

Hvorfor har du valgt at placere diskanten så tæt på øvre kant?

Synes du, det er tæt?!? Af hensyn til lyttehøjde (og harmonisk udseende) skal den da ikke længere ned - så skulle hele højttaleren da have været højere (og det uden nogen anden grund). Der er ingen nævneværdige problemer med diffraktioner, hvis det er det, du tænker på - også takket være facetterne.


Edited by USXX - 04 Sep 2014 at 18:25
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 18:27
@Eriek; som nævnt vil den kunne købes i flere versioner - også uden filter - netop af hensyn til dem, der selv vil rode med fx aktive/digitale filtre. Eneste problem i den sammenhæng er, at den er født med single wiring - men man kan jo selv bore nogle flere binding posts i.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz