Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Acoustics 15" Bundkasser Q 'n A's
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB Acoustics 15" Bundkasser Q 'n A's

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message Reverse Sort Order
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Acoustics 15" Bundkasser Q 'n A's
    Posted: 17 Aug 2009 at 08:21
Hej Dude
 
En hurtig beregning af SB Acoustic 15" i lukket system giver 253litter med et Q på 0,5774 (bessel afstemning) og et FC = 33,43Hz. Absolut en fed sub.
 
Idéen med at lave et jern skelet er slet ikke dum, men du har ikke lavet nogen afstivningen mellem siderne og top og bund, så dine plader vil stadig kunne stå og svinge, så hvis du udbyggede dem med afstivninger i mellem så er idéen perfekt. Du kan også gøre som jeg har gjort, det tager også tid men det virker også.
Matrixen her får fat i alle siderne og forhindre dem i at bevæge sig, bemærk er der er udskåret der hvor enheden stikker ind i babinettet.
Som yderside ville jeg bruge 19mm MDF som første lag, og så lime 12mm MDF uden på bagefter, fronten ville jeg give et ekstra lag 19mm, har meget gode erfaringer med denne løsning. De nedenstående højttaler, som benytter sig at ovenstående matrix, har absolut ingen vibrationer at mærke slev ved meget høje lydtryk.
Men yderst spændende projekt, overvejer selv et par stykker eller fire af den samme enhed.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 02:13
Det er kommet mig for øre, dette er stedet for jeg som har store visioner, omkring DIY bundkasser i et highend setup - så det håber jeg i kan hjælpe med!

Jeg har et sidesystem, der spiller fra 80 hz og op. Designet til at kører med sub. Har lige nu en system audio electra 100, som passer godt sammen med - der er bare ingen hug i bassen, og det savner jeg!

Projektet er så at bygge to 200 L lukkede bundkasser med SB Acoustics 15" enhed. Og da jeg ved minimalt om DIY er her mange ubesvarede spørgsmål...

Driver SB Acoustics 15" SB42FHC75-6


Ved at afstivning er virkeligt vigtigt, så havde tænkt måske at bygge 22mm spånplader op omkring et stålskellet i vinkeljern eller firkantprofilrør, lign. det her:

Og så ellers bygge kassen op, måske sådan her, med to sandkamre og her er ingen modstående sider.
Er det helt hen i skoven eller hvad?

Hvad skal jeg mere være opmærksom på?


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz