Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Acoustics 15" Bundkasser Q 'n A's
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB Acoustics 15" Bundkasser Q 'n A's

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Acoustics 15" Bundkasser Q 'n A's
    Posted: 17 Aug 2009 at 02:13
Det er kommet mig for øre, dette er stedet for jeg som har store visioner, omkring DIY bundkasser i et highend setup - så det håber jeg i kan hjælpe med!

Jeg har et sidesystem, der spiller fra 80 hz og op. Designet til at kører med sub. Har lige nu en system audio electra 100, som passer godt sammen med - der er bare ingen hug i bassen, og det savner jeg!

Projektet er så at bygge to 200 L lukkede bundkasser med SB Acoustics 15" enhed. Og da jeg ved minimalt om DIY er her mange ubesvarede spørgsmål...

Driver SB Acoustics 15" SB42FHC75-6


Ved at afstivning er virkeligt vigtigt, så havde tænkt måske at bygge 22mm spånplader op omkring et stålskellet i vinkeljern eller firkantprofilrør, lign. det her:

Og så ellers bygge kassen op, måske sådan her, med to sandkamre og her er ingen modstående sider.
Er det helt hen i skoven eller hvad?

Hvad skal jeg mere være opmærksom på?


Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 08:21
Hej Dude
 
En hurtig beregning af SB Acoustic 15" i lukket system giver 253litter med et Q på 0,5774 (bessel afstemning) og et FC = 33,43Hz. Absolut en fed sub.
 
Idéen med at lave et jern skelet er slet ikke dum, men du har ikke lavet nogen afstivningen mellem siderne og top og bund, så dine plader vil stadig kunne stå og svinge, så hvis du udbyggede dem med afstivninger i mellem så er idéen perfekt. Du kan også gøre som jeg har gjort, det tager også tid men det virker også.
Matrixen her får fat i alle siderne og forhindre dem i at bevæge sig, bemærk er der er udskåret der hvor enheden stikker ind i babinettet.
Som yderside ville jeg bruge 19mm MDF som første lag, og så lime 12mm MDF uden på bagefter, fronten ville jeg give et ekstra lag 19mm, har meget gode erfaringer med denne løsning. De nedenstående højttaler, som benytter sig at ovenstående matrix, har absolut ingen vibrationer at mærke slev ved meget høje lydtryk.
Men yderst spændende projekt, overvejer selv et par stykker eller fire af den samme enhed.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 12:25
Hey Busk,

Så jeg skal altså gå højere op i liter antal!?
Til de 253 liter.

Er her en ordliste, til alle forkortelserne et sted? Det kunne være fint nok at kunne forstå det også =)

"Som yderside ville jeg bruge 19mm MDF som første lag, og så lime 12mm MDF uden på bagefter, fronten ville jeg give et ekstra lag 19mm, har meget gode erfaringer med denne løsning."

-Hvad er der vundet ved at bruge to plader på hinanden? Havde tænkt på 22mm spånplade, hørt at spånpladen er noget mere lyddød - og også billigere...?

Afstivning kunne der jo nemt laves, eller.. bare laves, fra top til bund, side til side. Tror også det ville lette konstruktionen en del i stål. Billedet giver vel en idé om tanken...
 
Det er i sidste ende for mig et spørgsmål om bedst muligt, hurtigst muligt. Er desværre ikke typen med oceaner af tålmodighed..

Findes der et 3D program, hvor man kan designe sådan noget her, gå ind og se på vinkler, den kan beregne volumen minus stivere o.a. indmad etc.?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 12:42
Hej Dude
 
Ja du skal op på de 253litter, ellers er resten af designet fint, du kan sagtens lave de afstivninger du omtaler, fin måde at gøre det på. Bare husk at smide nogen afstivere på midten også, det gælder om at mindske store overflader i at bevæge sig.
 
Ved at bruge 2 lag MDF opnår du en langt mere død konstruktion, fremfor at bruge en palde i samme tykkelse. " plader i forskellig tykkelse har hver deres resonanspunkt, limmet samme ophæver du disse og rykker langt væk, en plade der har samme tykkelse som de 2 har et langt højere resonans punkt. Jo mere energi du kan undgå slipper væk fra kabinettet jo mere lyd får du i sidste ende.
 
Med hensyn til at beregne volume uden afstivere osv. så læg 10 litter til og lav den på 263liter, det ændre ikke så meget om man er et par litter fra eller til. Valget af Q (Q = med effiktivitet, mindre = med hurtigere), Et Q på de 0,5774 giver en hurtig og kontroleret bas som stadig har fylde med sig, man kunne sagtens lave en meget større kasse med et lavere Q men så ville du mangler fylde og musik glæde.'
 
"Det er i sidste ende for mig et spørgsmål om bedst muligt, hurtigst muligt. Er desværre ikke typen med oceaner af tålmodighed.."
Brug lidt ekstra tid på kabinettet, det vinder i længden, enheden skal have et så stabilt afsæt som muligt Smile
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2009 at 23:50
Super svart tak!

Det er altsammen i idéfasen stadigt, så der er meget på tegnebrættet.

Hvordan ville de se ud hvis jeg bestykkede dem med Eton 12/680? En lidt dyrere enhed end SB og også mindre. Men her er det ikke spørgsmål om at lave lydtryk, det er for mig om at lave flot defineret bass - og selvfølgelig noget mere hug...!

Er det et dårligere valg?
Hvordan kommer kabinetberegninger til at se ud så?

Håber i lige tager jer tiden til at se på det!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 08:39
Som decideret sub er den ikke specielt brugbar, den begynder at rulle af ved 45hz og det jo ikke lige det du har brug for.
 
 
 
 
Så selv ville jeg ikke bruge den til det formål.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 10:48
Jeg tror bestemt heller ikke du skal undervurdere SB enhederne!
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 19:58
Hvis jeg nu laver kabinettet indvendigt 64x43x100
Hvordan ser det så ud beregningsmæssigt?

64 cm er fordi at, plus noget kabinet og 3 cm pulsarpoint, bliver diskanten i mit sidesystem, der skal stå ovenpå, i samme højde.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 20:58
det er 22liter for meget, tror ikke det betyder så meget, men der er jo ingen grund til at lave det større end nødvendigt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 21:13
Nej glemte vel også det væsentligste, at de 22 ca skulle gå til skrå vægge og afstivning...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz