Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2,5 vejs SS & SB
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2,5 vejs SS & SB

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2,5 vejs SS & SB
    Posted: 16 Jul 2014 at 15:25
Originally posted by chris-torb

Hey.

Jeg har også rigtig god erfaring med 2 stk. 15W----K00 i et kabinet på 20 liter netto afstemt ved 40 Hz.

Jeg har også monteret SB29 diskanten, og samme filter som "friman"

De spiller rigtig godt - der er en smule "tilbagelænet-hed" i 2-5 kHz området og lidt ekstra pift i diskanten, men det klæder rigtig meget musik. 

Jeg er meget tilfreds.

Mvh
Chris-torb
Det er nemlig rigtigt. Dine står vel egentlig fader til disse... En form for evolution om man vil...;)

Min far startede med at kopiere dine via Troels Gravesens hjemmeside, men valgte efter noget tid at få Kasper til at lave nyt filter og ny diskant. Det er bestemt ikke fortrudt på noget tidspunkt, hvilket også er årsag til at jeg kopierer dem. De er altså virkelig gode synes jeg, og alle der har lyttet på såvel min fars og mine egne har da haft samme mening (selvom bassen måske ikke er helt på plads endnu).

Mht den tilbagelænethed du påpeger, så synes jeg ikke mine lider nær så meget af det som min fars, selvom vi da klart kan blive enige om at de er trimmet lidt "hængekøje-agtigt" frekvensmæssigt. Hans er en tro kopi af dine/dem Troels viste på sin hjemmeside.
Mine har mindre dæmpemateriale i, og kabinetterne er en hel del mere stive, tunge, og døde (eller sådan føles det i hvert fald).

Både jeg og min far fornemmer en lidt mere ren gengivelse via mine, og som om der er lidt mere hul igennem. Som om det hele bliver serveret lidt mere ubesværet og ukomprimeret.
Det er ikke store forskelle, men de er dog hørbare...

Jeg fandt i hvert fald ud af tidligere, (og i andre projekter) at man meget nemt kommer til at fylde for meget dæmpemateriale i, og at det skal reguleres med ørerne. Hele mellemtoneområdet bliver fladt og udynamisk når der er for meget i. Det er faktisk ret let at høre, og regulere.

Anyway det er mine erfaringer....
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jul 2014 at 15:30
Originally posted by USXX

Originally posted by friman

Har lige prøvet at lægge en tusch i hver port, og det er HELT SIKKERT dér misæren ligger. Skal have forlænget de porte lidt.

Må lege lidt med længden i weekenden. (Hvorfor er det altid sådan at man er mest ivrig når man ikke har tid...????)

Ja, men du bør også fortrænge noget volumen samtidig - nogle poser med ovntørret sand i bunden (og dæmpningsmaterialet ovenpå) er en udmærket løsning.
Jeg har forlænget portene til 20 cm nu, og mangler så blot en rolig stund at lytte på dem. Ser hvor langt jeg kommer med portene, og så prøver jeg evt med lidt sandsække, såfremt jeg ikke synes det ender hvor jeg gerne vil have det.

Time will tell...
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jul 2014 at 15:41
Det bliver spændende. Dit volumen er i hvert fald tilsyneladende 20-25% for stort - og det er da noget...
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jul 2014 at 15:55
Originally posted by USXX

Det bliver spændende. Dit volumen er i hvert fald tilsyneladende 20-25% for stort - og det er da noget...


Ja, jeg glæder mig også til at lytte lidt på det.

Den eneste grund til at jeg venter med at reducere volumen er, at de to tidligere projekter jeg har lavet, synes jeg at øret foretrak en anelse større end det teoretisk korrekte.
Jeg havde lavet kabinetterne lidt større end 100% korrekt, og reducerede så til de var på plads. Senest med de små 4" Peerless som også er vist her på sitet, og der sagde mine ører, at selv med filter og det hele i, så var de ca 10% for store, men det var det jeg synes lød bedst.
Det var en afvejning af fylde og impulsrespons, og der synes jeg de blev for fattige og manglede vægt, da de ramte det teoretisk korrekte.

Om det så er praksis/teori der driller, i form af om man nu rammer de helt rigtige liter i virkeligheden ift det beregnede(hvor meget fylder enhederne, hvor meget fortrænger dæmpemateriale, kabler, afstivninger, porte, osv.) Skal jeg ikke kunne sige.

Jeg synes dog det er bedre at starte lidt for stort. Det er noget nemmere at reducere fremfor at skulle udvide...;)
Mvh.
Friman
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jul 2014 at 17:51
Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey.

Jeg har også rigtig god erfaring med 2 stk. 15W----K00 i et kabinet på 20 liter netto afstemt ved 40 Hz.

Jeg har også monteret SB29 diskanten, og samme filter som "friman"

De spiller rigtig godt - der er en smule "tilbagelænet-hed" i 2-5 kHz området og lidt ekstra pift i diskanten, men det klæder rigtig meget musik. 

Jeg er meget tilfreds.

Mvh
Chris-torb
Det er nemlig rigtigt. Dine står vel egentlig fader til disse... En form for evolution om man vil...;)

Min far startede med at kopiere dine via Troels Gravesens hjemmeside, men valgte efter noget tid at få Kasper til at lave nyt filter og ny diskant. Det er bestemt ikke fortrudt på noget tidspunkt, hvilket også er årsag til at jeg kopierer dem. De er altså virkelig gode synes jeg, og alle der har lyttet på såvel min fars og mine egne har da haft samme mening (selvom bassen måske ikke er helt på plads endnu).

Mht den tilbagelænethed du påpeger, så synes jeg ikke mine lider nær så meget af det som min fars, selvom vi da klart kan blive enige om at de er trimmet lidt "hængekøje-agtigt" frekvensmæssigt. Hans er en tro kopi af dine/dem Troels viste på sin hjemmeside.
Mine har mindre dæmpemateriale i, og kabinetterne er en hel del mere stive, tunge, og døde (eller sådan føles det i hvert fald).

Både jeg og min far fornemmer en lidt mere ren gengivelse via mine, og som om der er lidt mere hul igennem. Som om det hele bliver serveret lidt mere ubesværet og ukomprimeret.
Det er ikke store forskelle, men de er dog hørbare...

Jeg fandt i hvert fald ud af tidligere, (og i andre projekter) at man meget nemt kommer til at fylde for meget dæmpemateriale i, og at det skal reguleres med ørerne. Hele mellemtoneområdet bliver fladt og udynamisk når der er for meget i. Det er faktisk ret let at høre, og regulere.

Anyway det er mine erfaringer....
Hey.

Jamen helt enig.

Jeg fortryder også, at jeg ikke lavede en lidt kraftigere konstruktion - mere henad din, med en "sandwich" af 2 forskellige materialer.

Jeg har ikke lige haft mulighed for at optimere her, og har en forventning om, at næste konstruktion skal være med lidt mere membranareal. Formodenligt en 3 vejs med 2 stk. 18W i bunden.

Jeg ved godt at det nok er marginaler, men kunne godt tænke mig at prøve Satori diskanten, når den kommer i sort/sort. 
Jeg har lavet lidt tweak med SB29'eren, og synes egenligt at den fungerer rigtigt fornuftigt - det var måske værd at prøve for dig også. Det går jo, i alt sin enkelthed, ud på at lime en klods bagpå plastik bagkammeret.

Men, tillykke med byggeriet - det ser rigtig fint ud :-)
 
Mvh
Chris-torb



Edited by chris-torb - 16 Jul 2014 at 19:23
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jul 2014 at 19:59
Originally posted by friman

Originally posted by USXX

Det bliver spændende. Dit volumen er i hvert fald tilsyneladende 20-25% for stort - og det er da noget...
 

Ja, jeg glæder mig også til at lytte lidt på det. 

Den eneste grund til at jeg venter med at reducere volumen er, at de to tidligere projekter jeg har lavet, synes jeg at øret foretrak en anelse større end det teoretisk korrekte. 
Jeg havde lavet kabinetterne lidt større end 100% korrekt, og reducerede så til de var på plads. Senest med de små 4" Peerless som også er vist her på sitet, og der sagde mine ører, at selv med filter og det hele i, så var de ca 10% for store, men det var det jeg synes lød bedst. 
Det var en afvejning af fylde og impulsrespons, og der synes jeg de blev for fattige og manglede vægt, da de ramte det teoretisk korrekte. 

Om det så er praksis/teori der driller, i form af om man nu rammer de helt rigtige liter i virkeligheden ift det beregnede(hvor meget fylder enhederne, hvor meget fortrænger dæmpemateriale, kabler, afstivninger, porte, osv.) Skal jeg ikke kunne sige. 

Jeg synes dog det er bedre at starte lidt for stort. Det er noget nemmere at reducere fremfor at skulle udvide...;)


Jeg forstår udmærket din fremgangsmåde - det er kun fornuftigt at starte med et lidt større volumen. Uanset hvad synes jeg dog, at du også bør prøve de 20 liter, men det kræver så igen lidt længere port.

Når du taler om "korrekt" kabinetstørrelse, hvad er det så, der menes (beregnet med henblik på hvad)?

Det er klart en balance mellem frekvensgang og pulssvar. Man kan køre hårdt på pulssvaret, men det går kun godt, hvis enheden har nogle parameter inden for relativt snævre områder - ellers er det netop, at man kan komme til at mangle krop. Den afstemning, jeg her viser som "optimal", er netop sådan et kompromis - man kunne godt have lavet et endnu bedre pulssvar med de parametre, men det ville ikke være optimalt for øret.


Edited by USXX - 16 Jul 2014 at 20:02
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jul 2014 at 20:54
Originally posted by USXX

Originally posted by friman

Originally posted by USXX

Det bliver spændende. Dit volumen er i hvert fald tilsyneladende 20-25% for stort - og det er da noget...
 

Ja, jeg glæder mig også til at lytte lidt på det. 

Den eneste grund til at jeg venter med at reducere volumen er, at de to tidligere projekter jeg har lavet, synes jeg at øret foretrak en anelse større end det teoretisk korrekte. 
Jeg havde lavet kabinetterne lidt større end 100% korrekt, og reducerede så til de var på plads. Senest med de små 4" Peerless som også er vist her på sitet, og der sagde mine ører, at selv med filter og det hele i, så var de ca 10% for store, men det var det jeg synes lød bedst. 
Det var en afvejning af fylde og impulsrespons, og der synes jeg de blev for fattige og manglede vægt, da de ramte det teoretisk korrekte. 

Om det så er praksis/teori der driller, i form af om man nu rammer de helt rigtige liter i virkeligheden ift det beregnede(hvor meget fylder enhederne, hvor meget fortrænger dæmpemateriale, kabler, afstivninger, porte, osv.) Skal jeg ikke kunne sige. 

Jeg synes dog det er bedre at starte lidt for stort. Det er noget nemmere at reducere fremfor at skulle udvide...;)


Jeg forstår udmærket din fremgangsmåde - det er kun fornuftigt at starte med et lidt større volumen. Uanset hvad synes jeg dog, at du også bør prøve de 20 liter, men det kræver så igen lidt længere port.

Når du taler om "korrekt" kabinetstørrelse, hvad er det så, der menes (beregnet med henblik på hvad)?

Det er klart en balance mellem frekvensgang og pulssvar. Man kan køre hårdt på pulssvaret, men det går kun godt, hvis enheden har nogle parameter inden for relativt snævre områder - ellers er det netop, at man kan komme til at mangle krop. Den afstemning, jeg her viser som "optimal", er netop sådan et kompromis - man kunne godt have lavet et endnu bedre pulssvar med de parametre, men det ville ikke være optimalt for øret.
Med "korrekt" (hvilket egentlig er noget vrøvl) menes lidt det du selv skriver efterfølgende. Altså jagten på perfekt impulsrepons. Det er netop kompromiset jeg har jagtet, og lidt derfor jeg tyer til den metode, hvor der efterlades muligheder for at justere. Jeg brugte ret lang tid på både dæmpemateriale og portafstemning af mine MTMere (15w og 9800 i 20L) og der var en hel del at hente indtil det hele faldt på plads. De er dog meget neutrale hele vejen nedefter, og jeg kunne til tider godt bruge lidt mere tyngde (hvem er ikke glad for god bas:) og deraf det lidt større kabinet til 2,5 vejsene, og så blot justere ind efterfølgende.
Det er dog for mit vedkommende en længere proces. Jo tættere man kommer på målet, jo længere tid tager det med de helt små ændringer, som gør at balancen passer til og klæder mest muligt musik. Men det er jo en af glæderne ved selvbyg...;)

Men jeg vil helt sikkert prøve at reducere volumet, og så lytte mig frem til jeg er i mål med det.
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jul 2014 at 21:04
Originally posted by chris-torb

Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey.

Jeg har også rigtig god erfaring med 2 stk. 15W----K00 i et kabinet på 20 liter netto afstemt ved 40 Hz.

Jeg har også monteret SB29 diskanten, og samme filter som "friman"

De spiller rigtig godt - der er en smule "tilbagelænet-hed" i 2-5 kHz området og lidt ekstra pift i diskanten, men det klæder rigtig meget musik. 

Jeg er meget tilfreds.

Mvh
Chris-torb
Det er nemlig rigtigt. Dine står vel egentlig fader til disse... En form for evolution om man vil...;)

Min far startede med at kopiere dine via Troels Gravesens hjemmeside, men valgte efter noget tid at få Kasper til at lave nyt filter og ny diskant. Det er bestemt ikke fortrudt på noget tidspunkt, hvilket også er årsag til at jeg kopierer dem. De er altså virkelig gode synes jeg, og alle der har lyttet på såvel min fars og mine egne har da haft samme mening (selvom bassen måske ikke er helt på plads endnu).

Mht den tilbagelænethed du påpeger, så synes jeg ikke mine lider nær så meget af det som min fars, selvom vi da klart kan blive enige om at de er trimmet lidt "hængekøje-agtigt" frekvensmæssigt. Hans er en tro kopi af dine/dem Troels viste på sin hjemmeside.
Mine har mindre dæmpemateriale i, og kabinetterne er en hel del mere stive, tunge, og døde (eller sådan føles det i hvert fald).

Både jeg og min far fornemmer en lidt mere ren gengivelse via mine, og som om der er lidt mere hul igennem. Som om det hele bliver serveret lidt mere ubesværet og ukomprimeret.
Det er ikke store forskelle, men de er dog hørbare...

Jeg fandt i hvert fald ud af tidligere, (og i andre projekter) at man meget nemt kommer til at fylde for meget dæmpemateriale i, og at det skal reguleres med ørerne. Hele mellemtoneområdet bliver fladt og udynamisk når der er for meget i. Det er faktisk ret let at høre, og regulere.

Anyway det er mine erfaringer....
Hey.

Jamen helt enig.

Jeg fortryder også, at jeg ikke lavede en lidt kraftigere konstruktion - mere henad din, med en "sandwich" af 2 forskellige materialer.

Jeg har ikke lige haft mulighed for at optimere her, og har en forventning om, at næste konstruktion skal være med lidt mere membranareal. Formodenligt en 3 vejs med 2 stk. 18W i bunden.

Jeg ved godt at det nok er marginaler, men kunne godt tænke mig at prøve Satori diskanten, når den kommer i sort/sort. 
Jeg har lavet lidt tweak med SB29'eren, og synes egenligt at den fungerer rigtigt fornuftigt - det var måske værd at prøve for dig også. Det går jo, i alt sin enkelthed, ud på at lime en klods bagpå plastik bagkammeret.

Men, tillykke med byggeriet - det ser rigtig fint ud :-)
 
Mvh
Chris-torb

Takker og tak for tippet. Det vil jeg da prøve!

Iøvrigt synes jeg at alle de plastikdele er lidt fesene (sorry Ulrik;) Jeg ved godt at alufront m.m. havde fordyret enheden, men jeg synes det er lidt ærgeligt når nu den lyder SÅ godt, at det visuelle kvalitetsindtryk ikke også følger med.

Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jul 2014 at 08:15
@Chris-torb; Satori diskanten kører nu i produktion med helt sort front (dvs. sort i sort) og kan snart ordres af vores distributører - blot til info.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jul 2014 at 09:05


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz