Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2,5 vejs SS & SB
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2,5 vejs SS & SB

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2,5 vejs SS & SB
    Posted: 15 Jul 2014 at 08:50
De ligger på lige under 25L effektiv volumen, og har 2 koniske porte på ø38/50 og 14,5cm lange. Der er placeret en over den øverste bas og en under den nederste. Seriespolen er en C-Coil. 

Har siddet og lyttet en times tid med friske ører her til morgen, og det duer ikke med de ekstra acoustilux lag i bunden, det er helt klart. 

Prøver om jeg kan få plads til det andet steds og se hvordan det så lyder. 

Men umiddelbart så gør de det altså rigtig godt. Kan også huske at Kasper var ret begejstret...

Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 09:07
Har lige hevet acoustiluxen ud, og det er helt klart bedre. Det skal i hvert fald ikke i bunden. De bliver alt for ferske og indeklemte. 

Prøver med en anden placering senere, men er tilbøjelig til at sige, at det ikke er hér der kan hentes noget. 
Overvejer også at prøve med lidt længere porte, og afstemme dem lidt dybere. 

Men som tidligere sagt, så er det vitterligt i småtingsafdelingen, for de gør det rigtig godt som de ér...

Iøvrigt mange tak fordi du gider bruge tid på det. Det sætter jeg stor pris på!
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 09:09
Ok, så er dit samlede portareal jo fint - men kombinationen af for stort volumen samtidig med for høj tuningsfrekvens (portene er for korte) giver overshoot på afrulningen og en del ringning på pulssvaret. Jeg tror, det er det, der driller dig og giver den bas, du beskriver - det passer meget godt sammen. Mere dæmpning (ude i voluminet) øger det akustiske volumen, og det har du ikke brug for, så jeg kan godt forstå, at det ikke giver en forbedring. Som sagt, muligvis har du ikke problemer med den stående bølge (afhænger af vertikal placering af enheder og porte), og det er jo øret, der skal afgøre det. Med det nuværende volumen og tuningsfrekvens, er det nok så godt, som det bliver - men jeg tror afgjort, at du kan få mere ud af det ved at optimere afstemningen. 

Edited by USXX - 15 Jul 2014 at 09:11
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 09:20
Har lige prøvet at lægge en tusch i hver port, og det er HELT SIKKERT dér misæren ligger. Skal have forlænget de porte lidt.

Må lege lidt med længden i weekenden. (Hvorfor er det altid sådan at man er mest ivrig når man ikke har tid...????)
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 09:24
Her er simuleret nedre frekvensgang og step-respons for din nuværende afstemning samt for den mere optimale afstemning.

Aktuel afrulning:


Aktuel step-respons:



Frekvensgang for foreslået afstemning:



Step-respons for foreslået afstemning:


Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 09:43
Ja, det er også dét mine ører fortæller mig....;)

Jeg prøver mig frem når tiden tillader det....
Mvh.
Friman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 10:18
Nu ved jeg ikke lige hvad serie spole der brugt. Sådan som du beskriver dit problem, synes jeg man gerne kan komme omkring det ved at bruge en serie spole med meget lav modstand. Det lyder måske lidt mærkelig, men det giver en rigtig god kontrol i hele bas området og opfattes som mere præsis i bassen. og man fornemmer lyden går mod den slankere side. Der er bas når der skal være bas og ellers ikke.
Selvfølgelig skal portafstemning og dæmpemateriale stadig trimmes på plads.

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 10:28
Originally posted by Hylle

Nu ved jeg ikke lige hvad serie spole der brugt. Sådan som du beskriver dit problem, synes jeg man gerne kan komme omkring det ved at bruge en serie spole med meget lav modstand. Det lyder måske lidt mærkelig, men det giver en rigtig god kontrol i hele bas området og opfattes som mere præsis i bassen. og man fornemmer lyden går mod den slankere side. Der er bas når der skal være bas og ellers ikke.
Selvfølgelig skal portafstemning og dæmpemateriale stadig trimmes på plads.


Det er en Jantzen C-coil, så det fås mig bekendt ikke bedre, netop aht de ting du nævner.

Er ikke i tvivl om at i dette tilfælde er det portafstemning for at komme helt i mål. Det var tydeligt da jeg lagde et par tuscher i portene... Men jeg har ungerne i denne uge, så der er nok først tid og ro i næste uge til at rode med det...

Tak for input!
Mvh.
Friman
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 10:57
Hey.

Jeg har også rigtig god erfaring med 2 stk. 15W----K00 i et kabinet på 20 liter netto afstemt ved 40 Hz.

Jeg har også monteret SB29 diskanten, og samme filter som "friman"

De spiller rigtig godt - der er en smule "tilbagelænet-hed" i 2-5 kHz området og lidt ekstra pift i diskanten, men det klæder rigtig meget musik. 

Jeg er meget tilfreds.

Mvh
Chris-torb
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2014 at 15:09
Originally posted by friman

Har lige prøvet at lægge en tusch i hver port, og det er HELT SIKKERT dér misæren ligger. Skal have forlænget de porte lidt.

Må lege lidt med længden i weekenden. (Hvorfor er det altid sådan at man er mest ivrig når man ikke har tid...????)

Ja, men du bør også fortrænge noget volumen samtidig - nogle poser med ovntørret sand i bunden (og dæmpningsmaterialet ovenpå) er en udmærket løsning.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz