Forum Home Forum Home > Andet > Gode ideér, ris og ros
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny kategori - aktiv deling?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny kategori - aktiv deling?

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny kategori - aktiv deling?
    Posted: 18 Jul 2014 at 16:03
Nej jeg har ikke prøvet at have den tilgang til aktive filter, men det kunne da være sjovt. Et er sikkert, man får ikke foræret noget ved den aktive frem for den passive løsning i forhold til hvor nemt det er at vælge det rette filter. Det er dog hurtigere at loade et nyt filter når det er digitalt det forgår, så til de hurtig lyttet test hjælper det, men så er der det næste aspekt, folks hukommelse omkring lyd indtryk ofte er meget meget kort og ikke specielt detaljeret. Så målinger er endelig det eneste valide at læne sig op af.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2014 at 12:09
en ting man hurtigt glemmer når man arbejder aktivt/DSP er hvilken belastning forstærkeren ser. Når man arbejder passivt, tror jeg mange tænker på at impedanskorrigere, og det er der nok ikke mange der gør ved aktiv deling. Derfor kan en forstærker godt kommer på en ekstra prøve i et aktivt set-up fremfor passiv.

Jeg bruger selv MiniDSP og Holm til målinger. Det er bestemt hurtigere at nå et godt resultat, men det tager stadig lang tid. Jeg justerer stadig efter 6 mdr.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2014 at 12:38

Husk at nyde musikken også.
Jeg har været nødt til at fjerne computeren fra lytterummet, ellers sidder jeg og piller hele tiden :-)
Altså i filteret.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2014 at 23:12
Jeg arbejder meget med aktive filtre, og der er lige så mange ting man skal tilpasse i aktivt som i passivt.
Der er ingen hurtige genveje.

Man kan ikke bare sætte nogle delefrekvenser med LR filtre og tro at der er styr på fasen... Der er de samme udfordringer med aktivt som med passivt.

Den store fordel i digitalt aktivt ligger i mulighederne for at simulere filter og DSP funktioner - og det er en stor fordel ved udvikling af en højttaler. Med DSP kan man korrigere for rummet.
Man kan selvfølgelig også sætte en DSP på et passivt filter og få den effekt.

Støj er nu ikke det store problem, hvis filteret er bygget godt. Her er det vigtigt at gå metodisk frem og sikre sig man ikke har strømsløjfer i sit system. Der skal bare én enhed til, med problematisk håndtering af jord, for at højttalerne støjer. Høj pris på grejet er ikke garanti for korrekt håndtering af jord/stel i en komponent.
Jeg har oplevet at aktive filtre kan være ret følsomme overfor dette - også selvom det ikke er filteret der er ballademageren, men en anden komponent, som ellers ikke plejer at lave bøvl.

Jeg synes dog A/D - D/A delen bør have opmærksomhed. I disse HD dage, skal man være opmærksom på at f.eks. mange af miniDSP produkterne kører 24Bit/48KHz og GroundSound 24Bit/96Khz. Og valg af opamps kan være lidt af en religion for nogen.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz