Forum Home Forum Home > Andet > Gode ideér, ris og ros
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny kategori - aktiv deling?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny kategori - aktiv deling?

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny kategori - aktiv deling?
    Posted: 08 Jul 2014 at 09:11
Halløj.

Jeg går og tænker på om der skulle oprettes en kategori for aktiv deling. Som det er nu er der en om delefiltre, men der er unægtelig stor forskel på aktiv og passiv.
Jeg tænker bare at det måske med tiden bliver mudret med den blanding?
Eller er det bare mig der er ramt for hårdt af varmen :-)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2014 at 09:18
Hey,

Vil mene "delefilter" dækker ret godt for hvad et aktivt filter er. Og så er de jo heller ikke meget anderledes. 
Hvis man skriver i sin overskrift hvad det handler om, tror jeg nu ikke det er et problem.

Hvad mener andre? Er der nok snak om aktive filtre til at lave en ny kategori?
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2014 at 09:23
Jeg er helt enig, men det kræver ikke samme indsigt at nå et rimeligt resultat med aktiv deling og med tiden heller ikke den samme udskrivning til komponenter. Det er det jeg mener er en forskel på de 2 tilgange :-)
Dog er der ikke så mange tråde hvor aktiv deling er en del af det, endnu.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2014 at 09:57
Hejsa.
Jeg forstår ikke helt at du mener at det ikke kræver en god portion indsigt i filterdesign, før man når et godt resultat? også selvom det er digitalt? Man har jo tilnærmelsesvis samme problemstilling om der deles passivt eller aktivt? godt nok skal man ikke tage hensyn til den uliniære impedans når der designes digitalt, men ellers så er der jo samme "krav" til et filter, om det er digitalt eller analogt betyder ikke det store for teorierne bag. 
Jeg forsøger ikke at starte en "krig" mellem digitale og analoge filtre, tvært i mod. Jeg undrer mig bare over at det skulle være væsentligt lettere at nå i mål digitalt, kontra Analogt. 

Med venlig hilsen 
Frost




Edited by Frost - 08 Jul 2014 at 09:58
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2014 at 10:03
Jeg udtrykker mig nok forkert, for jeg vil under ingen omstændigheder forklejne, hverken den ene eller anden tilgang.
Med mit ringe kendskab, ser jeg bare metoderne som 2 meget forskellige tilgange til et filter. Måske det er mit daglige arbejde, med meget skarpt optrukne grænser mellem produktionsmetoder, som spiller ind her.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2014 at 10:19
Jeg kan selvfølgelig godt se at det er væsentligt lettere at sidde i sofaen og justere et filter når det hele styres fra computeren. :) Men jeg mener stadigvæk at grundlæggende er filterdesignet ens, om man bruger en minidsp/groundsound eller analoge filtre. Man skal jo gerne ende ud med samme resultat, hvor der er både er taget hensyn til frekvensgang, fase, spredningskarateristik både horisontalt og vertikalt osv.

Det jeg mener er, at om man simulerer i lspcad eller bruger aktive filtre så skal man have en ide om hvad "målet" er. 

Med venlig hilsen 




Edited by Frost - 08 Jul 2014 at 10:19
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2014 at 10:27
Igen er jeg enig, dog med den ene anke, at enheders følsomhed ikke har så stor betydning for det færdige resultat, da det er forholdsvis nemt og uden den store betydning for slutresultatet, da mon "blot" skruer op eller ned for den givne enhed. Forudsat man har effekt nok til de enkelte enheder :-)
En fejl jeg selv har begået ved første forsøg på passiv deling.
Igen vil jeg understrege at jeg ikke vil forklejne hverken den ene eller anden tilgang :-)
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2014 at 10:33
Ja du har helt ret. Hvis designet ikke er tænkt igennem, så kan man godt stå og mangle lidt følsomhed. Den problematik er man helt ude over ved aktiv deling Clap

Jeg synes indtil videre at vi burde holde filterdesign (om det er digitale eller analoge) i samme kategori indtil videre. Hvis der er en stigende tendens til indlæg med digitale filtre, så kan vi på sigt godt dele det op i hver sin underkategori.

Med venlig hilsen 

Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2014 at 10:38
:-)
Det er også helt fint for mig, var bare en strøtanke :-)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2014 at 09:10
Hey,

Lige et lille input. Du kan også nemt justere følsomheden på enhederne ved passive filtre. Faktisk lige præcis lige så nemt som ved aktive. Du skruer op for den forstærker der trækker den enhed der skal spille højere. Tongue

Hvis der kommer flere tråde om aktive filtre, skal vi selvfølgelig have et område til dette. Jeg syntes bare der er langt imellem dem. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz