Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Passive enheder og placering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Passive enheder og placering

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Passive enheder og placering
    Posted: 12 Jul 2014 at 17:04
Så kommer næste spørgsmål til fag nørderne, skal jeg sætte enhederne i parallel så de rammer 2 ohm, jeg har tjekket med Robert fra Ground sound om de Coolback 600 MK2 jeg har er den opgave voksent, jævnføre Robert bør de kunne hvis jeg ikke tæver dem og skal spilde PA højt, i værste fald kobler de bare fra og ind igen når de er kolde nok igen.

Anden mulighed er at seriel og parallel koble så jeg havner på 8 ohm hvilket må siges at være betydeligt mere spiseligt for ampen, jeg tænker såmænd også er der ved den løsning stadig er rigeligt med overskud i bunden da ampen yder 200 watt i 8 ohm der sider ingen komponenter imellem amp og enheder så der forsvinder ikke effekt ud i passive filtre.

Er der nogle åbenlyse tekniske fordele ved den ene frem for den anden løsning?
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2014 at 19:12
Så lige en børene tegning mere fra min hånd. Jeg håber de kritiske briller bliver kastet over den da jeg snart sætter fyren med CNC fræseren i gang.

Vennen tro bliver der bygget i birke finer, denne gang i 22 mm Accuton_diy.gif

Edited by vincent. - 12 Jul 2014 at 19:19
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2014 at 21:30
Jeg er ikke super begejstret for placeringen af diskanten i forhold til kanter der er nærmest lige langt til 3 kanter - eller er det bare mig og går det når de to sider er skrå?

Du får helt klart ikke nok guf ved serie / parallel kobling af basserne! Der er kun en vej frem i parallel Wink

Mvh. Robert
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2014 at 22:04
Det er lidt fortegnet, håndcad er jo ikke det mest præcise værktøj, så afstanden til toppen af kabinettet er længere end til de to sider, jeg kunne evt. over veje at sætte diskanten of axis ud imod den ene af de to skrå sider, jeg påtænker at dele ved 2500 - 2700 Hz så jeg havde endelig håbet på at en så lille baffel som muligt omkring diskanten gerne skulle eliminere problemet, men jeg har ikke fået læst teori nok til at vide om tanken holder stik.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2014 at 22:07
De er i øvrigt en drøm at arbejde med de coolback 600 i den 2014 version jeg har, jeg har ikke drevet dem i knæ i nu og tvivler på at jeg kommer til det, så bliver det nok lige vel højt nok til at det er forsvarligt lytte niveau hvis jeg agter at have fornuftig hørelse de næste mange år.. Skønt det er nemt at være forfalden til at skrue op når der bare bliver leveret
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2014 at 23:04
Men afstanden er vel også så variabel som de bliver hvis man måler fra center af diskanten og ud til kanterne er der vel næppe mange mål der er ens grundet de skrå sider.. Dog er variation ikke specielt stor og bølgelængden ved dele frekvensen er 13 cm hvor vidt det påvirker noget ved jeg ikke?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jul 2014 at 20:25
Med det budget du arbejder med, vil et mock-up kabinet (prøvekabinet) være en rigtig, rigtig god ide, specielt til mellemtone/diskant delen. 

Du kan med fordel affase kanterne mellem front og side af topkabinettet, 3cm bredt.

Bassserne skal serie/parallelkobles til 8Ω.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2014 at 19:52
Jeg er ved at få bygget det første kabinetter, jeg er nok ret forhåbnings fuld omkring mellem tone kabinettet, der er så at sige ikke en eneste vinkel ret side i det... Det bliver ligeledes dæmpet med bitium og uld.

Jeg prøver mig frem med basser og forstærker belastning, jeg starter med at læne mig op af Roberts råd og lade dem gå i 2 ohm, så må jeg jo se hvad den strøm forsyning er gjort af i de nye coolback 600
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2014 at 20:52
Jeg har trukket 3 stk 18W8545 i parallel med masser af bas på et enkelt PA3CC effektrin fra GS - Og Mr GS har jo givet grønt lys højere oppe  Big smile
Og det der med volumen... tja... jeg syntes også at overskud lyder fedt ved lavere volumen, så det gør ikke noget hvis der er rigeligt med power - så længe du ikke ryster på hånden når du skruer op  Wink


Edited by Digital_thor - 21 Jul 2014 at 20:55
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2014 at 21:47
Det er temmelig ligegyldigt for lyden, om der er skrå sider i et mellemtonekabinet. Det skal bare være stort nok. Derimod er baflens facon og størrelse særdeles vigtig for lyden - derfor mit forslag om et testkabinet. Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz