Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Passive enheder og placering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Passive enheder og placering

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Passive enheder og placering
    Posted: 08 Jul 2014 at 23:21
Jeg har dybden til rådighed og har fiflet lidt videre med designet og opnår i min optik et pænere og mere harmonisk kabinet ved at gøre dem lidt breder og en smule højre. Jeg har med det nye kabinet 160 liter til rådighed til basserne, valget er faldet på 4 stk. Accuton basser i hver side, ikke for den overdrev vilde bas, men for at holde forvrængning og membran vandring nede til et minimum. Det er en dyr løsning, men jeg håber den giver pote når de en gang er færdige..

Jeg har valgt at få skåret alle pladerne ud på en CNC fræser frem for at gøre det selv, der er et par kritiske vinkler der skal passe.

Hvad gør i andre med finish, er det en tur forbi auto maleren eller?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2014 at 09:57
membranareal sv.t 2 stk 16" skulle nok kunne gøre det. Selv med et ubegrænset budget ville jeg dog gå efter 3 basser i 160l, det giver dem lige lidt mere luft og et lidt lavere Q = mere impulskorrekt. Men omvendt er det nemmere at forbinde 4 basser til en resulterende 8Ω impedans.

Finish skal helt sikkert være autolakerer eller endnu bedre et professionelt møbellakeringsværksted. Jeg har fået MEGET flotte ting lavet hos Capricorn i Hadsten. De ved hvad der kræves af de forskellige materialer. Tal med dem, inden du spartler etc så I kan aftale den bedste proces. I forhold til dine udgifter til drivere vil lakeringsprisen være rimelig, og du skal forhåbentlig se på dem i nogen år.

Overvej at lave baskabinettet som separat kasse, men med den samme totale facon. Det gør synsindtrykket lettere og muliggør senere eksperimenter uden at skulle skrotte det hele.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2014 at 16:48
Det ender med at være et samlet kabinet så jeg kan udnytte de sidste liter i toppen af kabinettet da jeg kun skal bruge 8 liter til mellem tonen, men ellers er tanken god. Tanken er da bestemt også at de skal blive stående i nogle år inden der skal fifles igen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2014 at 17:24
Originally posted by vincent.

Det ender med at være et samlet kabinet så jeg kan udnytte de sidste liter i toppen af kabinettet da jeg kun skal bruge 8 liter til mellem tonen, men ellers er tanken god. Tanken er da bestemt også at de skal blive stående i nogle år inden der skal fifles igen.

Husk at mellemtonen aldrig har taget skade af rigeligt med litter og at det er det absolut kritiske kammer at designe rigtigt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2014 at 19:25
Hej Busk, 8 liter bør også være rigeligt ud fra de beregninger jeg har lavet ind til nu, men det kan da godt være at man skal give den et par ekstra liter, det er unægtelig nemmere at fjerne liter end at tilføje.

der bliver ingen parallel flader i mellem tone kabinettet så der burde være gode chance for et godt resultat.

Indput og viden er meget velkommen i denne tråde, også selv om det måske er lidt off topic, det skulle gerne være en kilde til leg
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2014 at 22:22
Så blev der taget et valg på basser, jeg har købt 8 stk. Accuton S220-6-221 så må jeg se om det er overkill eller bare fedt..
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2014 at 11:43
Jeg har engang hørt den selv samme i en avalon clon. Der var vel at bemærke kun èn enhed pr side. Jeg kan kun forestille mig at du bliver en lykkelig man pga dit valg Smile
Venligst Michael
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2014 at 11:54
Jeg glæder mig specielt til at rode med mellem tonen fra dem Accuton C173-6-090 den skulle være ganske god i følge diverse www rygter. Så må jeg håbe de taler sandt da det ubetinget er den dyreste DIY højttaler jeg har kastet mig ud i til dato.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2014 at 12:09
Det tror jeg gerne. Accuton er også lidt dyre end dem du havde før.
Venligst Michael
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2014 at 12:18
Jeg håber også det lønner sig, de skulle gerne kunne byde ind med lidt mere end scan speak enhederne, men tror efter hånden at v er i detalje niveau og klang da scan speak enheder bestemt også er gode. Det er da også Scan Speak D2908/714000 diskant der får fornøjelsen af at dele kabinet med Accutton enhederne. Den lyder formidabelt godt den beryllium diskant. Super detaljeret og luftig uden at blive anmassende og klinisk.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz