Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Passive enheder og placering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Passive enheder og placering

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Message
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Passive enheder og placering
    Posted: 05 Jul 2014 at 14:11
Kære forrum bruger.

Det er nu at jeg har behov for de skarpeste hjerner. Jeg fifler med et nyt projekt hvor jeg ønsker at benytte passive og aktive enheder. Mit spørgsmål går på placeringen af disse. Tanken er at benytte to aktive og tre passive, det åbenlyse ville være at placere de passive på bagsiden, men pladsen er optaget af en coolback 600, så er det muligt at placere både de aktive og passive på fronten af kabinettet med held, eller udfaser de så blot hindanden i stedet for?

Jeg påtænker at benytte følgende enheder

Accuton S220-6-221 og P220 i et 110 liters kabinet

Bas kabinettet bliver 30 cm bredt og 120 cm højt i ydermål.

Håber der er nogle der skarpe, jeg kan nemlig ikke selv greje denne.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 15:24
Du kan sagtens sætte alle enhederne på fronten. Jeg ville overveje at sætte de to aktive enheder på fronten, anvende 4 slaver og så sætte 2 slaver på hver kabinetside så de sidder parvis overfor hinanden. Det vil overføre færre vibrationer til kabinettet.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 15:26
mellemtone? diskant? Hvem laver filter?
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 15:45
De bliver drevet aktivt, mellem tonen bliver en Accuton C173-6-090 og diskanten bliver D2908/714000 som begge er købt, jeg er dog stadig gevaldigt i tvivl om bas sektionen, Lige pt køre jeg med 3 stk. Scan Speak 26W8867T00, men de er ikke præcise nok ud fra min ønsker, de spiler absolut hæderligt, men ikke helt defineret nok. Bud er meget velkommen inden jeg ruinere mig selv i Accuton. et andet alternative kunne være Eton.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 16:05
Har du for øjeblikket 3 10" i hver side? De bør i så fald helst sidde i et 120l kabinet, med +3dB boost ved 30Hz. Prøv at optimere inden nykøb! Jeg er ikke sikker på forbedring - slavedrift er mest egnet til kompakte kabinetter, store kasser yder lige så godt eller bedre med refleks, og når du kører aktivt kan du forenkle betydeligt med lukket kabinet + EQ. Andre har måske en anden mening, men jeg vil altid gå efter en enkel løsning og tweake, inden dankortet viftes.



Hvem skal lave filter?
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 16:06
Min anden stille tanke er evt. at benytte 4 aktive enheder i stedet for og så tweake det i det aktive filter bag efter. Ulempen ved den Accuton S220-6-221 skal have så mange liter hver hvis de skal gå bare relativt dybt i et tryk kammer kabinet x 4 enheder = farligt stort, jeg vinder nok ikke prisen ved at lave et 200 liters kabinet på hjemme fronten, jeg kan nok trække den i ørene 100 liter netto efter enheder og dæmpe uld så ca 130 liter brutto plus pladsen til det aktive forstærker modul.

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 16:10
Her er lidt inspiration Tongue





Edited by Busk - 05 Jul 2014 at 16:10
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 16:10
Jeg har godt 120 liter til de 3 enheder og kan sagtens få en god dyb bas ud af dem, jeg har også målt dem ud og optimeret dem til rummet, så kan ikke rigtig vinde mere på den konto, det er selve klangen af enheden der bare ikke falder 100% i min smag, vi er ca. 80% af vejen Der er ingen tvivl om at de scan speak enheder er rigtig gode, men mere vil altid have mere, behovet for mere bund er bestemt ikke til stede, der er nok, men ønsket om en mere stram og præcis bund er ønskeligt.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 16:14
@ Busk, ja jo har luret på dem, yderst grundigt selvbyg. Men så langt rækker mine evner slet ikke. Så vi holder det lige nede i et plan hvor jeg har en chance for at samle det efter det er blevet skåret ud på en cnc fræser.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2014 at 16:26
Har også hørt andre der ikke brød sig om 8867 metalversionen.

Eton laver en fremragende 11"
To af dem passer volumenmæssigt i dit nuværende kabinet.

Jeg har solgt et par Eton 12" til daniels, spørg ham hvad han fik ud af dem. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz