Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Reference højttalere i reference rum
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Reference højttalere i reference rum

 Post Reply Post Reply Page  123 21>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Reference højttalere i reference rum
    Posted: 22 Maj 2014 at 16:51

Så sker det endelig, jeg år i gang med at bygge mit reference højttaler system Smile, men hvorfor så en ny tråd? der er jo en i forvejen? Dette er korrekt, men da det her kommer til ikke kun at handle om selve højttaler systemet, men også rummet, plus opbygningen af surround delen også, så syntes jeg det var bedste at samle det hele under en tråd.

Rummet bliver den dag i dag allerede brugt til hjemmebio, men det har hele tiden været en midlertidig løsning, og den skal nu blive permanent.

Rummet skal opbygges så det er akustisk så godt som jeg kan lave det, for hvorfor lave et sæt højttalere til små 80k i diy kroner, for så at proppe dem ind i en firkantet kasse som de ikke kan arbejde sammen med.

Rummet er i skrivende stund 4m*5,7m, med en havedør i den ene ende og 2 døren i den anden, en på hver side. Der er 2,9meter til loftet, så der er god mulighed for at optimere dette også. 

Og med kontakt til en akustik ingeniør som giver gode råd, og som har godkendt min tilgang til sagen sagt god for fremgangs måden, så er jeg godt hjulpet.

Rummet får fokus på stereo, surround er sekundær men bestemt også vigtig, det må jo gerne lyde godt når der spilles Battlefield 4 Wink.

Systemet er godt nok beskrevet før, men grundet rummets størrelse, som er mindre end min første tanke, så er det nedskaleret en lille smule, og subsystemet er nok ved at ændre sig lidt grundet lidt gode råd, men mere om dette.

Stereo systemet, aktiv:

Diskant: 1stk Mundorf AMT 1908C (94mm)

Mellemtone: 2stk Scan Speak 12M

Mellembas: 2stk Scan Speak 22w8851t00

Sub: 2stk (ikke fastlagt endnu) Beyma 15”, erstatter tidlige 4stk 26w 8867t00.

Grundet til ændring af 10” til 15” er for det første for at få mere membran areal, og for at få en gøjere følsonhed som vil komme mig til gode når jeg skal rette bassen til i forhold til rummet. Og som konen og akustik ingeniøren sagde, du underskriver dig med at at ”bas skal ha plads og intet erstatter membran areal” så ”put your money where your mouth is” Tongue.

De 15" der er i kikkerten, giver mig membran areal svarende til 12stk 26W og en følsomhed pr side svarende til 108dB.


Centerhøjttaler, aktiv:

Diskant: 1stk Mundorf AMT 1908C (94mm)

Mellemtone: 2stk Scan Speak 12M

Bas: 4stk Scan Speak 18W8545K00

 

Bag/side-højttalere (ikke helt besluttet men 98%):

Diskant: SB 26 i waveguide

Bas/mellemtone: SB 23nrx 8”

 

Sub:

Subben i surround er subberne fra stereo systemet, laver en lille relæboks, så når man tænder surround forstærkeren, så skiftes der om så de bliver til lfe kanalen.


Dette er en lidt gammel tegning, der kommer en ny med 15" i stedet for senere.





Dette er lige alt for nu, jeg går i gang med at tømme rummet i morgen, og så begynder jeg på subkabinetter som det første, da disse diktere de skrå vægge foran. Næst bliver det baghøjttalerne, som også skal bygges ind i væggene.

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2014 at 18:32
Ja - når det nu skal være så skidt da!
Der er jo ikke nogen grund til at du skal gøre det halvt vel

Det bliver helt sikkert lækkert

Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2014 at 19:52
Aktiv deling? Blvier det ikke en pokkers masse forstærkere med alle de højttalere? :)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2014 at 20:19
Hey,

Er det en alm 12M du vil bruge? Eller har du fået fat i en 8ohms model (hvis de findes) ?
Men det ser meget stort og flot ud :)  Glæder mig til at følge med.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2014 at 22:34
Det er dejligt at se folk gå all-in! Thumbs Up

Når du nu har mulighed for indbygning, hvorfor så ikke bygge alle tre fronthøjtalere ind i væggen og undgå baffelstep og diffraktion?
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2014 at 22:45
Det er da dedikation, så det basker... Wink 
Var det ikke noget med at det er en gammel lægebolig I har med masser af plads til den slags "narrestreger" ?
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2014 at 05:46
Originally posted by rskriver

Aktiv deling? Blvier det ikke en pokkers masse forstærkere med alle de højttalere? :)
Jeps
16 effekt kanaler i alt og til at starte med 3240w i 8ohm LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2014 at 05:47
Originally posted by syncroniq

Hey,

Er det en alm 12M du vil bruge? Eller har du fået fat i en 8ohms model (hvis de findes) ?
Men det ser meget stort og flot ud :)  Glæder mig til at følge med.
Det er den alm.
Pt mangler jeg kun diskanten til center højttaleren og 15" basserne, og så en sb 23 og 2 sb 26 diskanter.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2014 at 05:48
Originally posted by felsby

Det er dejligt at se folk gå all-in! Thumbs Up

Når du nu har mulighed for indbygning, hvorfor så ikke bygge alle tre fronthøjtalere ind i væggen og undgå baffelstep og diffraktion?

Takker.

Jeg syntes ikke det giver noget positivt for lyden, har in-wall i stuen.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2014 at 05:50
Originally posted by Svend

Det er da dedikation, så det basker... Wink 
Var det ikke noget med at det er en gammel lægebolig I har med masser af plads til den slags "narrestreger" ?
Kan man så skal man Smile

Jo det er det svend, 396m2 Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 21>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz