Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Reference højttalere i reference rum
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Reference højttalere i reference rum

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 21>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Reference højttalere i reference rum
    Posted: 30 Maj 2014 at 15:03
Originally posted by USXX

Jeg kender ganske enkelt ingen, der er sÃ¥ ihærdig og produktiv med deres hobby - det er enestÃ¥ende Thumbs Up
Mange tak Ulrik.
Det betyder meget når det kommer fra dig.

Ja jeg er vist mere end bidt at højttalere og nÃ¥r jeg gÃ¥r op i noget, sÃ¥ har jeg svært ved at gøre det halvt Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2014 at 15:04
Originally posted by Svend

Og svigermor er med pÃ¥ holdet.... SÃ¥ kan det simpelthen ikke gÃ¥ galt.....  Wink
Lige præcis Wink
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2014 at 22:16
Du er ikke den tøvende type ;-)........Jeg mindes I havde en tilbygning ude bagved (da vi var forbi engang i 2009, tror jeg det var), var det ikke planen, at der skulle være HIFI afdeling i den? Eller var det der, svigermor skulle bo? Ser godt ud ellers Smile.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2014 at 02:19
Jo det vsr drømmen, men det er i så dårlig stand at omkostningerne ville blive uoverskueligt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2014 at 07:08
For satan da! Havde da ikke set at du var gået all in allerede...;)

Det bliver sygt fedt det dér....!!!!
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2014 at 09:55
Originally posted by friman

For satan da! Havde da ikke set at du var gået all in allerede...;)

Det bliver sygt fedt det dér....!!!!
The Busk Way Wink
See you on the battlefield Nuke
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2014 at 17:49
SÃ¥ skete der lidt mere.
Drengene har hjulpet mig med at hente træ i Bauhaus til diffusor loftet, den ene skyndte sig dog at smutte over til en veninde da vi skulle til at sætte det op, men min tro hjælper Xander, var frisk. Så op på stigen med ham så han kunne række mig skrumaskinen når jeg manglede en extra hånd, og sådan et arbejde kan kun gøres med solbriller på.

Ja børn nu til dags er meget magelige.

Efter endt arbejde skal der støvsuges så vi ikke slæber støves med rundt i hele huset.

Så kom vi så langt, så mangler vi bare resten.........
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jun 2014 at 08:48
Stod lige op her 6:15 så jeg kunne komme lidt videre inden der skal styrketrænes med en god ven og i svømmehallen med ungerne.



Nu er der ikke meget tilbage før skelettet til loftet er færdigt, og jeg skal igang med at bygge sub"huse" LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jun 2014 at 09:59
Ser sgu godt ud!

Hvad er grunden til, at du deler loftet op og ikke dækker det hele til med diffusere eller Troldtekt?
Jeg har selv sat Troldtekt op i et tilsvarende del-areal i minstuebio og troede egentligt, at jeg havde lavet et komporomis.....men ifølge dine tegninger er det den ideelle løsning.

Mvh. Michael
Michael B.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jun 2014 at 13:06
Takker.

diffusion er vigtig ved de direkte reflektioner, disse finder man nemt ved at være to mand, en der sidder i lyttepositionen og en der går rundt langs væggene og loftet med et spejl. Når man i spejlet, fra lyttepositionen, kan se mellemtone og diskant, så ved man hvor den direkte reflektion vil ramme og denne skal diffuseres. Og så er det fint at dække et område på hver side at dette felt, alt efter hvad man har råd til og efter hvordan man nu får lov til det.

Alt hvad der foregår bag ved højttalerne bør være dødt. Det vil sige dæmpet, dæmpet er et forkert ord men det er en anden snak, så alle overflader bag ved højttalerne for troldtekt på, det giver en vis styr på mellemtone og diskant området.

Som udgangspunkt bør et hi-fi rum, lige som det indvendige af en højttaler, ikke have nogen parallelle overflader, da dette vil give peaks og dyk i frekvensgangen. Rummets dimensioner er dog sÃ¥ store sÃ¥ dette kun giver problemer i basomrÃ¥det, men det er sÃ¥ ogsÃ¥ her det genere aller mest og det folk altid kæmper med. 
Og derfor skal den store parrallel mellem gulv og loft brydes, og derfor er der kun et felt over og rundt om lyttepositionen som er med diffusion. Resten skal sørge for at bassen bliver så god som muligt.

troldtekt vil kun blive brugt i et vist omfang for at få efterklangs tiden på plads. Folk får tit overdæmpet deres rum, og det er sikkert bedre en før, men bliver også som at sidde i en osteklokke. Diffusion vil jeg bruge hele vejen rundt i ørehøjde. der er ingen grund til at dække det hele ind, der sker ikke noget ved det men det koster jo også. Men parallelle overflader er af det onde.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 21>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz