Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Reference højttalere i reference rum
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Reference højttalere i reference rum

 Post Reply Post Reply Page  <1 18192021>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Reference højttalere i reference rum
    Posted: 25 Okt 2018 at 20:13
Som altid Busk - super arbejde Thumbs Up
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2018 at 09:21
Originally posted by Roky

Daniels: REW kan nemt danne waterfall-plots. Men det er måske ikke det du søger ?
 

Jeg ved bare ikke helt hvordan jeg skal gennemføre mÃ¥lingerne, sÃ¥ jeg fÃ¥r et billede af rummet og ikke kun lige de højttalere der stÃ¥r i rummet. Og heller ikke helt hvordan jeg skal tolke de waterfall-plots Question

Jeg synes ikke jeg helt kan finde noget entydigt omkring hvordan man tolker om det er godt eller skidt det man måler.

Kunne være sjovt at sammenligne forskellige rum.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2018 at 14:53
Originally posted by daniels

@BuskDet ser rigtigt lækkert ud! Clap
Har du fundet en god måde at "måle akustikken" på?Jeg har haft noget svært ved rigtigt at finde noget som nemt kunne vise efterklangstider etc. og dermed vise "kvaliteten" af rummet UnhappyAlle værktøjer jeg har arbejdet med har krævet en større gennemgang af målinger og analyser - og så sidder man stadig tilbage med et resultat som man ikke rigtigt kan vurdere er godt eller skidt OuchMan kan høre det, men det kunne være rart, hvis man også kunne måle det Big smile
Det kunne være rart med et rimeligt simpelt værktøj, når man skal teste akustikplader, placering etc.


XTz Roomanalyzeren kan jo måle den, den står jo stadig ved mig.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2018 at 14:55
Originally posted by Roky



Busk: virkelig lækkert arbejde ! Det må lyde fantastisk! Hvordan deler du ml sub og højttalere. Ruller de selv af, kører du subsne i mono etc :)

Takker

Jeg kører 4vejs aktiv stereo.
Så der er fuld tidskompensering til råddighed.
Jeg deller i dette setup ved 60/300/3500hz 36dB Bessel
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2018 at 14:55
Originally posted by Digital_thor

Som altid Busk - super arbejde Thumbs Up


Tak Thorbjørn
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2018 at 09:08
Originally posted by Busk

Originally posted by daniels

@BuskDet ser rigtigt lækkert ud! Clap
Har du fundet en god mÃ¥de at "mÃ¥le akustikken" pÃ¥?Jeg har haft noget svært ved rigtigt at finde noget som nemt kunne vise efterklangstider etc. og dermed vise "kvaliteten" af rummet UnhappyAlle værktøjer jeg har arbejdet med har krævet en større gennemgang af mÃ¥linger og analyser - og sÃ¥ sidder man stadig tilbage med et resultat som man ikke rigtigt kan vurdere er godt eller skidt OuchMan kan høre det, men det kunne være rart, hvis man ogsÃ¥ kunne mÃ¥le det Big smile
Det kunne være rart med et rimeligt simpelt værktøj, når man skal teste akustikplader, placering etc.


XTz Roomanalyzeren kan jo måle den, den står jo stadig ved mig.


Jeg har selv en XTZ, men REW er noget mere detaljeret.
Om den melder ingen room nodes behøver ikke betyde om rummet er dæmpet balanceret.
Det har jeg oplevet i alle mulige slags rum, behandlet og ikke behandlet.

Men jeg synes stadig ikke helt jeg kan se på målingerne (XTZ, REW, waterfall etc.) om det er godt eller ej.
Kunne bare være rart med et par fingerregler til hvad man skal kigge efter...

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2019 at 15:37

SÃ¥ er der sket "lidt" igen Wink

 

Nu hvor rummet er kommet på plads, er det blevet tid til de nye højttalere. Jeg har haft rigtigt mange designs igennem på computeren, og der har været mange overvejelser, der er så også gået en rum tid med selve rummet.

Der skal ikke ligge nogen tvivl om at jeg er stor fan af Ulrik og de enheder han har sat sine tanker og fingre på, det er også derfor jeg i årevis stort set kun har leget Scan Speak revalator, og The Conductor som har spillet i rummet til og med i går, har huset enheder fra samme serie, og det er en højttaler jeg er meget stolt af, og meget stolt af at den findes i 3 versioner i DK.

 

Men nu hedder det SB Acoustic, og her får man enormt meget for sine penge, og nogen enheder der er så veldesignede, så man har lyst til at lave en uro af dem over sin seng Wink.

Med rummet pÃ¥ plads, er det tiden at udnytte rummet fulde potentiale, der er højt til loftet, styr pÃ¥ hele frekvens omrÃ¥det og en næsten perfekt efterklangs tid. 

 

Der er til projektet indkøbt følgende:

2 Stk Satori Beryllium diskant i black/black.

4stk Satori MR16P-8 mellemtoner

12stk SB17mfc-4 mellembasser

 

Designet bliver BBBMTMBBB, og der er nu bygget et sæt prototyper i 19mm MDF, men bygget korrekt, sÃ¥ hvis jeg er tilfreds, sÃ¥ fÃ¥r de flere lag uden pÃ¥. MÃ¥lene nu er 25*51*180cm b*d*h, sÃ¥ en en normal højttaler fra min side LOL. Jeg har i det indvendige design været ret snu, hvis jeg selv skal sige det, jeg har lavet skrÃ¥ top/bund i mellemtone delen, som eliminere de parallelle over flader mellem bund og top i mellemtone, men ogsÃ¥ gøre det mellem bund/top og op til mellemtone kammeret i samme hug. Yderligere er den en side i mellemtonen ogsÃ¥ vinklet, sÃ¥ jeg har gjort hvad jeg kunne. Og sÃ¥ selvfølgelig fornuftigt med afstivninger.

 Men nu til billeder:





Mellemtone kammer, som er skrå både i bund og top, og så er den ene side også skrå.



Den skrå side danner et hulrum, som senere fyldes med sand.


Afstivninger.



den korte plade i bund og top er slot porten som munder ud på bagsiden.















Jeg er ikke stor, men de højttalere er i hvert fald ikke smÃ¥ Big smile



Mr. Dusty har lavet huller.



Udfræsninger til porte og til reflexrør i mellemtone kammeret.








Jeg har parallel forbundet alle mellembasserne uden at bryde ledningen, så skal man ikke forsøge at lodde to på en terminal, plus man undgår flere overførselspunkter.





Afisoleret en lille del og fjernet isoleringen og så delt den på hver sin side af terminalen.





Det samme er gjort til parallel forbindelse af mellemtonerne.



Klar til montage.





Så venter jeg bar på at få tid til at måle og programmere processoren. pt spiller de på conductor filteret, kun justeret for følsomhed, så kan de få nogen timer på den måde.

Hvis jeg er tilfreds, så bliver enhederne pillet ud og jeg ligger flere lag på kasserne, når vejret bliver til det.

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2019 at 23:42
Det ser mega fedt ud! Du gør ingenting halvt Smile!

Noget af en opgradering af membranareal fra dine Conductor Cool

Har du nÃ¥et at danne dig et umiddelbart indtryk? 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2019 at 08:11
Aaarrrhhh det ser fint ud Busk...Thumbs Up

En frontbaffel med form ala Kef Muon med kurver indad omkring MTM kunne blive rigtig flot på den endelige version (I think)...

Har du nogen skitser af det endelige udtryk du vil dele med os?
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2019 at 11:03
Originally posted by Roky

Det ser mega fedt ud! Du gør ingenting halvt Smile!

Noget af en opgradering af membranareal fra dine Conductor Cool

Har du nÃ¥et at danne dig et umiddelbart indtryk? 
Takker Smile

PT spiller de rent på filteret til conductor, kun rettet til i følsomhed, har ikke haft tid til at måle endnu, og der går lig 9 dage før jeg har en fridag.
Men selv pÃ¥ det grundlag skal jeg love for at det er en opgradering, sÃ¥ nÃ¥r alt bliver mÃ¥lt og justeret ind, sÃ¥ skal jeg nok blive happy Big smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 18192021>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz