Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Baskabinet 2x26W
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Baskabinet 2x26W

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Baskabinet 2x26W
    Posted: 09 Maj 2014 at 12:07
Ok, igen har jeg misforstået - det er altså et konisk rør. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 12:10
Det er stadig en transmissionslinje med mange resonanser/stående bølger, som kræver nøje dæmpning. Den skrå ende redder det en smule. Du har i hvert fald valgt et problemfyldt udgangspunkt - men derfor kan du jo godt komme i mål.

Edited by USXX - 09 Maj 2014 at 12:12
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 12:11
:-) Når man ser i en materialeliste, så er rør målsat med de 2 diametre, så jeg mangler et Ø ved de 130. My bad :-)
Det er et rundt rør, ikke ovalt, men jeg kan forstå at det ikke vil være gavnligt for enhedens arbejdsbetingelser. Tanken var at lave et kabinet rundt om det hele, hvis metoden viste sig brugbar.
Tænkeboksen kalder vist, men der er også tid til det, da det ikke bliver de næste par dage jeg skal bruge det. Regner med det tager en uges tid, inden baskasserne er klar til test.

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 12:12
Jeg tror det er et rundt rør, hvor der er opgiver ydre og indre diameter. 

jeg er heller ikke vild med udformningen på baflen til mellemtone diskant. Der er alt for mange ens afstande fra center af de enkelte enheder til kanten af baflen. Afrundede kanter vil helt sikkert hjælpe. Men det er mest symptom behandling.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 12:14
@Simon; Ja, det er da det, der er. Det er derfor, jeg elsker matematik - det er et stringent sprog.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 12:14
Når du har adgang til cnc fræsning af kabinetter, er der mange andre og bedre måder at designe et mellemtone kabinet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 12:15
Det er faktisk næsten kun bedre måder at lave det på - sorry, but that's the truth!
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 12:20
Adgangen til fræsning i træ, er betinget af pengepungen :-) Alle har adgang til det.. :-)
Jeg arbejder på et maskinværksted, og her er træ ikke enormt velkomment, da spånderne ødelægger kølevandet og stopper filtre til.
Jeg har også set en side med et hav af baffel-forslag. Og her var de velkendte difraktionsflader blandt det bedste, og hvis samtidig enhederne ikke sidder symetrisk skulle det vist være nr. 1
Min begrænsede viden herom, gjorde at jeg udtænkte den viste baffel, som ganske vist er symetrisk til siden, men ikke i det lodrette plan.


Edited by svendborg@email - 09 Maj 2014 at 12:21
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 12:22
Og Ulrik, jeg er bare taknemmelig for at du reagerer på mine fejl :-) Det forkorter processen betydeligt :-)

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 13:01
Først og fremmest ville jeg gøre baflen bredere, fx. 25 cm, og så med "vinger" 45gr. bagud - eller skære den af en 60mm tyk plade, så vingerne kan laves integreret i designet.

Hvis du vil se et mellemtonekabinet, der er udviklet med lyd for øre, så kig på B&W´s nautilus mellemtonekabinet:
http://www.hifiportal.co.uk/Articles/Article0026-Development%20of%20the%20Nautilus%20801.pdf
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz