Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 2x 21W/8555-00 + 10F/4424G00 - MTM eller TMM?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2x 21W/8555-00 + 10F/4424G00 - MTM eller TMM?

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2x 21W/8555-00 + 10F/4424G00 - MTM eller TMM?
    Posted: 19 Apr 2014 at 09:16
Hej drenge.

Hvad vil i foreslå med emnets enheder? en dapolitto eller tmm konstruktion? Det skal siges at diskant/mellemtonen kun kan komme i ørehøjde ved tmm konstruktionen i det kabinet.

Bonus spørgsmål. De 2 parallelkoblede basser får i alt ca 54liter at boltre sig i. Skal de i et lukket kabinet have 2 seperate kamre på 26 liter så de ikke laver "vrøvl" med hinanden eller vil de ikke have noget problem med at arbejde i samme 54liters kabinet?

God påske! :)
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2014 at 09:41
Så ville jeg lave nyt kabinet. Fordelen med 2 mellemtoner er ud over større membran areal og belastbarhed, også at du begrænser den vertikale spredning - så det ville jeg da udnytte. Men det kræver så at diskanten kommer op i ørehøjde, med mindre du vil tilte den bagover eller lignende.
En 21W skal have lidt flere liter til at spille dybt - så vidt jeg husker - men hæng mig ikke op på det. Benyt gerne det fine program vi har her på siden Wink Ifølge programmet, så skal du bruge 70 liter til 2 x 21W for at ramme F3 ved 40hz i lukket kammer. Det ser også ud til at du kan slippe af sted med portet kabinet i ca 90 liter, men her ved jeg så ikke hvilket Q du opnår.
Med 54 liter lukket, så opnår du ca F3 på 50hz og et Q på næsten 8 - ikke noget jeg ville sigte efter. Så ville jeg nok nøjes med EN enhed.... hvis du virkelig ikke vil lave et andet kabinet.
Fordelen i mine øjne med 10F er at den har ca samme diameter som en diskant, hvilket hjælper til at give en rigtig god spredning hele vejen op igennem frekvensområdet(ingen beaming).
Men igen, det er en smagssag, jeg kan dog personligt bedst lide at spredningen er god.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2014 at 12:33
Jeg har ingen fornemmelse af hvordan bassen i en lukket kasse lyder i forhold til basrefleks som jeg er vant til. Desuden har jeg et kabinet med dæmpning osv samlet og klar, så prøver lige dette først og hører hvordan basresponsen er heri i lytterummet. Dog har du nok ret i at et lavere Q er at foretrække. 

Har du en holdning til mtm kontra tmm? For kan ikke helt gennemskue forskellene
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2014 at 13:00
fair nok - det er også klart bedst at prøve ting af før man kan danne sig et fornuftigt billede af hvordan tingene virker i praksis.
MTM har som sagt den fordel at du "omslutter" diskanten og derved begrænser den vertikale spredning. Fordelen herved er hovedsagligt at du mindsker reflektioner fra gulv og loft, i det kritiske frekvensområde, som mellemtone og diskant jo netop respræsentere. Man skal så holde det i mente at man ikke skal hoppe alt for meget op og ned med hovedet. Men derimod vil den horisontale spredning bibeholdes.
Ved at lave TMM, så bliver det måske kritisk, fordi du jo pludselig har 2 forskellige afstande til 2 enheder der laver det samme. Og selv om det muligvis kan lade sig gøre, så kommer du også nemt ud i nogle problemer med doblereffekt og irriterende dyk og hæv midt i det område hvor afstanden imellem enhederne og de givende delefrekvenser, nemt skaber udfasninger eller summeringer, som kan farve lyden rigtig meget. Bare et hæv på 1-2dB over nogle få hundred hz, kan give et helt andet lydbillede, som nemt også maskere andre fordele, ved selv samme konstruktion.
Det er fint nok at gå over åen efter vand, hvis man gider - bare ikke så heldigt hvis man kun kommer halvvejs tilbage Wink Ment på den måde at det er fint nok at lave en mere kompleks konstruktion, bare ikke hvis nye og unødige problemer opstår, som konsekvens af netop denne mere omfattende konstruktion - håber det giver mening, jeg er ikke altid verdensmester til at forklare mine tanker og ideer Embarrassed
som jeg også har oplevet det, så benyttes der typisk TMM ved 2.5 vejs konstruktioner i mindre gulvmodeller, hvor man ønsker at den nederste bas/mellemtone kun skal suplere i det dybe, nærmest som en kraftigere reolhøjttaler med en ekstra enhed til at spille højere, om som optager ca samme mængde gulvplads.
Desuden har jeg endnu ikke set en kommerciel 3 vejs højttaler, hvor mellemtonerne ikke er placeret omkring diskanten dvs MTM.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2014 at 13:26
Tak for uddybende svar Thor. Det gør det jo nemt at beslutte mig :-) mtm bliver det. 

Ja tænker jeg lige vil prøve at lege lidt med kabinetstørrelser og hvilken indflydelse det har. Er i gang med at spille 10F'erne til. Frække små enheder må jeg sige. Glæder mig til at lege med det. 

God påske :-) 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2014 at 09:11
Ja de er fede de små 10F'er. Hvis du evt. får en højttaler med for lav lyttehøjde, så kan du jo for eksperimenternes skyld hæve hele kassen med lidt klodser eller lignende.
husk ydermere, at du skal overveje lidt hvordan MTM konfigurationen skal placeres - fandt lidt på google til at demonstrere min pointe:
http://www.facstaff.bucknell.edu/esantane/movies/avro.html
http://forums.audioholics.com/forums/diy-corner-tips-techniques/68531-new-diy-mtm-towers-designed-dennis-murphy-paul-kittinger.html

Alle enheder skal helst have en forskellig afstand til baffelkanten, så du undgår kantdifraktioner, som interferere med hinanden. Men dette opnås ofte let, ved blot at flytte alle huller lidt til den ene side eller lave lidt skråsnit i fronten.

Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2014 at 19:04
Der er et eller andet med afstanden mellem enhederne i en d'appolito konfiguration iht bølgelængde?. Kan se at der bliver lidt mere afstand mellem enhederne end først antaget, da fuldtonen skal have plads til eget kabinet mellem basserne. Bliver dette mon et problem?

Mht forskellig afstand til kabinettets kanter, tænkte jeg blot at fræse en 45 graders vinkel af den ene side af frontbafflen.

Edited by rskriver - 22 Apr 2014 at 19:05
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2014 at 20:28
Tråden forvirrer mig.
Der er foreslået to basser og en fuldtone, der skal dække mellemtone og diskant. Hvis der deles ved fx 400Hz, vil der ikke være forskelle i bas/nedre mellemtone spredning, da vi taler om en bølgelængde på næsten 1m ved delefrekvensen. Har jeg misforstået noget?
Som jeg opfatter det, er det en fed ide. Giv os nogen t/s data for basserne, så kan jeg synge min mening om kabinettet Smile
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2014 at 21:49
Ja... jeg er tabte også tråden.... d'appolito benytter en diskant og 2 mellemtoner - ikke en fuldtone. Ved godt at 10F anses for at være en slags fuldtone, men jeg ville nok bare kalde den for en lille mellemtone.
Lidt mål, billeder, tegning eller lingenden af kabinettet, ville hjælpe en del på forståelesen her Wink
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2014 at 22:21
Data:

Billeder af ideen:
https://drive.google.com/file/d/0B6d_kQ9v4ZbYZWdUYVRuU19fWXhmTC1KczJXZWczakRLVG5B/edit?usp=sharing

Frontbafflen har målene 1100x250, og basserne er centreret herpå, og så fræser jeg hjørnet af den frontbafflens ene side.

Hurtig sketch:
https://drive.google.com/file/d/0B6d_kQ9v4ZbYN2hMY0JCazZUTXM/edit?usp=sharing


Dette er blot et test opsæt. Det færdige projekt bliver nok et lidt større kabinet og tilføjet en diskant og gjort til en 3-vejs. Men nu har jeg lige det hele liggende, og kunne godt tænke mig at høre hvordan det vil lyde sammen som en 2-vejs konstruktion, hvor den lille mellemtone/fuldtone skal klare både mellemtone og diskant.

Hold jer ikke tilbage for at spørge ind, når jeg snakker vollapyk LOL


Edited by rskriver - 23 Apr 2014 at 22:26
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz