Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 2x 21W/8555-00 + 10F/4424G00 - MTM eller TMM?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2x 21W/8555-00 + 10F/4424G00 - MTM eller TMM?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2x 21W/8555-00 + 10F/4424G00 - MTM eller TMM?
    Posted: 23 Apr 2014 at 22:49
55l er ok til et lukket kabinet selvom 70l ville være optimalt med Qb=0.7. Et reflekskabinet skal være >100l.
Fordelen ved at give enhederne hver deres rum er at du begrænser kabinettets længste dimension. Derved kan du måske flytte de stående bølger i kabinetterne op over bassernes arbejdsområde.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2014 at 15:57
Interessant information ang. de stående bølger. Det var jeg ikke klar over. Det skal selvfølgelig med i overvejelserne. Så vidt jeg kan forstå på de kyndige, så ender jeg med at få en kedelig højttaler, hvis ikke jeg tilføjer en diskant til puljen og laver en 3-vejs.

Holder dog stadig fast i at prøve den oprindelige tanke, for at måle lidt på tingene og danne mig nogle erfaringer. Billeder kommer op.

Har en god håndfuld MDM3. Kan man i et lukket kabinet give det lidt mere kunstig volume med dæmpemateriale ligesom med et basrefleks? Det er noget med at man øger det effektive volume med nogle få procent ikke?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2014 at 16:45
Det siges at du teoretisk kan opnå ca 18% "mere" volumen. Men i praksis skal du nok mere regne med 10%, i det at du ellers bliver nødt til at stoppe kassen med lidt for meget dæmpemateriale = overdæmpning.
Interessant ide at benytte 2 stk 21W omkring en 10F - men jeg ville nok også smide en bette diskant ind i kassen også.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2014 at 17:09
Jeg ville helt klart nøjes med fuldtonen, men jeg kan heller ikke høre en disse > 12kHz. Men stadig tror jeg at gevinsten ved en koncentrisk lydkilde kan overvinde tabet med de sidste grader af opløsning.

Thor har helt ret i at overdæmpning af en lukket kasse kan betyde dårligere impulsgengivelse - pas på med det.

Noget helt tredje: to 87db basser parallelkoblet giver 93dB/2.83V. Men mellemtonen kan GODT følge med, da baffelstepfrekvensen ligger på 440Hz. Du kan passende dele ved denne frekvens!


Edited by felsby - 24 Apr 2014 at 17:50
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2014 at 17:27
Hvis jeg deler omkring 440hz, skal jeg så helst op i et 4. ordens filter for ikke at få bøvl med bassernes cone breakup, eller er der ikke umiddelbart noget der står i vejen for at benytte et 2. ordens filter i denne sammenhæng?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2014 at 09:17
Basserne opfører sig eksemplarisk til 3kHz, så 2. ordens er fuldt ud tilstrækkeligt. 
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2014 at 12:25
Thumbs Up
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maj 2014 at 11:20
Har nu på manges opfordring købt et sæt diskanter. Nærmere sagt et sæt Vifa DX25. De har fået gode ord med på vejen på zaph, og af folks beskrivelser på nettet har de en lidt tilbagelænet lyd, hvilket jeg godt kan lide, samt at deres følsomhed umiddelbart vil passe godt ind med de andre enheder (såvidt jeg kan se).

http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830860_files/DX25TG.pdf

Så! Tænker jeg vil lave en WTMW konstruktion, ligesom fx. Dali 18, medmindre der er noget der taler ekstremt imod dette fremfor den mere typiske TMWW?


Edited by rskriver - 05 Maj 2014 at 11:21
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maj 2014 at 13:37
Fordelen ved WTMW er at basenheden akustisk bliver 1m høj og derfor spreder mindre i vertikalplanet. Nogle mener, at dette resulterer i renere bas i lytterummet.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Maj 2014 at 09:46
Bare lige et teknisk indspark...

En MTM er IKKE nødvendigvis det samme som en D'Appolito konstruktion, da en D'Appolito konstruktion har en række krav, der skal opfyldes for at det rent faktisk er en D'Appolito konstruktion. Ud over krav til enhederne, er der også specifikke krav til delefilter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_D'Appolito

Man kan godt kalde en D'Appolito for MTM, men ikke nødvendigvis en MTM for D'Appolito

Det bliver desværre ofte brugt forkert som noget generelt om MTM konstruktioner, men det er altså sjældent rigtigt.


Edited by daniels - 07 Maj 2014 at 09:51
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz