Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
    Posted: 12 Feb 2015 at 22:56
Har skam heller ikke brugt REW's RTA til andet end justering af niveau Smile

Her til aften har jeg forsøgt med din anførte metode. Jeg afinstallerede HOLM og lege lidt med justeringer af export. Mine indstillinger under "Text options" er: 
Column separator: Space 
Decimal separator: Dot

Jeg målte sub og bas, så tæt på jeg kunne komme til (10-20 cm). Mid og Dis målte jeg med ca 50 cm afstand, direkte ud for enheder. Under options for measurement, har jeg vinget "Frequence response smoothing" og "Complex smoothing" af. Envidere satte jeg smoothing til N = 6.

Jeg fastlagde linear fase til ca 25 grader for mid og dis. En måling tæt på, viser at fasen er tæt på linear fra 200 hz til over 10000 hz !.

Herefter frekvenskorrigerede jeg bas og mellemtone omkring sweetspot, således at de opførte sig pænt. Igen anvendte jeg EQ i REW. Det er imponerende hvor tæt på den simulerede respons stemmer overens med den praktiske !. Utroligt at det værktøj er gratis Big smile

Som det kan ses på nedenstående, har jeg anvendt 7 filtre til glatte frekvensresponsen for mellemtonen. Grunden til at responsen ikke er lineær på grafen, er at det er den oprindelige måling fra Holm.



Jeg fandt ud af at jeg ikke havde den nyeste version af Rephase. En af de ting jeg har rodet rundt med, er hvordan centering funktionen skulle stå. I den nye, er den default på middle. Da jeg nu har lavet de initiale målinger i Holm, er jeg endvidere ret sikker på, at impulsresponsen for de enkelte enheder, er så tæt på perfekt som muligt. 

Hvordan lyder det så ? Det lyder om muligt endnu bedre end før. Der er slet ikke noget som stikker af i lydbilledet, og endvidere er der kommet en varm klang, som ikke var til stede før. 

Jeg har for nuværende lavet to korrektionsfiler . Én hvor jeg ikke har korrigeret fase for sub og bas, og en hvor jeg har korrigeret fasen. Denne er korrigeret teoretisk. Hvad der er bedst, vil tiden vise Big smile


Edited by Roky - 12 Feb 2015 at 22:59
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2015 at 20:41
Jeg spiller pt med følgende filter:
Sub LR48 40 hz 
Bas ruller selv af i bunden, LR12 200 hz
Mid LR12 200, LR24 2500 hz (herved undgår jeg nasty opbrydning omkring 4-5 kz)
Dis LR24 2500 hz


I nedendstående ses en frekvensrespons i sweetspot hhv venstre og højre kanal. Området over 7 Khz tror jeg ikke er helt repræsentabelt. 



Responsen følger nogenlunde en BBC kurve. 0 db 20 hz, -0,5 db 200 hz, -3 db 2 Khz og ved 20 Khz, ja der stikker det helt af, men jeg tror ikke helt på måleudstyret. Der er selvfølgelig finjustering endnu. Jeg tror at bas/sub-niveau'et skal lidt ned. 

REW gider for tiden ikke vise hvordan fasen forløber, så det er lidt irriterende.

Jeg har også lavet nye målinger som udgangspunkt til mine filtre. Eksempelvis mellemtone. Bemærk det lave Q der er anvendt til EQ. Envidere hvordan fasen er fastlagt omkring de 25 grader:






Edited by Roky - 03 Mar 2015 at 20:54
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2015 at 22:08
Hermed lidt nye opdates. 

Må erkende at jeg ikke har været helt tilfreds med mængden af og fornemmelsen af bas i systemet. Hidtil rullede 15"erne selv af i bunden, hvor 26W revelator tog over (48db ved Hz). Nu har jeg forsøgt at dele bas og sub 48 db ved 65 dB. Bamm, nu er der for alvor tyngde i lyden! Det betyder så, at 15"'erne spiller fra 65 hz til 175 hz, hvad jeg vil mene er noget spild af membranareal. Jeg når ALDRIG x-max ved denne deling - Eller noget der er tæt på!

For sjov byggede jeg en klon af troels gravensens 3-way classic. Uden at have fiflet meget med dæmpemateriale, og en lidt for lang port (i forhold hvad Troels anbefaler), giver denne højttaler fuldt ud ligeså meget bas som mine højttalere gav (med den gamle deling). Det er lidt tankevækkende at den lille 8 tommer enhed fylder rummet ud ligeså godt som de store skrumler jeg har stående. Bassen er mere pumpet (negativt ment) end mine 26W revelator, men kan sikkert tunes til at være 70-90 % så god.

Jeg har læst mig frem til, at en smal baffel (dipol) kan være endnu bedre end en bred. Jeg har kun forsøgt med en bred. Derfor overvejer jeg at forsøge med en baffel lig Linkwitz Riley's LX521:

Jeg er primært interesseret i at lave toppen og så lade mine subber tage over. Spørgsmålet er om jeg kan dele under 100 hz med 8"tommeren, uden at jeg rammer ind i x-max



Edited by Roky - 15 Apr 2015 at 22:16
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2015 at 10:04
Hej Roky,

Jeg har linket nogle gange til denne hjemmeside.


John Krekovsky designede hans Nao Note et par år før Linkwitz lavede sin LX521. Linkwitzes Højttalere ser lidt mere "funky" ud, men ellers er det samme problem de har prøvet og adresserer. Linkwitz har et godt forhold til SEAS og bruger derfor deres enheder. John Krekovsky bruger dem han finder rigtigt og er meget imødekommen hvis man har nogle lidt andre enheder som måske kan bruges.

Hans hjemmeside har også mange "tech studies" som du bør tage et kig på.

senilix
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2015 at 13:10
Hej senilix, 

tak for linket. Jeg studerede hans side, og kom til den erkendelse, at jeg fandt LX521 baflerne mere interessante. Jeg tænkte at det ikke kunne gå helt galt at forsøge, at bygge sådan et par bafler. Det tog noget længere tid end jeg lige havde forudset 10-12 timer, men resultatet er jeg rigtig godt tilfreds med!

Først skar jeg grovformen ud med en alm sav, hvorefter jeg anvendte min overfræser med det jern som har et kugleleje i bunden. Ved at lægge en helt lige træplade over de streger jeg havde lavet, lykkedes det mig at lave perfekte og vinkelrette snit. Det ser ret pro ud hvis jeg selv skal sige det.





Jeg er for nuværende endt på en deling ved:
sub 110 hz, 48 db
bas 110 48 db og 1000 hz 24 db
mid 1000 24 db og 6000 hz 24 db
dis 6000 hz db
Sub, mid og diskant er dæmpet 16 dB!, hvilket vel er mod al god skik i højttalerbyg...

Den høje deling mellem sub og bas fungerer overraskende godt, nok fordi de kun står ca 60 cm fra hinanden (der er også korrigeret for delay). Endelig har jeg fået den lidt fyldige bas, som jeg har savnet, samtidig med et præsentabelt udseende - Dog uden at den på nogen måde bliver så oppustet som de basrefleks jeg tidligere har haft. 

De lyder IMO seriøst godtBig smile





Edited by Roky - 01 Maj 2015 at 13:26
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2015 at 21:20
Hej Roky,

Ser godt ud. Som sagt. Linkwitz's ser mere funky ud. Og det er det samme problem de adresserer. Dine delefrekvenser ser rigtige ud. Baffelbredden er nøje afstemt til disse da dipol udfasningen bruges til at styre directivity med. 

Som du måske har fanget i noget af det du har læst, så var Linkwitz sent ude med den nye form. Han havde rodet rigtig meget med Orion i et forsøg på at gøre noget ved problemerne i den. Kritikken gik på at han kunne ikke komme videre med Orion formfaktoren og burde starte med et blankt stykke papir. Og da John Krekovsky allerede havde lavet den originale NaO Note et par år forinden, kunne man godt få fornemmelsen at Linkwitz valgte en lidt anden form på baflen for ikke at lave noget der var magen til NaO Note. Men akustisk er de nok ikke så forskellig. Og begge bafler minder om de gamle Infinity IRS beta som nok var forud for sin tid. 

Når det er sagt, så er jeg sikker på at Linkwitz's højttaler er en rigtig god højttaler og dine kloner spiller garanteret rigtigt fint.

Mvh,
Senilix
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2015 at 10:23
Hej Senilix

Tak for ros og interesse. 

Hvad jeg kan læse af Linkwits paper, bør baffelen optimalt set være endnu tyndere. Han nævner også at man ikke bør fræse ud bag ved enhederne, hvilket jeg har gjort. Samtidig har jeg jo heller ikke diskant bagpå. Det ville jo kræve en ny baffel hvis jeg skal følge Linkwitz opskrift. Jeg har dog ikke planer om at lave en ny baffel, alene fordi det kræver 1-2 dages arbejde at få et ordentligt resultat. Men det kunne være interessant at forsøge med bagmonteret diskant. Ved du hvad det gør for lyden?

Ja, jeg kan godt fornemme på flere tråde, at det lidt lyder som om at Linkwitz nærmest bare har kopieret John Krekovskys højttaler. Jeg kan også læse mig frem til at Linkwitz i mange år har undgået en 4 vejs højttaler- Lidt sjovt at han så forsøger sig med en, og lykkes med bravour- Ud fra de mange ekstremt positive reviews. 
Endvidere har jeg læst, at Krekovsky ytrer at Scanspeak-enhederne er bedre end SEAS enhederne, særligt hvis man ser på prisforskellen. Mine er en kombination af brugte, nye og nogle jeg havde liggende, hvorfor projektet ikke har kostet mange kr.

Jeg har forsøgt mig med lineær fasekorrektion, men har ikke helt besluttet mig for hvad der lyder bedst. Måske fordi begge muligheder lyder ret godt. Jeg har også leget med ekstrem stejl deling mellem sub og bas hhv 48 dB og 800 dB oktav. Jeg foretrækker klart den ekstremt høje deling. Lyden bliver med den højere deling endnu mere kontant.  

I starten skulle jeg lige vende mig til, at mellemtonen spiller over så bredt et register 1Khz-6Khz. Jeg er enig i at det teoretisk set giver rigtig god mening. Endvidere er jeg kommet til den erfaring, at det er mega vigtigt at dette område ikke spiller for højt i forhold til resten - Ellers lyder musikken alt for skarp i mine ører. 

Jeg har desværre ikke andre højttalere stående, så det er lidt svært at vurdere hvor godt lyder. Men de lyder bedre end alt andet jeg tidligere har rodet med. Hvis nogle nogle er interesseret i et lyt, er de velkomne. 


Edited by Roky - 13 Maj 2015 at 10:51
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2015 at 23:28
Efter at have læst lidt på Troels Gravesens hjemmeside, har jeg ændret på delefilteret:

sub 110 hz, 48db
bas 110 hz 48db og 800 hz  12db
mid 800 hz 12db og 3000hz 12db
dis 3000 hz 12db

Jeg har døjet med en lidt for pågående mellemtone, hvilket jeg formoder skyldtes, at jeg før delte mellemtone og diskant ved 6000hz. Linkwitz deler endda endnu højere i sin version. Jeg havde også på fornemmelse, at mit lydkort er lidt til den lyse side. I hvert fald døjer jeg ikke med en nasal lyd mere. Målemæssigt er det også ret tydeligt med den nye deling, at der er mindre niveau i området 2-6 Khz. (fremgår ikke af nedenstående figur.)

Jeg har også døjet med en for neutral/tør basgengivelser. Dette problem har jeg løst ved at have knap så meget EQ i bunden. På nedenstånede graf (målt i sweetspot) ses frekvensresponsen. Det ligner at der er enormt meget niveau i bunden. Jeg er nok til en lidt fyldig bas. Men hellere det end en fuldstændig tør og fraværende bas. Ender nok med at jeg skruer lidt ned for den.
  

Jeg har også arbejdet lidt på EQ, på henholdsvis bas, mellemtone og diskant, således at de spiller linært et godt stykke uden for delefrekvenserne. Det lyder efterhånden ret godt, hvis jeg selv skal sige det. Jeg har også arbejdet lidt med kabelføring: 


Det kan ikke ses på billederne, men jeg har også givet bafflerne 3 gange halvblank vandbaseret lak. 


Edited by Roky - 27 Aug 2015 at 00:50
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2015 at 09:48
Det ser godt ud - og in-room kurven er fabelagtig flot. Kan du ikke tage den med til julefrokosten? Seriøst?

Ang. ledningsføring er her lidt inspiration. Bøjlen afstiver også baflen.

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2015 at 12:38
Tak for ros :-)

Jeg har godt overvejet at afstive baflerne. Jeg ved dog ikke helt, om det er besværet værd. Samtidig er jeg ikke helt sikker på om jeg kan lave en løsning der visuelt spiller. 

Det var da en mulighed at bringe dem med på et træf. Ved dog ikke helt om de spiller på niveau med de højttalere i andre har lavet. I hvert fald er du/andre velkommen til at komme forbi til et lyt og en kop et eller andet. Jeg bor i Århus.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz