Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>
Author
Message
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
    Posted: 24 Sep 2014 at 21:12
Skalaen for dB er lige lovligt stor på dine billeder til at se frekvensgangen tydeligt. 

Når du deler ved 3 kHz undrer det mig lidt, at du i modfase får den dybeste dal ved 2,2 kHz.

I stedet for at bruge et notch filter kan delefrekvenserne justeres, så der bliver et gab mellem dem. F.eks. high pass for diskant ved 3100 Hz og low pass for mellemtone ved 3000 Hz.

Hvis lyden er for tør, så prøv at hæve basniveauet lidt. Dette forudsætter selvfølgelig separate basforstærkere.

På fasemålingen ser det ud til, at notch filteret er indlagt ved 2400 Hz. Hvad sker der ved mellemtonens fase omkring 630 Hz? 

Har du i øvrigt prøvet at foretage fasemåling i lyttepositionen?
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2014 at 10:12
Når du måler det samlede output fra to enheder, hvor den ene bevist er sat i modfase, betyder mikrofonplaceringen overraskende meget, så du skal være varsom med, at vurdere filtret ud fra hvordan den måling ser ud.
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2014 at 15:22
Enig. Målingen i modfase har udelukkende til hensigt at bestemme det korrekte delay mellem enhederne. Bortset fra dette formål er målingen nonsens. 
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2015 at 23:41
Så er der endeligt tid til at rode med højttalere igen Big smile

Projektet er stadigvæk det samme, men fokus er nu lineær fase.

skjensen: igen tak for guiden, den har været meget anvendelig!

Det jeg har gjort pt, er at måle enheder omkring og i sweetspot (for venstre kanal). Derefter har jeg lavet et gennemsnitlig respons for hhv. mellemtone og bas, så enhederne er blevet nogenlunde lineariseret. Jeg har kun dæmpet enhederne. 

Diskanten har jeg målt fra ca 1 meter afstand og tilført et low-shelf filter. Jeg har dæmpet 4 db fra 1400 Hz og ned.

PT er filteret delt ved 200 hz og 3000 Hz LR24 dB. Jeg har anvendt 1000 taps til at starte med .

Jeg har så korrigeret for delay ml enhederne bagefter. 

Her ses dele af signalvejen:


Det er i hvert fald en start, men jeg famler stadigvæk i blinde ift., hvordan jeg konstruerer et godt lineært filter. 

Jeg har haft lidt problemer med mærkelige digitale lyde når jeg bruger loop-funktionen i Jriver. Indtil videre har jeg installeret et virtuelt lydkort "Hi-fi Cable", som virker bedre end det lydkort, der oprindeligt er i bærbaren. Envidere er der problemet med lip-sync ved videoafspilning.


Edited by Roky - 25 Jan 2015 at 03:05
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2015 at 19:12
Så har jeg lidt målinger for de interesserede Big smile Begge taget i sweetspot.

Venstre:



Højre:


Har konstrueret filtrene ud fra den venstre højttaler, så synes egentligt at den højre ser udmærket ud! Måske jeg skal have justeret bunden en kende ned, men det må tiden vise.

Ang EQ, er alt nu udført i rephase. Først har jeg taget en række målinger i Room EQ Wizard (REW) omkring sweetspot. Herefter har jeg dannet en gennemsnitlig respons - Her har jeg udeladt målinger der vidste dybe nulls og lignende. EQ er så udført i rephase, med særlig hjælp fra REW's indbyggede EQ. 
Her har denne guide været særlig anvendelig !
http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=69725.0

Groft set har jeg ikke bare korrigeret derudaf, men derimod kun anvendt EQ med lav Q. Eksempelvis har jeg opnået ca. den her respons ved hjælp af kun tre filtre for mellemtonen (1/6 smoothing). Kan desværre ikke finde ud af, at ændre viewet i Rephase...



Som det kan ses, er EQ udført med linear-phase. Der står flere steder, at man ikke kan høre forskel på minimum og lineær phase. Jeg har ikke testet om jeg kan høre forskel, men kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle gøre det, når nu det er en mulighed.

Her et billede af bagsiden af højttaleren. Der burde være nok luft til enheden Big smile


Bemærk tape på den ene terminal, løb tør for stik...



Edited by Roky - 04 Feb 2015 at 19:44
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2015 at 19:36
Har jeg opnået lineær fase nu? - Det ved jeg faktisk. Det er særligt problematisk at måle, hvordan fasen rent faktisk forløber, da jeg ikke kan lave et loop-back der er præcist...Har faktisk ikke prøvet at lade REW bestemme t=o og så sammenligne fase, måske det kan give et brugbart resultat.

Her er et par waterfall-plots:

Først af bunden:



Opefter:


Hvad jeg kan læse mig til, er en udklingningstid på omkring 300 ms, en meget god regel at gå efter (Fra top og så 20 dB ned)

Det er tydeligt at jeg har en stående bølger/resonans (right?) omkring 50 Hz. Jeg tænker, at den er særlig svær at eliminere. I hvert fald er jeg godt tilfreds med rummet. Det skal i hvert fald ikke dæmpes mere i de høje frekvenser. 

Og hvordan lyder det så ? Det lyder markant bedre end alle tidligere forsøg på selvbyg ! Dårligere indspildninger lyder bedre end før, hvilket jeg tror er pga langt bedre faseforhold. Gode indspildninger lyder tæt på eminent! Jeg kan tydeligt fornemme hvor instrumenter er placeret henne i lydbillede, samt at der er luft omkring hvert spor. 

Mit første forsøg på at konstruere filtre i rephase, lød en del bedre end default filtre i Jriver. Nu har jeg forsøgt med ca 10 forskellige filtre og jeg er ved at være rigtig godt tilfreds med resultatet!
Filtrene er således (alle LR)
Sub 40 hz 20 dB
Bas 200 hz 12 db
Mid 200 hz 12 db - 3000 24 db
Dis 3000 24 db

Ris/Ros modtages gerneBig smile


Edited by Roky - 04 Feb 2015 at 19:52
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2015 at 15:42
Hermed en ny måling. Filtrene i bunden er LR48 db og brickwall mellem bas, mid og dis.
Den er foretaget ca 20 grader off axis, ca 50 cm væk:


Blå: Filtre udført med minimum delay
Karry: Filtre udført med minimumdelay OG fasekorrektion
Rød: Samme som karry, dog diskant uden delay - Det er tydeligt at fasen går helt amok omkring delingen (2500Hz, brickwall)

Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 21:45
Hej Roky

Det er dejligt at høre, at du kan lide lyden af filtrene. Det er modigt af dig at bruge brickwall til delefiltrene, selv har jeg fokuseret på LR 24dB. Har du prøvet at sammenligne brickwall med andre XO-hældninger?

Jeg forstår ikke helt hvad der sker med fasen i figuren. Påvirker filteret fasen?

Jeg plejer at foretage Rephase arbejdet i to tempi. Først udrettes fasen for hver højttalerenhed, også langt videre end delefrekvenserne. Denne fil gemmes som en basis. I næste trin anvendes lineær fase filtre og frekvenskorrektioner mv. Disse påvirker slet ikke fasen, hvilket jeg har verificeret ved kontolmålinger. 

Det er dejligt let at anvende lineær fase DSP, da fasen ikke ændres fra det oprindeligt fastlagte. Dette medfører også, at der med lineær fase kan foretages frekvenskorrektion med meget høje Q-værdier uden de sædvanlige negative effekter, som stammer fra fasepåvirkningen!

www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 22:30
Tak for respons. Det går i hvert fald fremad. 

Hvordan får du fasemålinger ud fra REW eller holm-impulse, så de ser nogenlunde ud?. Mine forsvinder når jeg laver average i REW. Endvidere kan jeg ikke eksportere filer fra holm-impulse og over i rephase.

Figuren var egentligt bare et eksempel på, hvordan fasen mellem de to enheder forløber - De er taget hvor begge enheder spiller. 
Den "røde" måling, altså diskanten, den viser at fasen går helt amok mellem mid og diskant, hvis det er at jeg ikke korrigerer for den tidsmæssigt. Med andre ord viser det, at hvis der skal anvendes brickwall-filtre, så er det essentielt, at enhederne er tidsmæssigt korrigeret.
Den blå måling, her har jeg anvendt "minimum" under EQ i rephase - dvs ingen fasekorrektion
Den karrygule der har jeg anvendt "minimum" under EQ i rephase OG efterfølgende anvendt lineær fasekorrektion under den anden tab i rephase. 

At fasen går helt amok omkring 400 hz, skyldes sikkert at det er svært at måle? - Og muligvis at jeg kun har anvendt brickwall på den ene side af filtret for bassen dvs kun opadtil (400 hz) og ikke nedadtil. At jeg ikke har gjort det for alle enheder, skyldes at responsen nedadtil kræver flere "tabs" for at responsen forløber lig filtret. Dvs responsen er helt off ved brug af 8192 tabs omkring 50 hz.

Jeg prøvede også at lave et LR filter med 1000dB afruldning pr oktav!  - Det minder i nogen grad om brickwall. For at det teoretiske filter og den faktiske respons er ens, så kræver det bare vildt mange tabs i bunden - Jeg forsøgte med 65000 tabs!. Dette introducerede omkring 650 ms delay, hvilket jo er kæmpe problematisk ved videoafspilning. CPU load, var dog intet problem !
Selvom det lød ganske udmærket, så rendte jeg ind i et MEGET irriterende problem - Der kom en mærkelig lyd ud højttalerne ved visse frekvenser - Ala som om at der var ekko. Det var kun ved enkelte passager dog. Jeg har læst omkring det, men jeg er ikke helt sikker på hvad problemet er. Kommer til at tænke på (altid en god ide at få tankerne ned på skrift), at det måske skyldes, at jeg bør lave et lille overlab mellem delefrekvensen, så der ikke opstår samme hul i frekvenskurven ved of axis...Måske det er helt langt ude :D

Tilfældigt stødte jeg på en videnskabelig tekst, der havde undersøgt hhv brickwall og LR filtre. Konklusionen var blandt andet, at hvis man anvender for stejle filtre, opstår der hurtigere lyttetræthed - Særligt off axis fra enheder. Envidere at man ikke bør gå over LR 48dB filtre. Det er naturligvis mine øre der skal bestemme, men for nuværende, er jeg gået tilbage til LR48 mellem sub og bas og LR24 mellem hhv bas og mid og mid og dis.


Edited by Roky - 09 Feb 2015 at 22:31
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 22:49
I REW's real time analyzer måles ikke fase, forvrængning og lignende.

Fase måler jeg altid med Holm. Målingen udlæses med Export - knappen findes under hver måling, og standardparametrene afleverer en tekst-fil med frekvens, dB og fase i grader. Du kan kontrollere tekstfilens indhold ved sammenligning med grafen i Holm. Filen kan umiddelbart indlæses som måling i Rephase.

For mellemtone og diskant korrigerer jeg til lineær fase i lyttepositionen. Bassen kører fasen rigtig mange grader rundt, og ved udretning giver det en svampet og slap bas. I stedet måler jeg bassen meget tæt på enheden (5-10 cm, husk lav lydstyrke under måling) og udretter den så til lineær med samme gradtal som de øvrige enheder. 

Fasen skal ikke nødvendigvis rettes til 0 grader, det er kun vigtigt at holde samme gradtal for alle enheder.
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz