Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
    Posted: 24 Apr 2014 at 22:46
Jeg får abstinenser af at se det der.
Det ser rigtig godt ud!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2014 at 22:47
Tak Smile

Har leget lidt med EDGE og lavet en test front. Her er simuleringen:


Og her er en hurtig måling af diskant og mellemtone:


Diskant måling lånt fra SB accoustics hjemmeside:

Min måling:



Mellemtone - måling lånt fra SB accoustics hjemmeside:

Begge enheder er delt ved 2,8 Khz. 

Jeg synes selv det er ret flotte målinger. Eneste jeg pt har korrigeret, i det hurtige filter, er et notch ved 347 Hz og så baffelstep.

Umiddelbart er jeg OVENUD tilfreds - På trods af jeg kun har brugt 2 timer på justering af filter indtil videre. Bassen er kontant og med punch og en fornøjelse i alle genrer. Lydbilledet er stort og åbent, med en varm og "naturlig" klang. Spiller også godt ved lav volumen. Klart bedre end den lukkede trevejs jeg byggede sidst. 








Edited by Roky - 28 Apr 2014 at 23:13
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2014 at 11:22
Hermed et billed af de "færdige" højttalere. 

Filteret pt:

Bassen: 170 Hz LR48db - Ingen anden korrektion
Mellemtone: 90 Hz bessel - 2800 Hz LR12 (Korrigeret for baffelstep)
Diskant: 2800 Hz LR12

Jeg har ingen idé om hvorfor bessel til mellemtonen er optimalt - Men det er det ifølge mine ører.

Som det er nu, er jeg ganske godt tilfreds, men der er plads til forbedring. Eksempelvis synes jeg at bassen er en kende "flæsket". Det hjælper naturligvis at skære af i bunden, men det gavner ikke det samlede billede.

Hvis nogen har erfaring med Alpha 15A og om det skyldes den måde jeg deler på, må i meget gerne byde ind. Jeg ved ikke om jeg kan blive helt fri for den lidt flæskede lyd, da jeg har læst at det er sådan den "lyder". 







Edited by Roky - 21 Aug 2014 at 11:25
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2014 at 11:47
Dernæst har jeg længe haft lyst til at prøve aktive filtre på computer, i stedet for miniDSP som jeg bruger nu. Det er ikke fordi der er noget galt med miniDSP, men vil gerne prøve en mere direkte signalvej.

Valget er faldet på Behringer FC610 som pt er det eneste kort jeg kunne med 8 analoge udgang OG digital ind/analog ind, samt har USB tilkobling til computer - Til en pris der er til at betale (ca 1400 kr) - Andre kort med USB tilkobling eks Steinberg koster adskillelige tusinde kr.
Hvad jeg kan læse om det, har folk meget gode erfaringer -eks. latency skulle ikke været noget problem overhovedet. Støjmålinger skulle også være ganske udmærkede, omend ikke de allerbedste på markedet -(sikkert ganske meget bedre end miniDSP). Jeg håber at det lever op til forventningerne. 




Til at lave filtre vil jeg bruge Jriver (50 $), som er et smart mediecenter der både kan afspille film og musik. Jriver har inbygget IRR filtre og mulighed for at bruge FIR filtre - Som kan dannes ved hjælp af eks Rephase (Freeware). Basale filtre og EQ i Jriver er lige så lette at implementere som i MiniDSP. 



Det ekstra sjove i eksperimentet, er at kunne få ekstern lyd ind i lydkortet, derfra til Jriver og ud igennem lydkortet igen (noget der normalt er svært at få til at fungere). Herved kan jeg bruge analoge og digitale lydkilder som jeg har lyst til. Jeg ved at Steinberg har lavet en ASIO driver (freeware) der kan lave denne smarte routing. 

Volumenkontrol vil jeg lægge efter lydkortet, så jeg opnår bedst mulighed gain.





Edited by Roky - 21 Aug 2014 at 11:55
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2014 at 13:25
Hej Roky.
Du kommer meget længere med et aktivt system i hvertfald i bassen, der er jo nogen tab som bare ikke kan være anderledes med OB, men det kan nemt klares med DSP. Nu er det et nydeligt kabinet du har lavet, men en H-baffel til bassen havde gjort en stor forskel, feks. 16 cm på hver side side af enheden (forside og Bagside). Kabinettets sider skal så bare meget stærke pga. trykket fra bassen.

Har selv to stk. 12" servostyret fra GR-Research med egen servoforstærker pr. side, og der er smæk på ned til 20Hz. Det kan endda gå endnu dybere. Med den H-baffel kan de spille pænt op til 300Hz. Jeg deler dog ved 200Hz. over til en bånd mellemtone. Bare et lille input.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2014 at 17:11
Hej Eriek,
Tak for input og ros. 

Den primære grund til at jeg ikke har forsøgt mig med H-baffel, skyldes at jeg synes det er for grimt. Hvad jeg lige husker, så synes jeg ikke det gav substantielt mere end med den U-baffel jeg har nu. Men vil da lige prøve det af ved lejlighed.


Edited by Roky - 21 Aug 2014 at 17:11
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2014 at 17:41
Du giver enheden samme betingelser på for og bagsiden i en H-baffel og bastrykket på forsiden bliver kraftigere end ved en plan frontbaffel, dvs. et samlet set et større bastryk. Muligheden for at gå højere op i frekvens er bedre for U-baffel.
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2014 at 19:50
Hej Roky,

Godt at se dit færdige projekt. Har du prøvet at anvende JRivers indbyggede volumenregulering i stedet for en efterfølgende passiv volumenkontrol? JRiver har 64 bit opløsning, og lyden er langt bedre end den passive volumenkontrol i f.eks. min Benchmark.

Når du nu har gang i din Behringer FC610 ville det være lige til at afprøve et aktivt setup. I JRiver kan du kopiere de to stereokanaler til f.eks. 6 kanaler og anvende delefiltre på hver kanal. Derefter  kan 6 af Behringerens analoge output føde de tilhørende forstærkerkanaler og højttalerenheder. 
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2014 at 10:23
Hej skjensen, 

Nej ikke endnu, men det vil jeg da helt klart prøve af. Føler mig dog lidt mere sikker ved at have den passive volumenkontrol, så der ikke sker uheld med volumen. 

PT bruger jeg min Harman Kardon Signature 1.0 som volumenkontrol. Den har jeg nemlig en fjernbetjening til. Min behringer lydkort har også analog volumenkontrol, men ingen volumenkontrol. 

Ang det med at kopiere kanaler, så er det noget jeg først lige har fundet ud af. Er det korrekt forstået at jeg i output sætter mit lydkort til 7.1 og ingen behandling af lyden. I Parametric Equalizer da går al lyd igennem Left og Right. Finten er så at tilføje x* "mix channel" og så kopiere lyd fra eks Left til Center og så lave filtrering på Center som så er udgang 3 på lydkortet. 

Er det den korrekte måde at gøre det på ? 

Iøvrigt kan jeg tilføje, at loopback fra andet end Jriver fungerer uden problemer. Det vil sige vil jeg høre lyd fra youtube skal jeg blot ind i File => Open Url => og så kopiere det her ind: live://loopback.

Der er en kende problemer med lip sync, men det kan nok minimeres på sigt ved at indføre et delay.
--------------------------------------------------------

Hvordan går det med din SB satori DIY, endte du med lukket, åben baffel eller ?


Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2014 at 22:55
Mit Satori projekt blev forsinket, da jeg pludselig måtte bruge nogle måneder på at flytte min forældre på plejehjem og slås med kommunen i den anledning. Det var en lang og anstrengende kamp. 

MEN resultatet (Satori) er blevet rigtig godt. Kabinetterne er bygget med fleksibilitet for øje, så volumen kan varieres fra 10 til 45 liter, både være basrefleks eller lukket, og endelig er bagsiderne aftagelige, så det er let at eksperimenter med dæmpning og indretning internt. Mit foreløbige slutpunkt er lukket kabinet på 15 liter. Men bassen ruller lidt for tidligt af, så jeg er ikke færdig med at eksperimentere med kanbinetsvolumen og dæmpning.
Delefrekvenserne er 1900 Hz (Butterworth, 24dB) mellem mellemtone og diskant, og 90 Hz (Butterworth, 24dB) mellem mellemtone og subwoofer. Filtrene er bygget i JRivers DSP Studio, hvorfra signalet via en 6 kanals DAC leveres til effektforstærkere og subwoofer. Det giver mulighed for indførelse af delay mellem kanalerne, så signalet fra højttalerenhederne på en flad baffel og subwoofer når samtidig frem til lyttepositionen. Fasen lineariseres ved dannelse af filtre i RePhase, som JRiver importerer via det indbyggede Convolver interface. Der er mange parametre at udmåle og justere på, så der er stof til justeringer en rum tid fremover Smile

Software volumenkontrollen i JRiver tager det lidt tid at blive tryg ved, men det er mest en vanesag. Den står altid som man efterlod den ved afslutning af JRiver.

Ved kopiering af kanaler har du gjort rigtigt ved at bruge "Mix channels" og Copy. Her er det lidt af en udfordring til et aktivt stereo setup, at JRiver navngiver sine kanaler efter surround 7.1 terminologi. Oversættelsen af kanalnavn i JRiver til DAC'ers nummererede kanaler i et 3-vejs stereo setup er:

Kanal Fork. Kanal DAC Kanal Convolver
Left L 1 0
Right R 2 1
Center Center 3 2
Subwoofer Sub 4 3
Surround Left SL 5 4
Surround Right SR 6 5

For fuldstændighedens skyld er kanalnumrene i Convolver også inkluderet.

I DSP Studio under "Output format" skal antallet af kanaler øges fra stereo til det ønskede antal, f.eks. 5.1 for 6 kanaler.

Så er du ellers klar til at bygge filtre. Hvis "Left" f.eks. skal være venstre diskant, indlægges high pass filter på denne kanal, og DAC'ens linje 1 analog udgang tilsluttes effektforstærkeren til venstre diskant. Udjævning af frekvensgang for diskanten kan også foretages med DSP "Adjust a frequency".

JRivers indbyggede volumenkontrol regulerer for alle kanaler samtidig, og derfor er den en god mulighed for en DAC med dårlig volumenkontrol eller en DAC helt uden som min egen ESI Gigaport. ESI'en er i øvrigt lydmæssigt rigtig god og til en meget lav pris. 

Pyh, det blev langt, da jeg først kom til tastaturet. Nu må jeg stoppe for i dag.


Edited by skjensen - 02 Sep 2014 at 23:01
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz