Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
    Posted: 04 Sep 2014 at 18:50
Det lyder som en træls omgang med dine forældreUnhappySmile

Spændende projekt med Satori Thumbs Up

Igår og om lidt vil jeg til at rode igen med delefiltre. 

Jeg har fint hul igennem til alle enheder og har da også fået det hele til at spille, men er langt fra tilfreds med lyden endnu - Den er pt for steril til min smag og er som om at lyden ikke slipper fri af kasserne. Om det er pga fasen eller de forholdsvis stejle filtre eller? Jeg deler ved 45 Hz, 200 Hz og 2800 Hz 24 BW filtre. Erfaringen fra miniDSP var at jeg foretrak 12 db LR filtre - Hvilket ikke er muligt med Jriver. Så jeg vil forsøge med 12 dB BW filtre mellem mellemtone og diskant. Endvidere er jeg ikke vild med en lineær diskant, så jeg vil forsøge med en afruldning opadtil. 

Mit næste skridt bliver at måle på højttalerne efter vejledningen på dette link 

Hvordan måler du dine enheder i praksis når du skal lave delefilter ?



Edited by Roky - 07 Sep 2014 at 16:08
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2014 at 13:05
Ja, det har været en rigtig træls omgang med mine forældre. Men tilbage til målingerne.

Når jeg går målrettet efter etablering af delefiltre i ud fra givne delefrekvenser i et konkret setup af stereoanlæg, rum, højttalernes placering i rummet etc, bruger jeg nedenstående sekvens, hvor der ikke lægges vægt på måling af højttalerne som sådan. Måske kan det bruges som inspiration. 

Forudsætningerne er afspilning i JRiver og brug af programmets DSP Studio, samt måle- og korrektionsprogrammerne HolmInpulse, rePhase og REW. 

Målesekvens med mikrofonen placeret i lyttepositionen og måleprogrammet sat til at medtage rummets påvirkning (ingen gating):
1.    Mål frekvensgang for hver højttalerenhed for sig. Start med diskanten, da den er lettest at færdiggøre.
1.1. Foretag korrektion af frekvensgang til ønsket profil ved DSP Studio. Begræns så vidt muligt korrektionerne til reduktion af volumen for frekvenser, da forøgelse af lydstyrken ofte giver en forvrænget lyd.
1.2. Kontroller effekten ved fornyet måling. Filtrene her og i senere eksempler indføjes i signalvejen gennem loopback i JRiver.
1.3. Vælg så vidt muligt samme frekvenskorrektion for højttalerenhederne i venstre og højre kanal.
2.    Indlæg delefilter med den valgte frekvens og stejlhed i DSP Studio. Mål frekvensgang og fase via loopback. Bemærk, at IIR-filtrene påvirker fasen. Kontroller ved impulsvindue, at kraftigste impuls er positiv – i modsat fald skal fasen vendes 180 grader.
3.    Korriger fase efter import af målingen i f.eks. rePhase. Dette er en noget kompliceret proces, som inkluderer mange parametre, og det er et studie for sig, men samtidig meget givende for lyden.
3.1. Fastlæg mål for fasen, f.eks. 0 grader. Det vigtigste er, at dette tal holdes konstant for alle højttalerenheder. Vær omhyggelig med at korrigere fasen på begge sider af delefrekvensen.
3.2. Dan fasekorrektionsfil. Bemærk, at der skal dannes særskilt fil for hver samplefrekvens (44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz, 96 kHz, etc.). Convolver kan skifte automatisk mellem disse, så man skal ikke tænke på dette ved afspilning. Der sker tidsforsinkelse ved anvendelse af FIR-filtre, som er proportional med filterets længde, og af denne grund SKAL filtrenes længde være ens for alle højttalerenheder. Fasekorrektion bør udføres separat for højre og venstre kanal.
3.3. Convolution aktiveres i DSP Studio. En lille styrefil skal udarbejdes, syntax findes her: http://convolver.sourceforge.net/config.html. Se linket på siden til eksempelfiler.
3.4. Kontroller fasekorrektionen ved loopback i JRiver.
4.     Gentag punkterne 1-3 for mellemtone og bas (og evt. andre enheder)
5.     Fastlæg tidsmæssig relation mellem enhederne, så lyden når frem til lyttepositionen samtidig.
5.1.  Mål afstanden fra hver enhed til lyttepositionen med målebånd eller lignende. Et udgangspunkt for delay mellem enhederne findes ved: (forskel i afstand) / (lydens hastighed).
5.2. Vend fasen for mellemtoneenheden.
5.3. Mål frekvensgangen, f.eks. med REW’s real time analyser under afspilning af pink noise (findes som funktion i JRiver). Varier delay i DSP Studio, så frekvensdykket bliver størst muligt ved delefrekvenserne. Ved dette delay er modfasen mest ”perfekt”, og når fasen efterfølgende vendes korrekt vil enhederne tidsmæssigt stemme overens. Et rimeligt mål for præcision vil være justere delay med 0,01 millisekunds nøjagtighed.
6.    Lydniveauet mellem højttalerenhederne (kanalerne) justeres i DSP Studio med ”Adjust volume”, så forskelle i gain mellem forstærkere og højttalernes følsomhed korrigeres. Dette hænger delvis sammen med punkt 1.1., hvor profilen for den ønskede ”house curve” fastlægges. Det er f.eks. almindeligt at vælge en hævning i basregionen og afrulning af diskanten ved høje frekvenser. En helt ret frekvensgang for højttalere i et lytterum er uanvendelig, mens det er helt OK at have som mål i et lyddødt rum.
 
Evt. kan punkt 3 udelades, da det er klart mest tidsmæssigt og teknisk krævende. Men samtidig bibringer faselinearisering i lyttepositionen musikken rigtig meget i form af detaljer, blødhed, dynamik og lydbillede.


Edited by skjensen - 07 Sep 2014 at 13:07
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2014 at 23:09
Mange tak for den meget udførlige vejledning:) 

Den måde at måle delay på, vil jeg prøve i morgen. Da jeg forsøgte det for nogle dage siden, var jeg ved at blive godt irriteret. Umiddelbart kan man ikke bruge loopback i REW, til at måle fase via loopback, da jeg bruger USB mic. Jeg Googlede mig så frem til at HolmImpulse kunne nulstille loopback - men det virkede KUN hvis jeg ikke skiftede mellem programmer - eks jriver og Holm. Det fandt jeg ud af da impulsresponsen konstant skiftede. Jeg fandt så på, at jeg manuelt kunne slukke for mellemtone eller diskant. Men jeg synes stadigvæk ikke at målingerne var særlig konsistente. 1 ms delay et eller andet sted i signalvejen ødelægger jo præcisionen...

Har også fået konstrueret nye filtre, da jeg endelig har anskaffet mig et sæt deltalite ii 2515. Jeg forsøgte mig med at måle mellemtone/bas ud, ligesom din beskrivelse, og resultatet er blevet rigtig godt. Omend jeg skal arbejde lidt mere med overgangen, da mellemtonen arbejder lidt for meget. Målinger tæt på højttaleren til korrektion af mid/bas synes jeg ikke gav et godt resultat.

Når det er på plads, vil jeg lege med rePhase.

EDIT: min mikrofon er en Umik-1 fra miniDSP



Edited by Roky - 18 Sep 2014 at 23:13
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2014 at 21:28
Ok så fik jeg leget med deling mellem mellemtone og bas. 
Mellemtone 200 Hz 12 db. Giver ca 18 db afruldning mellem 200-100 Hz.
Bas: 150 Hz 12 db.
Her er et billede af responsen for begge højttalere uden subwoofer:



Der er korrigeret for hvad jeg tror er dipol peak, samt baffelstep. 


Med sub:


Med subben lavede jeg målinger i:
Sweetspot (SS)
Højre for SS
Venstre for SS
Foran SS
Bagved SS
10 cm over SS

Herefter lavede jeg en average respons og korrigerede så bassen. Jeg gjorde det kun for den ene kanal.







Edited by Roky - 19 Sep 2014 at 21:33
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2014 at 21:38
Roky, hvis jeg læser dit respons rigtigt dykker de 15dB mod toppen - det virker af meget Ermm

Du har 180dB område på din y-akse. Prøv evt. at smoothe dit respons lidt og snæver område for y-aksen ind.


Edited by bknielsen - 19 Sep 2014 at 21:38
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2014 at 22:06
bknielsen: Ja, du har ret, der er meget fald på kurven. Og sikkert en del for meget, når jeg får lyttet noget mere. Jeg stiler efter at have et dyk på 5-6 db eller lidt mere opadtil, da jeg ellers synes det bliver for lyst. Det er især på de mindre gode optagelser, jeg synes at det lyder for skingert, hvis der er fuld niveau på diskanten. 

Heldigvis kan jeg med 3 klik ændrer niveauet som jeg lyster.

Her er en måling med 1/2 smoothing. En højttaler målt fra sweetspot med vinkling direkte mod mikrofonen. Normalt bruger jeg ingen eller lidt vinkling mod sweetspot.





Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2014 at 22:27
Nu er det lettere at se. Jeg må stadig anke ldt mod skaleringen på din y-akse, men, det ser da ikke så tosset ud op til 4 - 5khz, over 5kHz kunne se se ud til at være dæmpet rigeligt. Dit dyk omkring 150 Hz er sikkert rummet.

Men, måler godt og lyder godt er ikke altid det samme. Den smule jeg har bygget er også endt med at hælde lidt mod toppen. Hvor meget synes jeg afhænger af konstruktionen.

Jeg må prøve en mini DSP engang, så jeg også tilbagelænet kan klikke mig frem til et filter Wink
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Sep 2014 at 00:02
Det kom til at se noget fjollet ud, hvis jeg ændrede på y-aksen, men der skal nok komme flere målinger.

Er skiftet over til at bruge lydkort, som kan ses på forrige side. Jeg bruger Jriver, som har en indbygget delefilter-funktion. Det er faktisk endnu hurtigere at bruge end miniDSP. Og så er det både billigere og lyder bedre IMO.

1400 kr for det lydkort vil jeg i hvert fald mene er en rigtig god deal- Og så er der 3 års fuld garanti via Thomann. Gad vide hvor godt det performer ift Groundsound...

Ja, det er meget komfortabelt Big smile



Edited by Roky - 20 Sep 2014 at 00:03
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2014 at 21:26
Det glæder mig, at du kunne bruge beskrivelsen af trinene. Din måling ser god ud efter lidt udjævning. 

Diskantens afrulning mod toppen ser fornuftig ud. Jeg har opgivet at finde et niveau, der passer til al musik og har i stedet valgt at lægge et niveau, der fungerer ved de gode indspilninger, og så kan der suppleres med lidt ekstra afrulning, når der er en skinger diskant. Prøv dig lidt frem med hvilket frekvensområde, der skal sættes ind overfor. I mange indspilninger ligger problemerne lavere end man umiddelbart skulle tro, måske allerede ved 5-7 kHz. 

Holmimpulse er bekvem at arbejde med, og målingerne er meget enkle med UMIK-1, som jeg også bruger. Ved brug af multikanal DAC kan jeg imidlertid ikke få den til at gennemføre et frekvenssweep ved loopback gennem JRiver. Mange har tilsvarende problem. Derimod er det enkelt at køre gennem en 2-kanal DAC.

For en delvis løsning spiller jeg pink noise i stereoanlægget og måler frekvensgangen med REW og UMIK'en tilsluttet an anden PC. Imidlertid mangler måling af fasegangen ved et enkelt frekvenssweep på tværs af alle enheder/kanaler ved denne metode.
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2014 at 00:11
Ja, det er/var virkelig guld værd, med den måde at måle delay på. Endnu en gang tak :)
Her er mit resultat med delay for mellemtone og diskant - Delling ved 3Khz:

Og hvordan de summerer med enhederne i fase:

Her er en fasemåling af diskant og mellemtone.

Karryfarvet: mellemtone
Rød: diskant efter notch
Grøn: diskant uden notch.



Da jeg bruger BW12 db filtre, giver det et 3db hæv omkring skæringsfrekvensen. Dette hæv udlignede jeg med et notch EQ.

Fasemålingerne skal nok tages med et gran salt - Taget ca 40 cm væk fra enhederne, 15 grader off axis.

Det med at ændre området 5-7 khz vil jeg da forsøge mig med så. Pt spiller det ganske godt- Ja klart bedre end noget jeg tidligere har bygget. 
Men vil gerne have endnu mere "dynamik" - Til tider er lyden lige tør nok til min smag, så byd gerne ind. 



Edited by Roky - 23 Sep 2014 at 00:20
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz