Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015

 Post Reply Post Reply Page  <1234 7>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
    Posted: 15 Apr 2014 at 09:19
Det tror jeg ikke, der et præcist svar på.
Jo dybere du gør dem, jo mere understøtter du bassen. Men på et tidspunkt bliver de akustiske egenskaber på for og bagside af baflen for forskellige. Og det vil med garanti også påvirke lyden.

Personligt ville jeg finde nogle 10 - 12 cm brædder og sætte på siderne. Og så fortsætte forsøgene med pap-vinger i forskellige udformninger og vinkler ift. baflen.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2014 at 16:19
Originally posted by ronnie rasmussen

du kunne måske med fordel smoothe dine målinger en smule


Hermed 1/24 smoothing - Det er en ikke-gated måling - Ved ikke helt hvor mange ms jeg skal sætte den til når det er dipol, eller om det har betydning.

 


Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2014 at 21:18
Det giver ikke megen mening, at måle gated, når det er bas-output du vil undersøge i en normal størrelse stue. Så du gør det helt rigtigt.
Alternativt kan du måle med hvid-støj og fft-analyse.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2014 at 22:37
Eller du kunne måle gated for mellemtone og diskant og uden - for bas.
På den måde får du lidt mere infomation omkring hvad rummet bidrager med, eller stjæler, samt hvad højttaleren egentlig kan.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2014 at 12:31
Hvid-støj og fft-analyse har jeg ikke prøvet før. 

Jeg tænker at ved en gated måling til dipol, skal tiden i ms være højere end ved en almindelig kassehøjttaler, da lyden fra mellemtonen skal nå at reflektere fra bagvæggen. 

Den her beregner er ret smart http://mehlau.net/audio/floorbounce/




Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2014 at 22:36
3 spørgsmål:
Er en W-baffel og en ripol ikke samme princip, kun med den forskel at wooferne i en Ripol er vendt mod hinanden?
Og er disse to OB principper ikke at foretrække pga. vibrationsudjævningen? Eller er der ulemper?
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2014 at 22:56
Her en måling med en baffel med SB accoustics enheder. Mellemtonen er fin nok (deler ved 2,8 KHz):



Diskanten er dog noget i hegnet Embarrassed - Jeg har rodet lidt med EDGE - men synes ikke jeg kan få en ordentligt respons (rektangel baffel.):


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2014 at 22:57
Den mærkelige respons ved 50 Hz er naboen som øver musikWink

Dybden på vingerne bliver 16 cm - De lydmæssige forskelle og det jeg kan måle mig til, er nærmest ikke eksisterende selvom jeg gør dem længere.


Edited by Roky - 17 Apr 2014 at 23:00
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2014 at 00:26
Skitse i SketchUP. 46 cm i bredden og 106 cm i toppen.


Træet bliver 21 mm finsk krydsfiner (som er hentet og skåret ud pr mål). Fronten bliver todelt sådan at jeg kan eksperimentere med forskellig placering af mellemtone og diskant.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2014 at 00:12
Hermed et billed af 2 dages arbejde:

Det er første gang at et projekt fra min side er gået så gnidningsfrit og hurtigt. Fod og frontbaffel er skruet på. Resten er forboret, skruet og limet. Hullet til bassen er lavet 3-4 mm for stort, så jeg kan prøve en emminence deltalite II 2515 af, hvis jeg en dag får muligheden (huller er ifølge datablad ens med Alpha 15a). Der bliver ingen synlige skruer forfra.

Kabinetterne er yderst solide og stive, så ingen grund til yderligere dæmpning.

Jeg har frontplade til toppen klar, men jeg vil ikke bore endelige huller, førend jeg har ramt den optimale placering af enheder.

Ydermere er det virkelig en fornøjelse at arbejde med krydsfiner ift MDF.





Edited by Roky - 24 Apr 2014 at 00:14
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz