Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015

 Post Reply Post Reply Page  <1234 7>
Author
Message Reverse Sort Order
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
    Posted: 01 Maj 2015 at 13:10
Hej senilix, 

tak for linket. Jeg studerede hans side, og kom til den erkendelse, at jeg fandt LX521 baflerne mere interessante. Jeg tænkte at det ikke kunne gå helt galt at forsøge, at bygge sådan et par bafler. Det tog noget længere tid end jeg lige havde forudset 10-12 timer, men resultatet er jeg rigtig godt tilfreds med!

Først skar jeg grovformen ud med en alm sav, hvorefter jeg anvendte min overfræser med det jern som har et kugleleje i bunden. Ved at lægge en helt lige træplade over de streger jeg havde lavet, lykkedes det mig at lave perfekte og vinkelrette snit. Det ser ret pro ud hvis jeg selv skal sige det.





Jeg er for nuværende endt på en deling ved:
sub 110 hz, 48 db
bas 110 48 db og 1000 hz 24 db
mid 1000 24 db og 6000 hz 24 db
dis 6000 hz db
Sub, mid og diskant er dæmpet 16 dB!, hvilket vel er mod al god skik i højttalerbyg...

Den høje deling mellem sub og bas fungerer overraskende godt, nok fordi de kun står ca 60 cm fra hinanden (der er også korrigeret for delay). Endelig har jeg fået den lidt fyldige bas, som jeg har savnet, samtidig med et præsentabelt udseende - Dog uden at den på nogen måde bliver så oppustet som de basrefleks jeg tidligere har haft. 

De lyder IMO seriøst godtBig smile





Edited by Roky - 01 Maj 2015 at 13:26
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2015 at 10:04
Hej Roky,

Jeg har linket nogle gange til denne hjemmeside.


John Krekovsky designede hans Nao Note et par år før Linkwitz lavede sin LX521. Linkwitzes Højttalere ser lidt mere "funky" ud, men ellers er det samme problem de har prøvet og adresserer. Linkwitz har et godt forhold til SEAS og bruger derfor deres enheder. John Krekovsky bruger dem han finder rigtigt og er meget imødekommen hvis man har nogle lidt andre enheder som måske kan bruges.

Hans hjemmeside har også mange "tech studies" som du bør tage et kig på.

senilix
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2015 at 22:08
Hermed lidt nye opdates. 

Må erkende at jeg ikke har været helt tilfreds med mængden af og fornemmelsen af bas i systemet. Hidtil rullede 15"erne selv af i bunden, hvor 26W revelator tog over (48db ved Hz). Nu har jeg forsøgt at dele bas og sub 48 db ved 65 dB. Bamm, nu er der for alvor tyngde i lyden! Det betyder så, at 15"'erne spiller fra 65 hz til 175 hz, hvad jeg vil mene er noget spild af membranareal. Jeg når ALDRIG x-max ved denne deling - Eller noget der er tæt på!

For sjov byggede jeg en klon af troels gravensens 3-way classic. Uden at have fiflet meget med dæmpemateriale, og en lidt for lang port (i forhold hvad Troels anbefaler), giver denne højttaler fuldt ud ligeså meget bas som mine højttalere gav (med den gamle deling). Det er lidt tankevækkende at den lille 8 tommer enhed fylder rummet ud ligeså godt som de store skrumler jeg har stående. Bassen er mere pumpet (negativt ment) end mine 26W revelator, men kan sikkert tunes til at være 70-90 % så god.

Jeg har læst mig frem til, at en smal baffel (dipol) kan være endnu bedre end en bred. Jeg har kun forsøgt med en bred. Derfor overvejer jeg at forsøge med en baffel lig Linkwitz Riley's LX521:

Jeg er primært interesseret i at lave toppen og så lade mine subber tage over. Spørgsmålet er om jeg kan dele under 100 hz med 8"tommeren, uden at jeg rammer ind i x-max



Edited by Roky - 15 Apr 2015 at 22:16
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2015 at 20:41
Jeg spiller pt med følgende filter:
Sub LR48 40 hz 
Bas ruller selv af i bunden, LR12 200 hz
Mid LR12 200, LR24 2500 hz (herved undgår jeg nasty opbrydning omkring 4-5 kz)
Dis LR24 2500 hz


I nedendstående ses en frekvensrespons i sweetspot hhv venstre og højre kanal. Området over 7 Khz tror jeg ikke er helt repræsentabelt. 



Responsen følger nogenlunde en BBC kurve. 0 db 20 hz, -0,5 db 200 hz, -3 db 2 Khz og ved 20 Khz, ja der stikker det helt af, men jeg tror ikke helt på måleudstyret. Der er selvfølgelig finjustering endnu. Jeg tror at bas/sub-niveau'et skal lidt ned. 

REW gider for tiden ikke vise hvordan fasen forløber, så det er lidt irriterende.

Jeg har også lavet nye målinger som udgangspunkt til mine filtre. Eksempelvis mellemtone. Bemærk det lave Q der er anvendt til EQ. Envidere hvordan fasen er fastlagt omkring de 25 grader:






Edited by Roky - 03 Mar 2015 at 20:54
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 22:56
Har skam heller ikke brugt REW's RTA til andet end justering af niveau Smile

Her til aften har jeg forsøgt med din anførte metode. Jeg afinstallerede HOLM og lege lidt med justeringer af export. Mine indstillinger under "Text options" er: 
Column separator: Space 
Decimal separator: Dot

Jeg målte sub og bas, så tæt på jeg kunne komme til (10-20 cm). Mid og Dis målte jeg med ca 50 cm afstand, direkte ud for enheder. Under options for measurement, har jeg vinget "Frequence response smoothing" og "Complex smoothing" af. Envidere satte jeg smoothing til N = 6.

Jeg fastlagde linear fase til ca 25 grader for mid og dis. En måling tæt på, viser at fasen er tæt på linear fra 200 hz til over 10000 hz !.

Herefter frekvenskorrigerede jeg bas og mellemtone omkring sweetspot, således at de opførte sig pænt. Igen anvendte jeg EQ i REW. Det er imponerende hvor tæt på den simulerede respons stemmer overens med den praktiske !. Utroligt at det værktøj er gratis Big smile

Som det kan ses på nedenstående, har jeg anvendt 7 filtre til glatte frekvensresponsen for mellemtonen. Grunden til at responsen ikke er lineær på grafen, er at det er den oprindelige måling fra Holm.



Jeg fandt ud af at jeg ikke havde den nyeste version af Rephase. En af de ting jeg har rodet rundt med, er hvordan centering funktionen skulle stå. I den nye, er den default på middle. Da jeg nu har lavet de initiale målinger i Holm, er jeg endvidere ret sikker på, at impulsresponsen for de enkelte enheder, er så tæt på perfekt som muligt. 

Hvordan lyder det så ? Det lyder om muligt endnu bedre end før. Der er slet ikke noget som stikker af i lydbilledet, og endvidere er der kommet en varm klang, som ikke var til stede før. 

Jeg har for nuværende lavet to korrektionsfiler . Én hvor jeg ikke har korrigeret fase for sub og bas, og en hvor jeg har korrigeret fasen. Denne er korrigeret teoretisk. Hvad der er bedst, vil tiden vise Big smile


Edited by Roky - 12 Feb 2015 at 22:59
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 22:49
I REW's real time analyzer måles ikke fase, forvrængning og lignende.

Fase måler jeg altid med Holm. Målingen udlæses med Export - knappen findes under hver måling, og standardparametrene afleverer en tekst-fil med frekvens, dB og fase i grader. Du kan kontrollere tekstfilens indhold ved sammenligning med grafen i Holm. Filen kan umiddelbart indlæses som måling i Rephase.

For mellemtone og diskant korrigerer jeg til lineær fase i lyttepositionen. Bassen kører fasen rigtig mange grader rundt, og ved udretning giver det en svampet og slap bas. I stedet måler jeg bassen meget tæt på enheden (5-10 cm, husk lav lydstyrke under måling) og udretter den så til lineær med samme gradtal som de øvrige enheder. 

Fasen skal ikke nødvendigvis rettes til 0 grader, det er kun vigtigt at holde samme gradtal for alle enheder.
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 22:30
Tak for respons. Det går i hvert fald fremad. 

Hvordan får du fasemålinger ud fra REW eller holm-impulse, så de ser nogenlunde ud?. Mine forsvinder når jeg laver average i REW. Endvidere kan jeg ikke eksportere filer fra holm-impulse og over i rephase.

Figuren var egentligt bare et eksempel på, hvordan fasen mellem de to enheder forløber - De er taget hvor begge enheder spiller. 
Den "røde" måling, altså diskanten, den viser at fasen går helt amok mellem mid og diskant, hvis det er at jeg ikke korrigerer for den tidsmæssigt. Med andre ord viser det, at hvis der skal anvendes brickwall-filtre, så er det essentielt, at enhederne er tidsmæssigt korrigeret.
Den blå måling, her har jeg anvendt "minimum" under EQ i rephase - dvs ingen fasekorrektion
Den karrygule der har jeg anvendt "minimum" under EQ i rephase OG efterfølgende anvendt lineær fasekorrektion under den anden tab i rephase. 

At fasen går helt amok omkring 400 hz, skyldes sikkert at det er svært at måle? - Og muligvis at jeg kun har anvendt brickwall på den ene side af filtret for bassen dvs kun opadtil (400 hz) og ikke nedadtil. At jeg ikke har gjort det for alle enheder, skyldes at responsen nedadtil kræver flere "tabs" for at responsen forløber lig filtret. Dvs responsen er helt off ved brug af 8192 tabs omkring 50 hz.

Jeg prøvede også at lave et LR filter med 1000dB afruldning pr oktav!  - Det minder i nogen grad om brickwall. For at det teoretiske filter og den faktiske respons er ens, så kræver det bare vildt mange tabs i bunden - Jeg forsøgte med 65000 tabs!. Dette introducerede omkring 650 ms delay, hvilket jo er kæmpe problematisk ved videoafspilning. CPU load, var dog intet problem !
Selvom det lød ganske udmærket, så rendte jeg ind i et MEGET irriterende problem - Der kom en mærkelig lyd ud højttalerne ved visse frekvenser - Ala som om at der var ekko. Det var kun ved enkelte passager dog. Jeg har læst omkring det, men jeg er ikke helt sikker på hvad problemet er. Kommer til at tænke på (altid en god ide at få tankerne ned på skrift), at det måske skyldes, at jeg bør lave et lille overlab mellem delefrekvensen, så der ikke opstår samme hul i frekvenskurven ved of axis...Måske det er helt langt ude :D

Tilfældigt stødte jeg på en videnskabelig tekst, der havde undersøgt hhv brickwall og LR filtre. Konklusionen var blandt andet, at hvis man anvender for stejle filtre, opstår der hurtigere lyttetræthed - Særligt off axis fra enheder. Envidere at man ikke bør gå over LR 48dB filtre. Det er naturligvis mine øre der skal bestemme, men for nuværende, er jeg gået tilbage til LR48 mellem sub og bas og LR24 mellem hhv bas og mid og mid og dis.


Edited by Roky - 09 Feb 2015 at 22:31
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 21:45
Hej Roky

Det er dejligt at høre, at du kan lide lyden af filtrene. Det er modigt af dig at bruge brickwall til delefiltrene, selv har jeg fokuseret på LR 24dB. Har du prøvet at sammenligne brickwall med andre XO-hældninger?

Jeg forstår ikke helt hvad der sker med fasen i figuren. Påvirker filteret fasen?

Jeg plejer at foretage Rephase arbejdet i to tempi. Først udrettes fasen for hver højttalerenhed, også langt videre end delefrekvenserne. Denne fil gemmes som en basis. I næste trin anvendes lineær fase filtre og frekvenskorrektioner mv. Disse påvirker slet ikke fasen, hvilket jeg har verificeret ved kontolmålinger. 

Det er dejligt let at anvende lineær fase DSP, da fasen ikke ændres fra det oprindeligt fastlagte. Dette medfører også, at der med lineær fase kan foretages frekvenskorrektion med meget høje Q-værdier uden de sædvanlige negative effekter, som stammer fra fasepåvirkningen!

www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2015 at 15:42
Hermed en ny måling. Filtrene i bunden er LR48 db og brickwall mellem bas, mid og dis.
Den er foretaget ca 20 grader off axis, ca 50 cm væk:


Blå: Filtre udført med minimum delay
Karry: Filtre udført med minimumdelay OG fasekorrektion
Rød: Samme som karry, dog diskant uden delay - Det er tydeligt at fasen går helt amok omkring delingen (2500Hz, brickwall)

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2015 at 19:36
Har jeg opnået lineær fase nu? - Det ved jeg faktisk. Det er særligt problematisk at måle, hvordan fasen rent faktisk forløber, da jeg ikke kan lave et loop-back der er præcist...Har faktisk ikke prøvet at lade REW bestemme t=o og så sammenligne fase, måske det kan give et brugbart resultat.

Her er et par waterfall-plots:

Først af bunden:



Opefter:


Hvad jeg kan læse mig til, er en udklingningstid på omkring 300 ms, en meget god regel at gå efter (Fra top og så 20 dB ned)

Det er tydeligt at jeg har en stående bølger/resonans (right?) omkring 50 Hz. Jeg tænker, at den er særlig svær at eliminere. I hvert fald er jeg godt tilfreds med rummet. Det skal i hvert fald ikke dæmpes mere i de høje frekvenser. 

Og hvordan lyder det så ? Det lyder markant bedre end alle tidligere forsøg på selvbyg ! Dårligere indspildninger lyder bedre end før, hvilket jeg tror er pga langt bedre faseforhold. Gode indspildninger lyder tæt på eminent! Jeg kan tydeligt fornemme hvor instrumenter er placeret henne i lydbillede, samt at der er luft omkring hvert spor. 

Mit første forsøg på at konstruere filtre i rephase, lød en del bedre end default filtre i Jriver. Nu har jeg forsøgt med ca 10 forskellige filtre og jeg er ved at være rigtig godt tilfreds med resultatet!
Filtrene er således (alle LR)
Sub 40 hz 20 dB
Bas 200 hz 12 db
Mid 200 hz 12 db - 3000 24 db
Dis 3000 24 db

Ris/Ros modtages gerneBig smile


Edited by Roky - 04 Feb 2015 at 19:52
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz