Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Tricks til samling
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Tricks til samling

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tricks til samling
    Posted: 10 Apr 2014 at 09:45
Jeg skal på træværkstedet og skære sort MDF til front+bag og birkekrydsfiner til top+sider - det bliver et 32l gulvkabinet. Krydsfineren vil jeg prøve at skære i smig; bunden og de interne stivere bliver så MDF.

Har I en ide til hvordan jeg samler uden synlige skruer på ydersiden? Jeg har ikke kørekort til "kiks" og deslige, men overvejer indvendige lister. Men alle råd modtages med kyshånd.

p.s. SS 18W +Seas T25

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 10:58
Jeg bruger tape til at holde samlingerne pænt sammen.

Jeg ligger alle pladerne på et plant underlag, starter med en central plade og monterer brun tape på bagsiden(ydersiden af kabinettet), så det vil holde fast på begge plader. Når jeg så har været alle pladerne igennem, trækker jeg en limstreg på hver flade der vil røre hinanden. Til sidst kan man så folde kabinettet, og "stramme" samlingerne op med yderligere tape. Det har fungeret upåklageligt alle de gange jeg har gjort det. 
Når man ligger pladerne op imod hinanden på tapen, kan man lade plade 2 køre ned af plade 1, så de nærmest rører ved hinanden.

Håber det giver lidt mening?

Her havde jeg ikke mere brun tape.. Og det kan ikke anbefales at bruge noget mere elastisk tape (som jeg har gjort på nedenstående billede) da samlingerne ikke bliver holdt så godt sammen.








Edited by Frost - 10 Apr 2014 at 11:02
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 11:05
Egentligt burde det være næsten nok at der ligger en bane tape over hele samlingen, men pga det blå tape kunne give sig, har jeg været nød til at stramme op ved at ligge en bane tape fra plade til plade på modsat led.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 11:18
Indvendige lister er absolut godkendt - bare husk at der stadig også skal være lim mellem den indsatte plades kanter og de flader, de støder op imod.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 12:49
TAK, Frost og Ulrik. God inspiration.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 13:39
Har også set at at Troels G bruger tape.

Men er der ikke problemer med at tape hæfter sig/laver mærker i birkekrydsfiner ?


Edited by Roky - 10 Apr 2014 at 13:40
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 13:55
Godt set. Men mon ikke de kan slibes væk...
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 14:27
Ja lige præcis. Man skal alligevel over hjørnerne alligevel for at få eb perfekt samling. :)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 14:38
Jeg regner med at fræse en skyggenot på for-og bagplade Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2014 at 14:50
Hvad er det for en konstruktion, du er i gang med?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz