Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: Hvad kan man egt. mÃ¥le pÃ¥ en HT
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvad kan man egt. måle på en HT

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvad kan man egt. mÃ¥le pÃ¥ en HT
    Posted: 08 Aug 2009 at 21:26
For at gøre en lang historie kort:
Hvad for målinger kan man egt. lave på en højttaler?
 
Der er selvfølgeligt Thiele/small data.
Frekvens - her er der en del varianter og instillinger
Fase
Forvrængning - igen der er flere muligheder
Vandfaldskurve
Firkantkurve
SPL
 
Men der må da være flere?
 
Og ikke mindst: hvad kan man læse/tolke ud af dem?
Det er jo spændende at måle på højttalere, men umiddelbart virker det lidt tilfældigt hvad forskellige konstruktører lægger vægt på.
 
Hvad siger i?
 
Hilsen
Thomas
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2009 at 21:37
Bestemt er det spændende, noget andet som også kræver stor indsigt er at vide hvad målingerne betyder for lyden. Det er heller ikke helt ukompliceret at lave en god måleopstilling og bruge den rette metode og her fejler mange efter min mening.

Til listen kan du tilføje: step svar, impuls svar, groupdelay, spredning, powerrespons impedans samt elektrisk fase og port afsteming.

Målinger fortæller desuden ligeså mange løgne som sandheder, det er næsten ligesom statistik, det kan bruges begge veje og det kan manipuleres med noget som grusomt. Det synes jeg ofte man ser, det er nok også derfor der er så stor forvirring omkring emnet, samt der er mange som hævder at målinger ikke kan bruges til en fis.
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Aug 2009 at 19:35
Der er selvfølgeligt Thiele/small data.
Frekvens - her er der en del varianter og instillinger
Fase
Forvrængning - igen der er flere muligheder
Vandfaldskurve
Firkantkurve
step svar,
impuls svar,
groupdelay,
spredning,
powerrespons
impedans samt
elektrisk fase og
port afsteming.
SPL
 
Det bliver jo en lang listeSmile
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2009 at 09:39
Husk matematiken, har man målt impulse svar har man også målt:

Amplityde vs.  Frekvens
Fase vs.  Frekvens
Vandfaldskurve
Firkantkurve
step svar
groupdelay
powerrespons
SPL vs.  Frekvens

Det er et spørgsmål om transformation og grafisk repræsentation

(Jaja... Hvis der er ikke lineære effekter i spil - ja så kan to målemetoder giver forskellig resultat, men under antagelse om et LTI - system så kan alle ovenstående udledes fra impuls-svaret.)



Edited by ask - 10 Aug 2009 at 09:42
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2009 at 10:44
Originally posted by ask

Husk matematiken, har man målt impulse svar har man også målt:

Amplityde vs.  Frekvens
Fase vs.  Frekvens
Vandfaldskurve
Firkantkurve
step svar
groupdelay
powerrespons
SPL vs.  Frekvens

Det er et spørgsmål om transformation og grafisk repræsentation

(Jaja... Hvis der er ikke lineære effekter i spil - ja så kan to målemetoder giver forskellig resultat, men under antagelse om et LTI - system så kan alle ovenstående udledes fra impuls-svaret.)



Ja det har du sådan set fuldstændig ret i. Men powerrespons kan man ihvertfald ikke aflede af impulsvareret ;)
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2009 at 11:02
impulsvar -> powerrespons - Hvorfor ikke?

Hvis alle echoerne er med (Rummets impulssvar) og man ikke bruger time-window, så er det vel
powerresponse


Edited by kappen - 10 Aug 2009 at 11:37
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2009 at 11:39
Hov for søren, jeg kom til at redigere din post i stedet for at skrive mit eget reply. men her kommer det:

Det kræver jo at man har et rum som dæmper alle frekvenser lige meget / lige lidt. Ideelt set, skulle rummet vel slet ikke dæmpe!

Nu skal en højttalers powerrespons jo pr definition ogsÃ¥ være uafhængig af rummet. 


Edited by kappen - 10 Aug 2009 at 11:42
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2009 at 11:52
Ja ok, du mener powerresponse og ikke room-response eller total-response

Jeg blandede desværre begræberne sammen. Jeg undskylder og skammer mig meget.

Jeg er dog ikke den eneste, som har gjort dette! NÃ¥r folk skriver powerresponse - mener de tit room-response...

(Det er i øvrigt ret svært at måle powerresponse...)

Hvad kalder I egentlig den målte response som er højtaler+rum i et givent punkt?
(dvs. ungated measurement in a room)

(room-response er jo forkert, da højtalerens response også er med) Jeg kalder den total response, men mangler et bedre ord


Edited by ask - 10 Aug 2009 at 11:54
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2009 at 12:04
Hehe, ja det ved jeg faktisk ikke, men mange siger at de bare har lavet en u-gated måling.

Har set nogle som har været igang med at måle powerrespons, hvor de havde bygget et stativ som kunne dreje højttaleren ned til 1grad på alle akser. det tager jo et år før man er færdig med den metode, det blev vist noget værre rod!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2009 at 12:18
Har du forøvrigt prøvet at sammenligne med holm, hvor man korrigerer lytteposition for den direkte lyd vs. "den totale lyd" -  det sidste gør det selvfølgelig lidt problematisk med fasen. Det er jo sÃ¥dan det meste rum-korrektion fungerer i dag og jeg mener at det er en kæmpe misforstÃ¥else at gøre sÃ¥dan, mÃ¥ske lige pÃ¥ undtagelse af bassen.

Edited by kappen - 10 Aug 2009 at 12:19
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz