Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Diskant eller Kacitor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Diskant eller Kacitor?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Daniel Lydhør View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 15 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote Daniel Lydhør Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diskant eller Kacitor?
    Posted: 24 Mar 2014 at 17:06
Hej jeg er ved at samle et kit.
Jeg er bange for at jeg har kortsluttet diskantan, muligvis fordi at begge ledningerne har rørt magneten på enheden samtidigt. Men min logik siger mig at så er kortslutningen sket uden for enheden, men kapacitoren måler cirka det der står på den, men det gider ikke spille.

Nogen bud?

Er der nogen måde at sig frem til med et multimeter hvad der er galt, og hvis jeg måler imellem terminalerne på diskant enheden hvad kan så forvente?

Mvh Daniel
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 18:18
hvor er du fra?

hvis du har datablad på enheden kan du altid måle DC modstanden ud, den burde skulle lige MEGET tæt på det opgivne

men du har ikke futtet en udgang i din forstærker?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Daniel Lydhør View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 15 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote Daniel Lydhør Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 18:30
Jeg er fra Århus, why?
Jeg prøver at se om jeg kan finde databladet. Jeg ved ikke om det er forstærkeren, men der er lyd på mid og woofer. Er nybegynder så der er ikke meget der siger sig selv, for mig.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 18:48
hvis det er kan jeg måle den igennem for dig.

bor i Egå
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 18:48
hvad spiller du på?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Daniel Lydhør View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 15 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote Daniel Lydhør Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 19:03
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 19:44
Hvad er det for en diskant - har den ferrit- eller neodymiummagnet? En ferritmagnet er IKKE elektrisk ledende, da det er et keramisk materiale. En neodymiummagnet har en overfladebehandling, der (i de fleste tilfælde) er elektrisk ledende.
Back to Top
Daniel Lydhør View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 15 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote Daniel Lydhør Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 20:14
Efter at være helt viklet ind i mit multimeter og vildledning. Tror jeg at jeg måske har fundet ud af det. Jeg lavede gennemgangstest på magneten, og den leder lige så godt som en kagerulle af bøgetræ, så det er ikke fejlen. Specielt ikke når kapacitor virker god.
Men når jeg laver en gennemgangstest på diskant terminalerne er der ingen gennemgang, så den er da død, eller? Jeg har drejet lidt på terminalerne for overhodet at kunne komme til dem, skulle jeg nok ikke have gjort.

mvh. Daniel
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 20:55
Jep, din tweeter er død - men ikke nødvendigvis uigenkaldeligt. Hvis spoletråden er brændt over (men hvorfor skulle den være det), så kan den ikke reddes, men hvis du "bare" har rykket lizten over som følge af vrid i terminalen, så kan det laves, hvis man er lidt fiks på fingrene - af med fronten og få det loddet fint sammen (sørg for at en loddeklat ikke vil kunne kortslutte på bagsiden af fronten). Ved montering af fronten spændes den gradvist på kryds, så der ikke opstår skvæt spænd, der evt. kan få spolen til at "buzze" i luftgabet. 

Edited by USXX - 24 Mar 2014 at 20:57
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 21:08
Ok, den diskant har nok ikke litzetråde - her er det med al sandsynlighed spoletråden, der er ført direkte ud til terminalen. Men, hvis det er ude i nærheden af terminalen, den er brudt, så kan det stadig godt lade sig gøre at reparere den - men så skal der nok skrabes lidt lak af tråden, før der kan loddes (jeg kan anbefale en skarp skalpel til formålet).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz