Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt projekt pÃ¥ vej.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt projekt på vej.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt projekt pÃ¥ vej.
    Posted: 21 Mar 2014 at 09:25
26W-BAFFEL.pdf

Her er en skitse over baskasser til mine 26W.
De ydre mål er nok endelige, og der kommer mere afstivning end der er tegnet.

Det bliver som sandwich med 22 mm spån, 16 mm mdf og endelig 10 mm birkefiner, som dog ikke er tegnet med, når man ser på plade tykkelsen.

Oven på kommer så et endnu ikke tegnet, Ø150 alu-rør til mine mids, SB15NTRXC30-4.
Det er 130 mm indvendigt og jeg regner med en længde på 500 mm , med skråt skåret ende.
Jeg vil så forsøge mig med at fylde uld i, og gradvist tage det ud, for at høre forskellen. Skulle det ende med at blive lukket til, et det ikke det store problem at lave en plade dertil.
Jeg kan ikke afgøre om der skal være en baffel til mellemtonen, og vil i første omgang prøve uden. Skulle der være nogle herinde med erfaring/viden der taler for en baffel, så sig endelig til :-)

Diskanten bliver indtil videre en D2604-833000.

Alt er aktivt delt med minidsp.
Jeg forventer at få plader hjem om en uge, og så er det jo bare der ud af med samling af kasserne.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2014 at 19:12
ser spændende ud
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2014 at 19:51
Ja, hÃ¥ber det bliver godt, men er stadig i tvivl om der skal være en form for baffel ved den mid. 
Jeg vil jo gerne have disk tæt på mid, så måske en elipseformet baffel med afrundede kanter..

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2014 at 20:19
Synes mange projekter ender med, at blive knap så pæne, fordi nedre og øvre kabinet overhovedet ikke passer sammen.
Siden du kan tegne, tror jeg, at du ville gøre dig selv en tjeneste at tegne hele konstruktionen inden du spænder skruetvingerne. 
Det ville være ærgeligt, hvis du ikke blev glad for det.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2014 at 20:31
uploads/112/HARRY_F._OLSON.pdf

Hvis jeg læser denne fil, som er sakset fra en anden tråd, kan jeg se at det ikke går bare med et rør, der er det enten en baffel med skrå kanter eller enheden placeret i det ene hjørne.
Der er dog ikke noget med en eliptisk baffel, men den vil nok være et forsøg værd.

Og jo, jeg vil tegne det hele samlet, men jeg hører ikke med øjnene og det betyder ikke så meget for mig hvordan det ser ud, lyden er vigtigere.
Modstandsbevægelsen har heller ingen vetoret i mit spillerum :-)

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2014 at 23:31
Originally posted by svendborg@email

Ja, hÃ¥ber det bliver godt, men er stadig i tvivl om der skal være en form for baffel ved den mid. 
Jeg vil jo gerne have disk tæt på mid, så måske en elipseformet baffel med afrundede kanter..


Jeg har set nogle lægge bas/mid oven pÃ¥ diskantens forplade - AltsÃ¥ ikke over conenBig smile - SÃ¥ kan det vidst ikke blive tætte. Mon ikke en optimal placering regnet ud i eksempelvis Edge er bedre. 
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2014 at 06:48
Edge, det kender jeg ikke. Vil lige se på det senere i dag :-)
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2014 at 20:04
uploads/112/midbaffel.pdf

Her er min tanke om en baffel til mid og disk.
Det er lavet i et program, et gratis program kaldet Rhinoceros til Mac.

Jeg er absolut begynder med det, men kan ikke bruge det jeg har på jobbet, da det er til pc....

Her sidder diskanten rimeligt tæt på mid.
Det er så meningen at smide et rør bagpå, som kabinet til mid.

Kom gerne med kritik :-)

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2014 at 20:44
Hvad med et ægge-formet mid-disk kabinet a la Onken Focal?
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2014 at 21:09
Det har jeg også tænkt på, men jeg vil gerne rimeligt nemt kunne skifte enheder, når lysten til at prøve andre kommer. Og det gør den :-)
Det er egentlig grunden, og her kan jeg lave et antal baffler uden huller til enheder, og så lave huller efterhånden som jeg prøver nyt.
Det kræver godt nok at jeg holder mig til 5" mid.. Hm... Men ok, der er også en del i den størrelse :-)


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz