Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB subwoofers
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB subwoofers

 Post Reply Post Reply Page  <12345 21>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB subwoofers
    Posted: 13 Apr 2014 at 08:43
En lille smule kompression skader nok ikke - det kan give en god kobling, men den ændrede strålingsimpedans burde da være taget med i kabinetberegningerne. Generelt bør man også bruge horn, hvis man laver kompression, men hvis det blot er en lille smule kompression, kan man have gavn af det selv uden horn.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 10:21
@ USXX - skal jeg forstå det sådan at du mener at de 5 cm jeg har planlagt er for lidt og jeg bør ændre det til minimum 6,5 cm?

Benene fra IKEA (navn CAPITA) er nemlig 8 cm høje. Min plan var at montere dem indvendig i kabinettet, så at de "stikker igennem" de 3 cm MDF i bunden. Dermed giver det 5cm højde.
Men hvis det er for lidt, så vil jeg montere benene på ydre side at kabinettet og dermed få 8 cm frihøjde

Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 10:25
Ja, som konstruktionen er nu, ville jeg give den de 6,5 cm som minimum.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 10:37
Okay - Så giver jeg den de 8 cm. Jeg vil ikke risikere noget ubehageligt for at "spare" de 3 cm i højden

Noget bud på mængden af lim jeg skal anvende for at fuld-lime de ca 2½ m2 MDF plade?
Jeg overvejer at købe en spand med 5 liter, så løber jeg ikke tør lige midt i det hele.

Hilsner

Edited by Svenskeren - 13 Apr 2014 at 10:38
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 10:44
Reglen ved limning er - nok men ikke for meget!

Ved sammenlimning af plader, hvor du gerne vil være sikker på, at de hænger sammen over hele fladen, kan du med fordel bruge en malerulle og påføre et passende lag - det skal ikke sejle rundt, når du tvinger pladerne sammen. Bruge rigeligt med skruetvinge.


Edited by USXX - 13 Apr 2014 at 10:46
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 11:01
Jeg har flere gange benyttet stykker af en solid planke, stillet på højkant, så jeg kunne fordele trykket jævnt over en større flade - for at kompensere for manglende antal skruetvinger.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 11:14
Jeg vidste at jeg kunne få gode råd her på siden!!

Jeg har faktisk overvejet at anvende en lille malerulle. På den måde burde jeg kunne få lavet et jævnt lag over hele fladen.
Samtidig er jeg blevet anbetalet at anvende et par styre-skruet netop for at de 2 plader ikke skal "sejle" inden limen sætter sig.

Jeg har 2 kettlebells på sammenlagt 28 kg, som jeg regner med at anvende som presse - sammen med en hel del quick clamps. Og så vil jeg tage god tid og ikke lime for mange plader af gangen.

Hilsner

Edited by Svenskeren - 13 Apr 2014 at 11:26
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 11:56
Jeg har haft fin succes med at slå 2-3 søm i den ene plade, bide hovedet af og banke den anden plade oven på. Så har man sømstumper på den ene plade og huller i den anden... og så ruller man lim på. De små sømstumper ruller man nemt hen over med en blød malerrulle. Så er der meget mindre chance for at pladerne "skrider" i forhold til hinanden. Man kan selvfølgelig også blot lave pladerne lidt for store og så skære til og fræse "rent" til sidst.

Edited by Digital_thor - 13 Apr 2014 at 11:57
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 16:14
Også der var en god mulighed. Jeg vil gerne undgå at skulle lave pladerne for store og så "fræse efter"


Edited by Svenskeren - 17 Apr 2014 at 13:14
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2014 at 13:19
Så kom der endnu en lille brik til det store puslespil - et arbejdsbord.
Som før fortalt er hele dette projekt noget af en test. Jeg har ikke adgang til ret meget værktøj - jeg har ikke adgang til noget værksted.
Så begge subs skal altså bygges på vores terrasse ved hjælp at dette sammenklappelige bord fra Bosch



Det bliver spændende at se resultatet til sidst

Hilsner

Edited by Svenskeren - 17 Apr 2014 at 13:19
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 21>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz