Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB subwoofers
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB subwoofers

 Post Reply Post Reply Page  <1234 21>
Author
Message
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB subwoofers
    Posted: 11 Apr 2014 at 12:53
Har ophænget på den aktive godt af at spille nedaf? Risikerer man ikke at den med tiden kommer til at "hænge" ?
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2014 at 12:58
@Fasen

Det skulle der ikke ske noget ved. Dels har SW-udgaven et lidt stivere ophæng (en tand hårdere kantophæng), og dels har spideren en svag tendes til at hænge indad mod magnetsystemet efter tilspilning, så det udlignes blot.


Edited by USXX - 11 Apr 2014 at 12:58
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2014 at 12:59
Cool , tak for info. !
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2014 at 11:49
Så kom dagen hvor jeg skulle en smut i et af de lokale byggemarkeder.
Og her ligger det så 6 m2 MDF i 15 mm tykkelse (en mærkelig tykkelse, men det er jo Frankrig!)




Desværre lykkedes det for den lille franske bygge-Frans at skære pladerne i forkert bredde - ret godt klaret med tanke på at det var en CNC styret pladeskærer!
Heldigvis kan jeg ændre på mit design så at pladerne kan bruges som de er nu.

Faktisk kommer til at ændre lidt på designet uanset. Jeg har valgt at droppe stoframme foran enhederne (jeg synes faktisk at de så flotte - og Madame er enig!) og så vil jeg lave nogle ret bredde facetter i stedet for de runde hjørner. Jeg skal lave nogle nye tegninger i SketchUp og så smider jeg et billede ind her.

Hilsner

Edited by Svenskeren - 12 Apr 2014 at 11:50
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2014 at 14:29
Jeg vil lige slynge et spørgsmål ud til folket:
Hvor korte tror I at jeg kan lave benene uden at det giver problemer for den aktive enhed der spiller ned imod gulvet?

Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2014 at 15:38
Tja... som jeg ser det, så bør den samlede åbning i alle retninger, blot være større end enhedens membranareal - så skulle du være sikker - understøttelse til min teori, fandt jeg her:
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/88551-downfiring-sub-how-much-space-underneath-2.html
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2014 at 18:03
Det lyder meget fornuftigt med den teori. Hvis åbningen bliver mindre end membranarealet, så kan man forestille sige at der opstår en kompression.
Jeg tager højde for det i det reviderede design

Takker
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2014 at 18:11
Det reviderede design kommer til at se sådan er ud:



Benene jeg kommer til at bruge bliver købt i IKEA (af alle steder). Jeg har brugt dem før og de er faktisk meget stabile.
Der kommer til at være 5 cm mellem gulv og sub og det skulle give over 800 cm2 åbning sammenlagt til alle sider og enheden er på 512 cm2 - så jeg skulle være på den sikre side.

Så bliver det næste at få bestil noget værktøj

Så det nye design giver følgende dimensioner:
Højde - 56 cm
Bredde - 50 cm
Dybte - 45 cm
= et pænt lille sofabord

Edited by Svenskeren - 12 Apr 2014 at 18:14
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 08:03
God søndag morgen til alle

Da jeg er helt grøn i dette DIY-land håber jeg meget på at kunne trække på hjælp her på dette forum. Jeg har jo set at I har fremtryllet lækre ting
Jeg ved godt at det måske ikke kan lade sig gøre helt at undgå fejl, men hvis jeg kan minimere dem, så er det jo også noget!

Jeg har ingen erfaring med at fuld-lime MDF plader, så jeg vil spørge om følgende:

Hvor meget lim skal jeg regne med at bruge for at fuld-lime ca. 2½ m2 plade?

Jeg har set på nettet at der er folk som anvender en lille malerrulle for at fordele limen, mens andre bruger en fin tandspartel. Hvilke erfaringer/anbefalinger har I fra det virkelige liv?

På forhånd tak for jeres input

Hilsner

Edited by Svenskeren - 13 Apr 2014 at 08:04
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2014 at 08:38
Ved en simpel betragtning kan du sætte membranarealet lig arealet af den cylindriske udluftningsflade ved kanten af det effektive membranareal. Derved får du, at afstanden til gulvet bør være minimum 6,4 cm, når membranarealet er 508 cm^2. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 21>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz