Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB subwoofers
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB subwoofers

 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 21>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB subwoofers
    Posted: 11 Maj 2014 at 10:07
Jeg har brugt et aflangt fræsejern med kugleleje på, til at tage det træ der stikker ud. Det er ikke altid du kan bruge det, men måske, kan du se ideen ?

Jeg har altid brugt en vandbaseret spartel. Tricket med grunder først, lyder som en god idé
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2014 at 10:26
Til at spartle ujævnheder og små sprækker/revner i dit mdf vil jeg anbefale at bruge mdf spartel (kan købes her i dk i bla jem og fix) det er egentligt bare lim blandet op med mdf savsmuld, som så kan fortyndes med vand indtil man når ønskede konsistens. Fordelen for dig vil være at det udvider sig på samme måde som resten af træet, så det ikke bliver så synligt efter et stykke tid. Jeg har brugt det med succes. Især de steder hvor savearbejdet ikke er præcis nok 😊
Mvh
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2014 at 07:50
Originally posted by felsby

Hvis du giver kabinetterne 1 lag grunder først, er det nemmere at spartle. Vælg en oliebaseret spartel:
Grunder - spartel - slib - spartel - slib - grunder - slib - maling - mellemslib - maling - let slib - maling.
Hvis du har japanske aner, fortsætter du med klar lak og progressivt svagere mellemslibning x 100 Big smile 


Hej Felsby
Takker for tipsene.
Nu har jeg ikke japanske aner, så vidt jeg ved (jeg er dog meget glad for sushi ), så jeg kommer nok ikke til at lave den vilde progressive maling
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2014 at 07:51
Originally posted by Roky

Jeg har brugt et aflangt fræsejern med kugleleje på, til at tage det træ der stikker ud. Det er ikke altid du kan bruge det, men måske, kan du se ideen ?
Jeg har altid brugt en vandbaseret spartel. Tricket med grunder først, lyder som en god idé


Hej Roky
Jeg ved hvad du tænker på her. Jeg kalder selv det jern for "kopi-jern" da jeg ikke ved hvad det korrekte navn er - og det er slev ikke nogen dum idé at anvende det.
Takker

Edited by Svenskeren - 12 Maj 2014 at 07:54
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2014 at 07:53
Originally posted by Frost

Til at spartle ujævnheder og små sprækker/revner i dit mdf vil jeg anbefale at bruge mdf spartel (kan købes her i dk i bla jem og fix) det er egentligt bare lim blandet op med mdf savsmuld, som så kan fortyndes med vand indtil man når ønskede konsistens. Fordelen for dig vil være at det udvider sig på samme måde som resten af træet, så det ikke bliver så synligt efter et stykke tid. Jeg har brugt det med succes. Især de steder hvor savearbejdet ikke er præcis nok 😊
Mvh


Hej Frost
Det er lige netop sådan noget jeg havde i tankerne!
Kunne jeg i teorien blade det selv? Nu har jeg jo en hel del lim stående og MDF støv - ja det kommer jo af sig selv

Edited by Svenskeren - 12 Maj 2014 at 07:54
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2014 at 10:57
Originally posted by Svenskeren

Originally posted by Roky

Jeg har brugt et aflangt fræsejern med kugleleje på, til at tage det træ der stikker ud. Det er ikke altid du kan bruge det, men måske, kan du se ideen ?
Jeg har altid brugt en vandbaseret spartel. Tricket med grunder først, lyder som en god idé


Hej Roky
Jeg ved hvad du tænker på her. Jeg kalder selv det jern for "kopi-jern" da jeg ikke ved hvad det korrekte navn er - og det er slev ikke nogen dum idé at anvende det.
Takker

Ja det er navnet. Klart det mest præcise ift manuel afslibning
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maj 2014 at 20:10
Lidt opdatering:
Det går ikke så hurtigt i disse dage. Ikke fordi vejret driller, men mere fordi jeg har andre ting jeg (desværre) også må se til

I dag kom jeg videre med limningen. Jeg indser mere og mere vigtigheden af meget præcise skæringer og der har jeg ikke været så dygtig.
Det her er mit første DIY projekt helt på egne fødder og jeg synes at jeg lærer rigtig meget, men det er også nogle lidt dyre lærepenge

Som det ses på billederne er afstivningen ikke blevet så præcis, som den burde og det har gjort at jeg har været tvunget til at lave nogle små "tricks" for at få det hele til at hænge sammen.

Planen er at jeg skal blive færdig med at lime begge kabinetter i morgen og så kan jeg lave facetter på fredag. Lørdag skal jeg (igen) i byggemarkedet for at købe maling og så starter spartle/grunde/slibe processen.

Jeg begynder at kunne se enden på projektet og jeg glæder mig meget til at opleve disse "basser" i mit lille rum







Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maj 2014 at 22:12
ser godt ud! Lad være med at putte dæmpemateriale på væggene eller ind i kassen. Bitumen har ingen effekt ved lave frekvenser, og uld der bevæger sig spolerer impulsgengivelsen, når enhederne flytter det isf. luft.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2014 at 06:26
Originally posted by felsby

ser godt ud! Lad være med at putte dæmpemateriale på væggene eller ind i kassen. Bitumen har ingen effekt ved lave frekvenser, og uld der bevæger sig spolerer impulsgengivelsen, når enhederne flytter det isf. luft.


Hej Felsby
Jeg har fået det gode råd af dig før og min plan er at putte absolut ingenting inde i kassen
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2014 at 07:06
Originally posted by felsby

ser godt ud! Lad være med at putte dæmpemateriale på væggene eller ind i kassen. Bitumen har ingen effekt ved lave frekvenser, og uld der bevæger sig spolerer impulsgengivelsen, når enhederne flytter det isf. luft.

Er det kun for en sub du mener det, eller gælder det også for en baskasse der måske skal spille til 250-400 Hz?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 21>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz