Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Ventileret vs lukket
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ventileret vs lukket

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ventileret vs lukket
    Posted: 11 Mar 2014 at 11:19
skal der to i hvert? Så er 115-120 lukket kabinet perfekt.


Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 11:33
Re er indtastet forkert...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 12:32
argh, det var et gæt! Men ændrer det resultatet meget?
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 12:36
Har nu også prøvet med speakerbuilder pro, og kan se at jeg nok helst vil op mod de 200 liter, for at komme længere ned mod kældergulvet. Hvis jeg tolker det skrevne ord korrekt, kan jeg forvente en noget dybere bas, når jeg ventilerer et lukket kabinet.
Samtidig vil impedansen falde ved resonansfrekvensen.
Jeg regner med at lave noget der 90 cm højt, 40 bredt og 60 dybt i bunden og 50 dybt for oven. Det skal heller ikke blive for højt, da der også skal være plads til mid og disk i deres eget kabinet, alternativt noget dipol.

Edited by svendborg@email - 11 Mar 2014 at 12:38
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 14:09
Nå nu du deler aktivt kan du jo altid give den lidt ekstra i bunden - Hvis du lyster. 

Jeg tvivler på at der er ret meget forskel mellem et Qtc på 0,5 og 0,58 eksempelvis. Jeg tror det er langt vigtigere at få styr på rummet og de resonanser i subbassen som forekommer i de fleste rum. Det kræver mig bekendt ret meget dæmpning/store bas traps for at gøre noget ved det - Er der nogen som har erfaring med Qtc og lydforskelle i et almindeligt lytterum?




Edited by Roky - 11 Mar 2014 at 14:10
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 14:27
Det betyder ikke meget, at ændre Re til 9,7.

De mål, som du skriver der giver et brutto volumen på 198 ltr. Så hvis du er knap så grundig som Busk med kabinettykkelse og afstivning, burde der være plads til 120 ltr. indvendig volumen.

Og så vil jeg da anbefale, at du designer kabinetterne, så du kan teste både lukket, flowresistor og portet.

Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 14:31
Der bliver vel mere end rigeligt plads til 120 liter :-) Med mindre du regner efter dæmpe materiale self.
Jeg regner med at skulle eksperimentere en del med dæmpe materialet, forskellige slags etc.
Og da jeg har god erfaring med port i bunden, og kabinettet bliver lavet som sandwich, så skulle det levne mulighed for at lege med alle 3 typer afstemning.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 14:37
jeg ville altså ikke gå efter de ekstra oktaver ved at lave kabinettet over 50% større, du mister SÅ meget kontrol på enheden..
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 14:53
Jeg kan da ikke se at det bliver 50% større, når der også skal dæmpe materiale og afstivning ind?
Men selvfølgelig, kan jeg ikke bygge et kabinet der er lige velegnet til alle 3 typer, portet, lukket og ventileret.
Så jeg vil gå efter et kompromis mellem lukket og ventileret.
Hvis jeg ser på simuleringen, er den ca 5 db nede ved 32 Hz, ved 200 liter.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 15:41
Kan man i stedet for runde ventiler "blot" lave en slids/åbning i kabinettet som fyldes ud med et passende materiale (f.eks glasuld) og så montere et gitter på hver side så fyldet ikke flyver ud ? Vil det have samme virkning.?
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz