Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Ventileret vs lukket
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ventileret vs lukket

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ventileret vs lukket
    Posted: 10 Mar 2014 at 21:22
Hej folkens.

Jeg vil bygge et par baskabinetter. Denne gang vil jeg helst lave et lukket eller alternativt ventileret kabinet.
Enhederne bliver 2 sæt 26w oem fra ham den lange :-)
Årsagen er ønske om en mere stram og tør bas, end jeg har oplevet med portet kabinet.
Jeg kører med aktiv deling og har 300/600 watt ved 8/4 ohm til rådighed.

Jeg kan læse mig frem til at hvis jeg vælger lukket, så skal de være meget store, ca 250 liter, ved refleks ca 120 liter.
Hvis nu jeg vælger ventileret, hvad så?
Som jeg har forstået det, så snyder ventilen enhederne til at tro de sidder i et større kabinet.
Er det korrekt antaget, eller er jeg helt væk her?

De ca 120 liter passer mig nemlig meget fint af hensyn til rummets størrelse. Ikke modstandsbevægelsens mening, da den ikke frekventerer i mit legerum :-)

Back to Top
Rocka View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Maj 2013
Online Status: Offline
Posts: 27
  Quote Rocka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2014 at 22:28
Et korrekt udformet akustisk ventileret kabinet giver i hvert fald en dejlig tør og stram bas. Du er ikke helt væk i dine antagelser, som jeg har kunne læse mig til gør ventilen bl.a at man kan putte enheden i et kabinet lidt under den optimale størrelse for et lukket kabinet. 
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 07:26
:-)
Altid godt at vide man ikke er helt på vildspor. Jeg vil læse mere op på sagen og vende tilbage med flere tanker :-)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 08:45
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&PN=0&TPN=2

Citat fra hifi4all: 

"Jeg beregner ikke noget...  effekten ses på en måling og den er posetiv...

Du skal bruge 1 til op til 50 liter og to til mellem 50 og 80 liter samt tre til alt over 80 liter..

Ventilerne er med til at liniarisere impedansen og sænke den impedans pukkel der er omkring egenresonansen.. den sænkes til godt og vel det halve!!...

Så reduceres membranudsving og bassen går lige en tand dybere.. ( mellem 5 & 10 hz. udstrækning ned efter..

Alt i alt så lyder det bedre med disse!

mvh"


Jeg forstår ikke hvorfor du regner med at skulle have så stor volumen. Hvilket Qtc går du efter?

Jeg har selv 1 stk 26W revelator i hver side i ca 58 Liter med akustisk ventil (2 stk pr højttaler). Nettovolumet forøges med ca 15 % +- når der er fyld i (og det må ikke presses sammen). Det kræver lidt forsøg at ramme den rette mængde (hos mig ca 600 gram vat - Og luft til ventilen må ikke blokeres.)- Men så er bassen også stram og med pondus (hvilket den IKKE var uden dæmpning !).




Edited by Roky - 11 Mar 2014 at 08:48
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 09:08
Det virker altså forkert at enhederne skulle have brug for at sidde i et større lukket kabinet end reflekskabinet. Der må være noget der er smuttet i beregningen Wink

En akustisk ventil sænker Q, men ikke systemresonansen, så du taber bas. Hvis du i stedet laver det lukkede kabinet større, får du både lavere Q og lavere systemresonans.

Hovedregningsmetode: Qb/Qt=Fb/fs=(Vas/Vb+1)^½
Eksempel: Vb=Vas/3 => Qb/Qt = (3+1)^½ = 2, altså med et lukket vol. på 1/3 af Vas skal du fordoble Qt og fs for at få boxparametre.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 09:13
Det var ansporet af denne tråd, http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=108&PN=2&title=kabinetforslag-til-scanspeak-25w8565-01

Hmm. link virker ikke med min browser.

Jeg ved det er en anden enhed, men fremgangsmåden burde være den samme.

Dog ville det glæde mig at kunne nøjes med ca. 120 liter netto :-)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 10:18
har du data på enheden?

Link skal postes med  "globus+kæde"-værktøj Wink
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 10:26
Ja, jeg har fået disse af Simon.

http://dl.dropboxusercontent.com/u/22408978/26W-12867T0.pdf

Kan ikke få link til at virke, men jeg tror altså det er browseren der ikke er kompatibel :-)
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 10:30
26W-12867T0.pdf

Her prøvede jeg at uploade en pdf, men det laver knuder.
Sidder på jobbet, så jeg vil ikke ændre browserindstillinger her...
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2014 at 10:30
Hov. Den virkede :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz