Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: krav til mÃ¥lemikrofon
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


krav til målemikrofon

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: krav til mÃ¥lemikrofon
    Posted: 27 Feb 2014 at 15:06
Jeg bruger Holmimpulse, og har Scarlett 2i2 preamp til PC med ASIO driver. Derudover normal mikrofonindgang på PC.
 
Jeg skal måle frekvens, fase og forvrængning.
 
Prisen på denne ser god ud
 
 
Men er der mening i at gå op i pris som denne
 
eller samme kalibreret
 
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 18:31
Hej Kjeldsen,

Jeg plejer at anbefale denne. Den er lidt dyre end de andre, men kommer med kalibrererings data.


Jeg har selv en af disse og de er fint lavet.

Mvh,
Senilix
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 18:36
superlux og behringer fra audiotransducers er også med individuel kalibreringsfil.


Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 06:52
Hvis deres kalibrerings data er valid, så er de sikkert ganske udmærket.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 16:37
Thomann levere desværre ikke kalibreringsfiler har jeg lige fÃ¥et at vide af dem. Det gør de hos f.eks. parts express men her er fragten til DK alt for dyr. Har fundet Dayton mikrofon med kalibrering hos interteknik i tyskland til 50€, og det er ogsÃ¥ en fin pris. 

Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 18:01


Minidsp Umik-1

Kender dog ikke kvaliteten.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 19:11
Det er vist også en af de mange superlux afarter. Jeg har har fundet en del læsning idag, og der findes rigtigt mange kalibrerede afarter af samme mikrofon. En del har dog også mange produktionsfejl hvor kapslen ikke sidder korrekt. Et kalibreringsfirma har helt droppet Behringer ECM8000 fordi kvaliteten blev dårligere og dårligere, så de tilsidst ikke kunne forsvare at kalibrere dem.

Enten køber jeg blot den Dayton eller springer på den fra IBF - eller ser om jeg kan finden god brugt en. Beyerdynamic MM1 er også et bud, da den er så god ukalibreret at den ofte slår de billige kalibrerede.


Edited by Kjeldsen - 28 Feb 2014 at 19:12
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2014 at 18:41
noget af det jeg rigtigt gerne vil vide, er f.eks. fasen. Alle de billige mikrofoner er rimeligt linære op til 1000 - 2000 Hz, herover er der meget uro. Giver dette ikke problemer ift. at mÃ¥le fase. 

Det er fint at fÃ¥ præsenteret mikrofoner, men jeg kender dem alle. Jeg ønsker lidt mere omkring kvalitetet af frekvens, forvrængnings- og fasemÃ¥ling. De billige mikrofoner kan godt mÃ¥le frekvens, men er de gode nok til forvrængning og fase. Jeg kan læse mange steder, at de ikke er sÃ¥ gode, eller ikke er gode nok, men mangler lidt den viden der mere præcist forklarer hvilken hvad der er godt nok og hvorfor. Gerne et link. 
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2014 at 15:27
Det er netop fasen som jeg også har opdaget kan være et problem for mange af de billige løsninger.

Selv de mere prof som LinearX har ikke fasekorrektion af deres mikrofoner...
http://www.linearx.com/index.htm

Faktisk er jeg ret glad for et par målemikrofoner købt hos Holm Acoustics.
De koster lidt, men har til gengæld flotte specs og korrektionsfil til det hele.
http://www.holmacoustics.com/mic1_specifications.php
 
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2014 at 20:28
Mikrofonen fra IBF-acoustics har data for fasen med i kalibrerings dataen.

Men skulle man have data uden kunne man sikkert lave et fornuftigt bud på fasen ved og lave en Hilbert transformation på frekvens kurven. Jeg mener der er freeware programmer der ude som kan lave det trick.

Men spørgsmÃ¥let er om man har brug for data for fasen pÃ¥ sin mikrofon. Da fase er additiv er det spørgsmÃ¥let om ikke de mÃ¥linger man laver med en kalibrerings fil uden fase er ligesÃ¥ gode til at simulerer delefilter som en med. 

Hvis man benytter Syncroniq's metode er jeg sikker pÃ¥ man opnÃ¥r et fint resultat, sÃ¥  længe alle enheder er mÃ¥lt fra den samme position. Det er den relative fase der er interessant. 

Senilix
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz