Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: center højttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


center højttaler

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Erling View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Nov 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 60
  Quote Erling Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: center højttaler
    Posted: 26 Feb 2014 at 19:49
Jeg er så småt i gang med at udtænke en Center højttaler. Jeg har købt enhederne så jeg håber de kan bruges til noget fornuftigt. 2 stk sb 15 nrxc30-8 og 1 stk sb 29rdc.
Skal kabinettet udregnes med sbb4/bb4 og jeg regner med det skal være reflex kabinet.

Når jeg kan ikke lige indsætte et billede, prøver lige på pc'en lidt senere.

Vh. Erling

Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2014 at 20:29
Denne er  lavet med selv samme enheder og basreflex. Reflexrør pÃ¥ 276mm i længden og 70mm i dia. tunet til 42 hz i 20 liter.


Venligst Michael
Back to Top
Erling View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Nov 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 60
  Quote Erling Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2014 at 20:40
Hej bapu

Jeg har haft dine fine højttalere i tankerneSmile
Back to Top
Erling View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Nov 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 60
  Quote Erling Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2014 at 21:06
jeg har dette i tankerne. 20 liter og 2 porte på 150x15 mm ca 300mm lange.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2014 at 23:42
Hvis du ønsker den afstemt ved 42 hz (20liter) skal dine porte være ca 350mm lange Smile

Venligst Michael
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 09:43
20 liter (netto luft når port og afstivning er trukket fra) tunet til 42-43 Hz, det er ramt lige i øjet (beregnet med 0.4 ohm i seriemodstand, 35% porøst fyld og typiske kabinettab). Du behøver ikke mere end en Ø60 mm port (og det er konservativt beregnet) - det giver en portlængde på ca. 17 cm (da det akustiske volumen bliver en lille smule større end de 20 liter).
Back to Top
Erling View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Nov 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 60
  Quote Erling Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 10:33
Mit " design" på centeren skulle gerne ende med de 2 "slottede" porte.
Kan man så regne med arealet på 1 rund Port og dividere med 2. Som jeg så ser det i speaker builder pro. så skal portene være længere.

Tak for opmærksomheden på mit indlæg.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 16:29
SÃ¥dan som jeg har forstÃ¥et det sÃ¥ fungere en slottet port pÃ¥ samme mÃ¥de som en almen "rør" port. Du tager arealet af den slottet port 150 * 15 = 2250 og dividere det med 3,14 = 716. Det tager du sÃ¥ kvadratroden af og fÃ¥r resultatet 26,7mm som svare til radius af en almen rør port. Tror jeg nok Wink
HÃ¥ber det giver mening.

Venligst Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz